factura fiscala pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, catre fiecare beneficiar. Persoanele impozabile, care nu sunt iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, nu au dreptul sa emita facturi fiscale si nici sa iscrie taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana, i documentele emise. Prin norme se stabilesc situatiile i care factura fiscala poate fi emisa si de alta persoana decit cea care efectueaza livrarea de bunuri. (2) Pentru livrari de bunuri factura fiscala se emite la data livrarii de bunuri, iar pentru prestari de servicii cel mai tirziu pina la data de 15 a lunii urmatoare celei i care prestarea a fost efectuata. (3) Pentru bunurile livrate cu aviz de isotire, factura fiscala trebuie emisa i termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data livrarii, fara a depasi finele lunii i care a avut loc livrarea. (4) Pentru prestarile de servicii efectuate de prestatori stabiliti i strainatate, pentru care beneficiarii au obligatia platii taxei pe valoarea adaugata, acestia din urma, daca sunt iregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, trebuie sa autofactureze operatiunile respective, prin emiterea unei facturi fiscale, la data primirii facturii prestatorului sau la data efectuarii platii catre prestator, i cazul i care nu s-a primit factura prestatorului pina la aceasta data. Operatiunile de leasing extern se autofactureaza de catre beneficiarii din Rominia, iregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, la data stabilita prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau la data platii de sume i avans. Persoanele care nu sunt iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata vor urma procedura prevazuta la art. 156 alin. (3). Regimul fiscal al facturilor fiscale emise prin autofacturare se stabileste prin norme. (5) Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care se efectueaza continuu, cum sunt energia electrica, energia termica, gazele naturale, apa, serviciile telefonice si altele asemenea, factura fiscala trebuie emisa la data la care intervine exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata, cu exceptiile prevazute i alte acte normative. (6) in cazul operatiunilor de leasing intern, a operatiunilor de ichiriere, concesionare sau arendare de bunuri, factura fiscala trebuie sa fie emisa la fiecare din datele specificate i contract, pentru plata ratelor, chiriei, redeventei sau arendei, dupa caz. in cazul icasarii de avansuri, fata de data prevazuta i contract se emite factura fiscala la data icasarii avansului. (7) Daca plata pentru operatiuni taxabile este icasata iainte ca bunurile sa fie livrate sau iaintea finalizarii prestarii serviciilor, factura fiscala trebuie sa fie emisa i termen de cel mult 5 zile lucratoare de la fiecare data cind este icasat un avans, fara a depasi finele lunii i care a avut loc icasarea. (8) Factura fiscala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii: a) seria si numarul facturii; b) data emiterii facturii; c) numele, adresa si codul de iregistrare fiscala al persoanei care emite factura; d) numele, adresa si codul de iregistrare fiscala, dupa caz, al beneficiarului de bunuri sau servicii; e) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate; f) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata; g) cota de taxa pe valoarea adaugata sau mentiunea scutit cu drept de deducere, scutit fara drept de deducere, neimpozabil sau neinclus i baza de impozitare, dupa caz; h) valoarea taxei pe valoarea adaugata, pentru operatiunile taxabile. (9) Prin derogare de la alin. (1), persoanele impozabile iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata nu au obligatia sa emita factura fiscala pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazurilor cind beneficiarul solicita factura fiscala; a) transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor; b) livrari de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestari de servicii catre populatie, consemnate i documente fara nominalizarea cumparatorului; c) livrari de bunuri si prestari de servicii consemnate i documente specifice aprobate prin lege. Evidenta operatiunilor impozabile si depunerea decontului Art. 156. – (1) Persoanele impozabile, iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, au urmatoarele obligatii din punct de vedere al evidentei operatiunilor impozabile: a) sa tina evidenta contabila potrivit legii, astfel icit sa poata determina baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate, precum si cea deductibila aferenta achizitiilor; b) sa asigure conditiile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile i domeniul taxei pe valoarea adaugata; c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare i vederea stabilirii operatiunilor realizate atit la sediul principal, cit si la subunitati; d) sa contabilizeze distinct veniturile si cheltuielile rezultate din operatiunile asocierilor i participatiune. Drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului icheiat itre parti. La sfirsitul perioadei de raportare, veniturile si cheltuielile, iregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, i vederea iregistrarii acestora i contabilitatea proprie. Sumele decontate itre parti fara respectarea acestor prevederi se supun taxei pe valoarea adaugata, i cotele prevazute de lege. (2) Persoanele iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata trebuie sa itocmeasca si sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare perioada fiscala, pina la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale inclusiv, decontul de taxa pe valoarea adaugata, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice. Operatiunile prevazute la art. 150 alin. (1) lit. b) si art. 151 alin. (1) lit. b) vor fi evidentiate i decontul de taxa pe valoarea adaugata atit ca taxa colectata, cit si ca taxa deductibila. Pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata i regim mixt se aplica prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus. (3) Persoanele neiregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, care sunt beneficiari ai operatiunilor prevazute la art. 150 alin. (1) lit. b) si art. 151 alin. (1) lit. b), trebuie sa itocmeasca un decont de taxa pe valoarea adaugata special, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice, pe care il depun la organul fiscal competent numai atunci cind realizeaza astfel de operatiuni. Decontul se depune pina la data de 25 a lunii urmatoare celei i care a fost primita factura prestatorului sau a fost efectuata plata catre prestator, i cazul platilor fara factura. Pentru operatiunile de leasing extern, decontul special se depune pina la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei i care au fost efectuate plati i avans. Plata taxei pe valoarea adaugata la buget Art. 157. – (1) Persoanele obligate la plata taxei trebuie sa achite taxa pe valoarea adaugata datorata, stabilita prin decontul itocmit pentru fiecare perioada fiscala sau prin decontul special, pina la data la care au obligatia depunerii acestora, potrivit art. 156 alin. (2) si (3). (2) Taxa pe valoarea adaugata pentru importuri de bunuri, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adaugata, se plateste la organul vamal, i conformitate cu regulile i vigoare privind plata drepturilor de import. (3) Prin derogare de la alin. (2), nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata care au obtinut certificatele de exonerare prevazute la alin. (4), pentru urmatoarele: ra) importul de masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, destinate realizarii de investitii, precum si importul de masini agricole si mijloace de transport destinate realizarii de activitati productive; rnb) importul de materii prime si materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare i tara, stabilite prin norme, si sunt destinate utilizarii i cadrul activitatii economice a persoanei care realizeaza importul. rn(4) Persoanele impozabile iregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, care efectueaza importuri de natura celor prevazute la alin. (3), trebuie sa solicite eliberarea unui certificat de exonerare de la plata i vama a taxei pe valoarea adaugata, emis de catre organele fiscale competente. Pot solicita eliberarea unui astfel de certificat numai persoanele care nu au obligatii bugetare restante, reprezentind impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata. Pe baza certificatelor prezentate de importatori, organele vamale au obligatia sa acorde liberul de vama pentru bunurile importate. Procedura de acordare a certificatelor de exonerare de la plata i vama a taxei pe valoarea adaugata se stabileste prin norme. rn(5) Importatorii care au obtinut certificatele de exonerare de la plata i vama a taxei pe valoarea adaugata evidentiaza taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor importate i decontul de taxa pe valoarea adaugata, atit ca taxa colectata, cit si ca taxa deductibila. Pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata i regim mixt se aplica prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus. rnrnResponsabilitatea platitorilor si a organelor fiscale rnrnArt. 158. – (1) Orice persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata poarta raspunderea pentru calcularea corecta si plata la termenul legal a taxei pe valoarea adaugata catre bugetul de stat si pentru depunerea la termenul legal a deconturilor de taxa pe valoarea adaugata, prevazute la art. 156 alin. (2) si (3), la organul fiscal competent, conform prezentului titlu si cu legislatia vamala i vigoare. rn(2) Taxa pe valoarea adaugata se administreaza de catre organele fiscale si de autoritatile vamale, pe baza competentelor lor, asa cum sunt precizate i prezentul titlu, i normele procedurale i vigoare si i legislatia vamala i vigoare. rnCAPITOLUL XIVrnDispozitii comune rnrnDocumentele fiscale rnrnArt. 159. – Modelul si continutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, jurnale pentru cumparari, jurnale pentru vinzari, borderouri zilnice de vinzare/icasare si alte documente necesare i vederea aplicarii prezentului titlu se stabilesc de catre Ministerul Finantelor Publice si sunt obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata. rnrnCorectarea documentelor rnrnArt. 160. – (1) Corectarea informatiilor iscrise i facturi fiscale sau alte documente legal aprobate se va efectua astfel: rna) i cazul i care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document; rnb) i cazul i care documentul a fost transmis beneficiarului, se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte. Documentele respective se vor iregistra i jurnalul de vinzari, respectiv de cumparari, si vor fi preluate i deconturile itocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar, pentru perioada i care a avut loc corectarea. rn(2) in situatiile prevazute la art. 138, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, cu valorile iscrise cu semnul minus cind baza de impozitare se diminueaza sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Documentele respective se vor iregistra i jurnalul de vinzari, respectiv de cumparari, si vor fi preluate i deconturile itocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar, pentru perioada fiscala i care s-a efectuat ajustarea. rnrnrnCAPITOLUL XVrnDispozitii tranzitorii rnrnDispozitii tranzitorii rnrnArt. 161. – (1) Operatiunile efectuate dupa data intrarii i vigoare a prezentului titlu i baza unor contracte i derulare vor fi supuse prevederilor prezentului titlu, cu exceptiile prevazute de prezentul articol. Ordonatorii de credite, i cazul institutiilor publice, au obligatia sa asigure fondurile necesare platii taxei pe valoarea adaugata i situatia i care operatiunile respective nu mai sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata sau i cazul modificarii de cota. rn(2) Certificatele pentru aminarea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata, eliberate i baza art. 17 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, ramin valabile pina la data expirarii perioadelor pentru care au fost acordate. rn(3) Certificatele de suspendare a platii taxei pe valoarea adaugata i vama, eliberate i baza art. 29 lit. D.c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, nu isi mentin valabilitatea pentru importuri efectuate dupa data de 1 ianuarie 2004 inclusiv. Importurile efectuate pina la data de 31 decembrie 2003 inclusiv, pe baza de certificate de suspendare a platii taxei i vama, isi mentin regimul fiscal, de la data efectuarii importului respectiv, plata taxei pe valoarea adaugata urmind a se efectua la organele fiscale, pina la termenele pentru care a fost acordata suspendarea. rn(4) Prin norme se stabilesc reguli diferite pentru operatiunile de intermediere i turism, vinzarile de bunuri second-hand, operatiunile realizate de casele de amanet. rn(5) in cazul oricarui act normativ care este i vigoare la data intrarii i vigoare a prezentului cod si prevede aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adaugata aferente unei operatiuni, i itelesul prezentului cod, operatiunea respectiva se considera scutita cu drept de deducere. rn(6) Constructiile de locuinte realizate prin Agentia Nationala pentru Locuinte, pe baza de contracte ferme icheiate cu societati de constructii, pina la data de 31 mai 2002 inclusiv, beneficiaza de scutire cu drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata pina la finalizarea constructiei, potrivit termenilor contractuali, inclusiv celor introdusi prin acte aditionale impuse de situatii tehnice justificate. rn(7) Referirile la taxa pe valoarea adaugata din actele normative prevazute la lit. a)-q) ramin i vigoare pina la data de 31 decembrie 2006, cu exceptia cazurilor i care actul normativ prevede aplicarea, pe o perioada limitata de timp a acestor prevederi, si care se vor aplica pe perioada prevazuta i actul normativ prin care au fost acordate, cu conditia sa nu depaseasca data de 31 decembrie 2006: rna) art. 6 lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim international, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu modificarile ulterioare; rnb) lit. a), b) si f) ale anexei nr. 1 la Hotarirea Guvernului nr. 445/1999 privind acordarea de facilitati si conditiile de realizare a investitiei la Societatea Comerciala „Automobile Dacia” – S.A., publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 260 din 7 iunie 1999, cu modificarile ulterioare; rnc) yart. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2000 pentru abrogarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 privind unele masuri pentru dezvoltarea activitatii economice, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 208 din 12 mai 2000, aprobata prin Legea nr. 302/2001, cu modificarile ulterioare; rnd) yart. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 131/2000 privind instituirea unor masuri pentru facilitarea exploatarii porturilor, republicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 750 din 15 octombrie 2002, cu modificarile ulterioare; rne) Legea nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 406 din 23 iulie 2001; rnf) art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 247/2000 privind scutirea de la plata taxelor vamale a importurilor necesare pentru „Reparatia capitala cu modernizare pentru cresterea sigurantei si capacitatii Centralei Hidroelectrice Portile de Fier I”, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 636 din 7 decembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 251/2001, cu completarile ulterioare; rng) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2001 privind unele masuri pentru executia lucrarilor de reabilitare a Grupului nr. 1 de 210 MW din Centrala Termoelectrica Mintia – Deva, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 659 din 19 octombrie 2001, aprobata prin Legea nr. 119/2002; rnh) art. 12, 13 si 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex” – S.A. Galati, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 627 din 5 octombrie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare; rni) art. 41 alin. (2) si art. 70 alin. (7) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002; rnj) art. 1 din Legea nr. 192/2002 privind scutirea de la plata drepturilor de import a bunurilor provenite sau finantate direct din fonduri nerambursabile NATO, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 273 din 23 aprilie 2002; rnk) art. 38 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si icadrarea i munca a persoanelor cu handicap, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare; rnl) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2002 privind aminarea platii i vama a taxei pe valoarea adaugata aferenta importurilor de bunuri efectuate de firma Bombardier Transportation Sweden AB, precum si aminarea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata aferente livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de persoane juridice romine catre aceasta firma pentru asamblarea a 18 trenuri noi de metrou, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 60 din 28 ianuarie 2002, aprobata prin Legea nr. 250/2002; rnm) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2002 privind aminarea platii i vama a taxei pe valoarea adaugata aferente importurilor de bunuri efectuate de Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori „C.F.R. Calatori” – S.A., precum si aminarea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata aferenta livrarilor de bunuri si/sau prestarii de servicii efectuate de persoane juridice romine pentru realizarea Proiectului de modernizare si reparatie generala a 100 vagoane de calatori de catre firma „Alstom – De Dietrich Feroviaire” din Franta, finantat din credit de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Banca „Paribas” – Franta, contractat cu garantia statului, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 299 din 7 mai 2002, aprobata prin Legea nr. 441/2002; rnn) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2003 privind suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru echipamente din import destinate izestrarii Serviciului de Informatii Externe si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 266 din 16 aprilie 2003, aprobata prin Legea nr. 317/2003; rno) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2003 pentru suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru echipamente din import destinate izestrarii Ministerului de Interne, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 433 din 19 iunie 2003, aprobata prin Legea nr. 465/2003; rnp) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2003 privind suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru echipamente de import destinate izestrarii Ministerului Afacerilor Externe, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 441 din 23 iunie 2003, aprobata prin Legea nr. 447/2003; rnq) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2003 privind suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru echipamentele din import destinate izestrarii Serviciului de Protectie si Paza, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 666 din 19 septembrie 2003, aprobata prin Legea nr. 489/2003. rnrnrnTITLUL VIIrnAccize rnrnCAPITOLUL IrnAccize armonizate rnrnSECtIUNEA 1rnDispozitii generale rnrnSfera de aplicare rnrnArt. 162. – Accizele armonizate sunt taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat, pentru urmatoarele produse provenite din productia interna sau din import: rna) bere; rnb) vinuri; rnc) bauturi fermentate, altele decit bere si vinuri; rnd) produse intermediare; rne) alcool etilic; rnf) produse din tutun; rng) uleiuri minerale. rnrnDefinitii rnrnArt. 163. – in itelesul prezentului titlu, se vor folosi urmatoarele definitii: rna) produsele accizabile sunt produsele prevazute la art. 162; rnb) productia de produse accizabile reprezinta orice operatiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice forma; rnc) antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul autoritatii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate i regim suspensiv, de catre antrepozitarul autorizat, i exercitiul activitatii, i anumite conditii prevazute de prezentul titlu si de norme; rnd) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamala conform Codului vamal al Rominiei; rne) antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea fiscala competenta, i exercitarea activitatii acesteia, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca si sa expedieze produse accizabile, itr-un antrepozit fiscal; rnf) regimul suspensiv este regimul fiscal conform caruia plata accizelor este suspendata pe perioada producerii, transformarii, detinerii si deplasarii produselor; rng) documentul administrativ de isotire a marfii – DAI – este documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile i regim suspensiv; rnh) codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import al Rominiei valabil i anul 2003. rnrnFaptul generator rnrnArt. 164. – Produsele prevazute la art. 162 sunt supuse accizelor i momentul producerii lor i Rominia sau la momentul importului lor i tara. rnrnExigibilitatea rnrnArt. 165. – Acciza este exigibila i momentul eliberarii pentru consum sau cind se constata pierderi sau lipsuri de produse accizabile. rnrnEliberarea pentru consum rnrnArt. 166. – (1) in itelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezinta: rna) orice iesire a produselor accizabile din regimul suspensiv; rnb) orice productie de produse accizabile i afara regimului suspensiv; rnc) orice import de produse accizabile, daca produsele accizabile nu sunt plasate i regim suspensiv; rnd) utilizarea de produse accizabile i interiorul antrepozitului fiscal, altfel decit ca materie prima; rne) orice detinere i afara regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse i sistemul de accizare, i conformitate cu prezentul titlu. rn(2) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, i conditiile prevazute la sectiunea a 5-a din prezentul capitol si conform prevederilor din norme, catre: rna) un alt antrepozit fiscal i Rominia, autorizat pentru respectivele produse accizabile; rnb) o alta tara. rnrnImportul rnrnArt. 167. – (1) in itelesul prezentului titlu, import reprezinta orice intrare de produse accizabile i Rominia, cu exceptia: rna) plasarii produselor accizabile importate sub un regim vamal suspensiv i Rominia; rnb) distrugerii sub supravegherea autoritatii vamale a produselor accizabile; rnc) plasarii produselor accizabile i zone libere, i conditiile prevazute de legislatia vamala i vigoare. rn(2) Se considera, de asemenea, import: rna) scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, i cazul i care produsul ramine i Rominia; rnb) utilizarea i scop personal i Rominia a unor produse accizabile plasate i regim vamal suspensiv; rnc) aparitia oricarui alt eveniment care genereaza obligatia platii drepturilor vamale de import. rn(3) Pentru importurile de produse accizabile se aplica prevederile legislatiei vamale. rnrnProducerea si detinerea i regim suspensiv rnrnArt. 168. – (1) Este interzisa producerea de produse accizabile i afara antrepozitului fiscal. rn(2) Este interzisa detinerea unui produs accizabil i afara antrepozitului fiscal, daca acciza pentru acel produs nu a fost platita. rn(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru berea, vinurile si bauturile fermentate, altele decit bere si vinuri, produse i gospodariile individuale pentru consumul propriu. rnrnSECtIUNEA a 2-arnProduse accizabile rnrnBere rnrnArt. 169. – (1) in itelesul prezentului titlu, bere reprezinta orice produs icadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care contine un amestec de bere si de bauturi nealcoolice, icadrat la codul NC 2206 00, avind, si itr-un caz, si i altul, o concentratie alcoolica mai mare de 0,5% i volum. rn(2) Pentru berea produsa de micii producatori independenti, care detin instalatii de fabricatie cu o capacitate nominala anuala care nu depaseste 200.000 hl, se aplica accize specifice reduse. Acelasi regim se aplica si pentru berea importata de la micii producatori independenti, cu o capacitate nominala anuala care nu depaseste 200.000 hl. rn(3) Fiecare agent economic producator de bere are obligatia de a depune la organul fiscal teritorial la care este iregistrat ca antrepozitar autorizat, pina la data de 15 ianuarie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere privind capacitatile de productie pe care le detine. rn(4) Beneficiaza de nivelul redus al accizelor toti agentii economici mici producatori care ideplinesc cumulativ urmatoarele conditii: sunt agenti economici producatori de bere care, din punct de vedere juridic si economic, sunt independenti fata de orice alt agent economic producator de bere; utilizeaza instalatii fizice distincte de cele ale altor fabrici de bere; folosesc spatii de productie diferite de cele ale oricarui alt agent economic producator de bere si nu functioneaza sub licenta de produs a altui agent economic producator de bere. rn(5) in situatia i care un agent economic producator de bere, care beneficiaza de nivelul redus al accizelor, isi mareste capacitatea de productie, prin achizitionarea de noi capacitati sau extinderea celor existente, acesta va istiinta i scris organul fiscal la care este iregistrat ca antrepozitar autorizat despre modificarile produse, va calcula si va varsa la bugetul de stat accizele, i cuantumul corespunzator noii capacitati de productie, icepind cu luna imediat urmatoare celei i care a avut loc punerea i functiune a acesteia. rn(6) Este exceptata de la plata accizelor berea fabricata de persoana fizica si consumata de catre aceasta si membrii familiei sale, cu conditia sa nu fie vinduta. rnrnrnVinuri rnrnArt. 170. – (1) in itelesul prezentului titlu, vinurile sunt: rna) vinuri linistite, care cuprind toate produsele icadrate la codurile NC 2204 si 2205, cu exceptia vinului spumos, asa cum este definit la lit. b), si care: rn1. au o concentratie alcoolica mai mare de 1,2% i volum, dar care nu depaseste 15% i volum, si la care alcoolul continut i produsul finit rezulta i itregime din fermentare; sau rn2. au o concentratie alcoolica mai mare de 15% i volum, dar care nu depaseste 18% i volum, au fost obtinute fara nici o imbogatire, si la care alcoolul continut i produsul finit rezulta i itregime din fermentare. rnb) vinuri spumoase, care cuprind toate produsele icadrate la codurile: NC 2204 10; 2204 21 10, 2204 29 10 si 2205, si care: rn1. sunt prezentate i sticle ichise, cu un dop tip ciuperca, fixat cu ajutorul legaturilor sau care sunt sub presiune datorata dioxidului de carbon i solutie egala sau mai mare de 3 bari; si rn2. au o concentratie alcoolica care depaseste 1,2% i volum, dar care nu depaseste 15% i volum, si la care alcoolul continut i produsul finit rezulta i itregime din fermentare. rn(2) Este exceptat de la plata accizelor vinul fabricat de persoana fizica si consumat de catre aceasta si membrii familiei sale, cu conditia sa nu fie vindut. rnrnBauturi fermentate, altele decit bere si vinuri rnrnArt. 171. – (1) in itelesul prezentului titlu, bauturile fermentate, altele decit bere si vinuri, reprezinta: rna) alte bauturi fermentate linistite care se icadreaza la codurile NC 2204 si 2205 si care nu sunt prevazute la art. 170, ca si toate produsele icadrate la codurile NC 2206 00, cu exceptia altor bauturi fermentate spumoase, asa cum sunt definite la lit. b), si a produsului prevazut la art. 169, avind: rn1. o concentratie alcoolica ce depaseste 1,2% i volum, dar nu depaseste 10% i volum; sau rn2. o concentratie alcoolica ce depaseste 10% i volum, dar nu depaseste 15% i volum, si la care alcoolul continut i produsul finit rezulta i itregime din fermentare. rnb) alte bauturi fermentate spumoase care se icadreaza la codurile: NC 2206 00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204 21 10; 2204 29 10 si 2205, care nu intra sub incidenta art. 170 si care sunt prezentate i sticle ichise cu un dop tip ciuperca, fixat cu ajutorul legaturilor sau care sunt sub presiune datorata dioxidului de carbon i solutie egala sau mai mare de 3 bari, si care: rn1. au o concentratie alcoolica care depaseste 1,2% i volum, dar nu depaseste 13% i volum; sau rn2. au o concentratie alcoolica care depaseste 13% i volum, dar nu depaseste 15% i volum si la care alcoolul continut i produsul finit rezulta i itregime din fermentare. rn(2) Sunt exceptate de la plata accizelor bauturile fermentate, altele decit bere si vinuri, fabricate de persoana fizica si consumate de catre aceasta si membrii familiei sale, cu conditia sa nu fie vindute. rnrnProduse intermediare rnrnArt. 172. – (1) in itelesul prezentului titlu, produsele intermediare reprezinta toate produsele care au o concentratie alcoolica ce depaseste 1,2% i volum, dar nu depaseste 22% i volum, si care se icadreaza la codurile: NC 2204, 2205 si 2206 00, dar care nu intra sub incidenta art. 169-171. rn(2) se considera produse intermediare si orice bautura fermentata linistita prevazuta la art. 171 alin. (1) lit. a), care are o concentratie alcoolica ce depaseste 5,5% i volum si care nu rezulta i itregime din fermentare, si orice bautura fermentata spumoasa prevazuta la art. 171 alin. (1) lit. b), care are o concentratie alcoolica ce depaseste 8,5% i volum si care nu rezulta i itregime din fermentare. rnrnAlcool etilic rnrnArt. 173. – in itelesul prezentului titlu, alcool etilic reprezinta: rna) toate produsele care au o concentratie alcoolica ce depaseste 1,2% i volum si care sunt icadrate la codurile NC 2207 si 2208, chiar atunci cind aceste produse fac parte dintr-un produs icadrat la alt capitol al nomenclaturii combinate; rnb) produsele care au o concentratie alcoolica ce depaseste 22% si care sunt cuprinse la codurile NC 2204, 2205 si 2206 00; rnc) tuica si rachiuri de fructe; rnd) orice alt produs, i solutie sau nu, care contine bauturi spirtoase potabile. rnrnProduse din tutun rnrnArt. 174. – (1) in itelesul prezentului titlu, produse din tutun sunt: rna) tigarete; rnb) tigari si tigari de foi; rnc) tutun de fumat: rn1. tutun de fumat fin taiat, destinat rularii i tigarete; rn2. alte tutunuri de fumat. rn(2) Se considera tigarete: rna) rulourile de tutun destinate fumatului ca atare si care nu sunt tigari sau tigari de foi, i sensul alin. (3); rnb) rulourile de tutun care se pot introduce itr-un tub de hirtie de tigarete, prin simpla minuire neindustriala; rnc) rulourile de tutun care se pot ifasura i hirtie de tigarete, prin simpla minuire neindustriala; rnd) orice produs care contine partial alte substante decit tutunul, dar care respecta criteriile prevazute la lit. a), b) sau c). rn(3) Se considera tigari sau tigari de foi, daca se pot fuma ca atare, dupa cum urmeaza: rna) rulourile de tutun care contin tutun natural; rnb) rulourile de tutun care au un ivelis exterior din