Cand membrii Consiliului National al Audiovizualului (CNA) au propus Comisiei de Cultura a Senatului amendamentul la proiectul Legii audiovizualului privind difuzarea reclamelor de catre „radiodifuzorii de drept public” numai intre programe, nici unul dintre initiatori nu si-a imaginat ce hilara „secure a razboiului” a dezgropat. Mai mult, in proiectul discutat in Comisia de specialitate a Senatului a fost introdusa si prevederea ca televiziunea publica sa nu difuzeze reclama comerciala in intre orele 19 si 23. (Autorul fiind senatorul Sergiu Nicolaescu.) Aceste prevederi au declansat energii uriase in ambele tabere: CNA, televiziunile private, Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale, pe de o parte, sustinand amendamentele, si conducerea SRTV, ARBOmedia, casa de vanzari publicitare a Televiziunii Romane, si Asociatia Internationala a Publicitatii – Filiala Romania (IAA), pe de alta parte, punand la indoiala valabilitatea amendamentelor.
Mobilizarea generala s-a desfasurat in talk-show-uri TV, la mese rotunde, simpozioane, in comunicate si replici la comunicate, invocandu-se intr-un lamentabil stil demagogic „interesul national”, „protejarea abonatilor TV”, Europa!, „rolul educational”, „directive europene”, „dreptul la informare a (bietului) cetatean”… O masa rotunda organizata la Hotel Hilton de catre ARBOmedia, in care s-au prezentat efectele negative asupra bugetului SRTV, a fost contracarata de o alta masa rotunda organizata de CNA la Hotel Crowne Plaza.

CNA si TVR s-au razboit si in sondaje

Un sondaj comandat de SRTV la IRSOP, potrivit caruia 80% din romani agreeaza publicitatea la televiziunea publica, a fost taiat de un proaspat sondaj comandat de CNA la IMAS , in care se arata ca 69% din romani prefera ca publicitatea la SRTV sa fie difuzata numai intre programe, iar pe 54% ii deranjeaza publicitatea TV. Ambele tabere au sondat poporul! (L-am vazut pe Ralu Filip, membru CNA, la o masa rotunda, cum se ratoia la un oficial SRTV pe motiv ca SRTV a cheltuit bani pe sondaje din banii poporului. Firesc ar fi acum ca si CNA sa prezinte cum s-a desfasurat licitatia publica prin care a fost aleasa firma IMAS pentru a realiza sondajul cerut de consiliu. Sau Ralu Filip, impovarat de greutatea „interesul public” de cand a devenit membru CNA, a nimerit fara sa-si dea seama la usa IMAS?)
Nici Asociatia Internationala a Publicitatii – Filiala Romania (IAA) nu a fost scutita de framantari interne. Pe de o parte, ARBOmedia a sensibilizat membrii asociatiei (doar sunt castigurile ei in joc!), mai ales pe marii clienti de publicitate care isi vad, in cazul limitarii sau eliminarii publicitatii la SRTV, compromise campaniile de comunicare, in special in mediul rural. Cei mai afectati sunt producatorii de detergenti, cafea, ulei, bere si de produse de ingrijire si igiena personala. Pe de alta parte, televiziunile private, in cadrul asociatiei, si-au manifestat nemultumirea fata de agitatia produsa de ARBOmedia. Asa incat a rezultat din partea IAA o scrisoare in care asociatia „a hotarat cu o majoritate de 2/3 sa informeze toate partile interesate ca nu este de acord cu aceasta noua legislatie”. Exercitii de echilibristica a facut Bogdan Enoiu, presedintele IAA, care s-a vazut in situatia delicata de a impaca interesele clientilor cu cele ale televiziunilor comerciale si, in plus, sa faca si lobby la CNA, institutie care nu-i „inghite” pe publicitari.
Ce spun cifrele… Monitorizarea companiei CSOP pe ultimele patru luni ale anului trecut arata, in amanunt, cum au fost distribuite reclamele la TV Romania 1. (Noul sistem peoplemeter la nivel national a fost implementat de CSOP la 1 septembrie 2001.) Astfel, 68% din totalul spoturile difuzate in perioada amintita pe TV Romania 1 au fost difuzate in interiorul programelor. In prime time, TV Romania 1 a difuzat 5.889 spoturi, adica 55% din totalul difuzarilor din cele patru luni.
La randul sau, compania Alfa Cont ne-a pus la dispozitie o monitorizare din care se poate vedea ca in prime time, dar pe intregul an 2001, numarul spoturilor difuzate pe TV Romania 1 este cu mult mai mic decat difuzarile de pe televiziunile private. In afara Jurnalului de la ora 20, cele mai bune emisiuni aducatoare de publicitate (implicit audienta) sunt: „Surprize, surprize”, „Iarta-ma”, „Ploaia de stele”, „Bravo Bravissimo”, „Stirile de sambata asta”. Acestea sunt programele ce supara audienta/incasarile televiziunilor concurente. Tot pe durata intregului an, monitorizarea Alfa Cont arata ca numarul de spoturi difuzate in prime time pe TV Romania 1 a reprezentat 54% din cele 21.810 difuzari inregistrate in total. (Proportia se pastreaza si pe patru luni, dar si pe intregul an.) O alta masa rotunda ar putea sa inceapa de la aceste cifre care arata cat de comercial este comportamentul in prime time al TV Romania 1.

Volumul brut* de publicitate TV difuzat In prime time -2001

Post TV            Durata (sec.)    Nr. spoturi    Volum (dolari)
TV Romania 1        259.617        11.700        25.566.980
Pro TV            699.422        29.116        122.561.893
Antena 1        611.907        25.637        96.442.743
 Prima TV     conform tarifelor rate-card (n-au fost luate in calcul disconturile). In monitorizare au fost incluse toate spoturile, inclusiv bartere media, sponsorizarile si campaniile de caritate.

Volumul brut* de publicitate TV difuzat In prime time (septembrie – decembrie 2001)

Post TV            Durata (sec.)    Nr. spoturi    Volum (dolari)
TV Romania 1        128.605        5.889        13.978.350
Pro TV            301.964        12.780        65.336.750
Antena 1        282.459        11.713        55.758.750

DistribuTia reclamelor la TV Romania 1
(septembrie – decembrie 2001)

                Nr. spoturi        Durata (sec.)    Volum brut* (USD)
In interiorul programelor        7.346            138.637        10.945.350
In afara programelor        3.429            78.919        6.593.700
Total                10.775            217.556        17.539.050

Programele TV Romania 1
cu cele mai multe difuzari de publicitate – 2001

Program                Nr. spoturi    Durata (sec.)tVolum brut* (USD)
Meteo (ora 20)ttt1.257tt27.071tt3.493.335r
Jurnal (ora 20)ttt1.056tt24.048tt3.042.250r
Surprize, surprize (cu reluari)t952tt21.856tt2.829.298r
Sport (ora 20)ttt895tt21.298tt2.754.540r
Iarta-ma (cu reluari)tt708tt17.018tt1.363.710r
Pasiuni (serial) ttt708tt18.167tt768.333r
Ploaia de stele (cu reluari)tt552tt10.973tt1.280.100r
Bravo bravissimo (cu reluari)t439tt9.964tt427.545r
Stirile de sambata asta (cu reluari)t323tt7.333tt515.365r
Amy (serial)ttt302tt7.035tt501.460r
 Monitorizarea cuprinde spoturi difuzate atat intre programe, cat si in interiorul emisiunilor.