Difuzarea sondajului CSOP privind gradul de cunoastere de catre populatie a Legii impozitului pe venitul global a produs o oarecare iritare la Ministerul de Finante, dar mai cu seama nemultumiri ale reprezentantilor firmei germane Media Consulta, i calitate de consultant si proiectant al campaniei de informare. Rezultatele studiului, realizat i februarie 2001, au scos i evidenta un potential de comunicare ica neexploatat de catre autorii campaniei.
Fireste, orice sondaj de acest fel stirneste i Rominia opinii contradictorii. Unii arata cu degetul jumatatea goala a paharului, altii vad jumatatea plina. in functie de interese. Preluat de catre ziarele de mare tiraj, sondajul CSOP a fost catalogat drept o dovada ca rominii, dupa ce au fost tinta unei campanii de aproape 15 luni, nu cunosc Legea impozitului pe venitul global si, i consecinta, nu sunt pregatiti pentru aplicarea acesteia.
Reactia firmei Media Consulta si a companiei Data Media, cea care a asigurat de-a lungul acestui timp masurarea impactului campaniei, a fost de a respinge sondajul CSOP, considerindu-l drept irelevant si avind chiar elemente tendentioase. Melania Bortun, director general la Data Media, ne-a declarat ca studiul CSOP este o cercetare cantitativa superficiala. „Exista i studiul CSOP variante de raspuns inutile, care au influentat comportamentul respondentilor.” Ea mai aduce citeva obiectii legate de modul cum au fost redactate itrebarile CSOP si subliniaza ca Data Media, i decursul celor 15 luni, a realizat nu mai putin de sapte cercetari atit cantitative, cit si calitative, asupra impactului pe care l-a avut campania de informare, iar rezultatele pot fi evaluate prin cresterea de la luna la luna a „notorietatii problemei”.
in noiembrie 2000, adica aproape la un an de la inaugurare, conform sondajului Data Media, 80% dintre romini auzisera despre impozitul pe venitul global, i timp ce primul sondaj, efectuat i ianuarie acelasi an, arata un procent de 30%. Melania Bortun insista tocmai asupra acestei dinamici. Trebuie amintit ca studiul CSOP arata, printre altele, ca 74,3% dintre romini din esantionul reprezentativ la nivel national au auzit de Legea impozitului pe venitul global. Asadar, aceste cifre, din cele doua sondaje amintite, sunt apropiate. Mai mult, Melania Botun afirma ca la nivelul angajatorilor si a specialistilor, campania si-a atins obiectivele. Dar nu rivalitatea celor doua institute conteaza i aceasta afacere si nici eterna gilceava a procentelor din sondaje.
Andrei Musetescu, directorul executiv CSOP, respinge reprosurile Data Media si precizeaza din capul locului ca prin sondajul comandat de Grey Bucuresti „nu am intentionat sa demolam munca celor care au realizat campania de pina acum si nici sa acordam note.” La rindul sau, Mihail Virtosu, director executiv la Grey Bucuresti, defineste rostul acestui demers: „Obiectivul nostru a fost de a masura care e stadiul cunoasterii de catre romini a Legii impozitului pe venitul global.”
Daca ar fi sa amintim ca i luna iulie a acestui an se va icheia prima etapa a campaniei de informare, deci si contractul Media Consulta cu Ministerul Finantelor va expira, putem spune, fara a ne hazarda, ca Grey Bucuresti are pregatite i mineca niste „carti” (i privinta unei viitoare campanii) care ar putea interesa Ministerul de Finante.
Potrivit sondajului comandat de Grey Bucuresti se pot itrezari noi oportunitati de comunicare. Faptul ca birourile Administratiilor Financiare sunt recunoscute drept surse de informare doar de 6,2% din cei interveviati, iar organizatiile profesionale sunt amintite i proportie de 3,6% de respondenti, iseamna ca exista un potential ica nefructificat de informare. Cercetarea CSOP arata, printre altele, ca persoanele cu pregatire scolara superioara si salariate nu cunosc care sunt veniturile supuse impozitarii globale si un numar mare de persoane care fac parte din populatia activa nu au stiut sau au refuzat sa raspunda la itrebarea referitoare la deducerile prevazute i Legea impozitului pe venitul global. Principalul repros pe care-l formuleaza Mihail Virtosu campaniei derulata pina acum este absenta vizuala a comunicarii: „A fost o campanie anosta, care nu a beneficiat de un suport vizual.”
Pe de alta parte, Dan Todor, coordonator local Media Consulta, ne-a declarat ca i Germania campania de informare asupra impozitului pe venitul global a durat circa 7 ani, datorita schimbarilor multiple care au fost aduse legii. Prin aceasta afirmatie, Media Consulta raspunde itr-un fel celor care ar putea sa reproseze ca actuala campanie, complexa si minutioasa, nu si-ar fi atins obiectivele. Din noiembrie 1999, cind a iceput campania de informare, desfasurarea de forte a fost impresionanta, incluzind atit forme de publicitate conventionala (machete publicitare i 30 de ziare si reviste, spot TV, afise, materiale promotionale), evenimente PR (seminarii si simpozioane, standuri de informare la diferite tirguri nationale), dialog PR (oficii de informare, linii telefonice, caravane), cit si strategii de comunicare ce au vizat grupuri specializate (experti din economie, fiscalitate etc). Un capitol integrat al acestei campanii a fost colaborarea cu mass-media (seminarii pentru jurnalisti, show-uri de specialitate, suplimente specializate etc.) Potrivit aceleiasi surse, s-au desfasurat pina acum 70% din activitatile planuite, consumindu-se doua treimi din bugetul alocat pentru campania de informare. Fondurile provin dintr-o finantare nerambursabila Phare de la Uniunea Europeana. Valoarea totala a bugetului este de 900.000 de dolari.
Evaluarea completa a campaniei se va face la sfirsitul lunii iulie. De abia atunci se va putea spune daca Media Consulta a lucrat nemteste, pe itelesul rominilor.