Cercetarea de piata din Romania este inca in faza de dezvoltare, mult redusa ca marime si cheltuieli pe cap de locuitor, comparativ cu pietele similare din tarile Uniunii Europene, inclusiv statele recent admise. „Raportul dintre volumul pietei de cercetare si PIB este inca redus. Este drept, se pare ca anul 2004 a adus o crestere substantiala, dar o parte a acestei cresteri este circumstantiala, fiind vorba de un an electoral“, precizeaza Mircea Kivu, Executive Manager la IMAS, reprezentant national al European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR). „Se pare ca standardele de calitate sunt pe cale sa se imbunatateasca, indeosebi datorita furnizarii de servicii de cercetare catre clienti din Uniunea Europeana. Exista tot mai multe cercetari de amploare, care sunt auditate de catre experti consacrati in industria de marketing research europeana. Un bun exemplu il constituie cercetarile de masurare a audientei mass-media, care sunt in prezent pe deplin comparabile cu standardele europene“, afirma Mircea Kivu.Ca pondere, principalii beneficiari ai studiilor efectuate pe piata romaneasca sunt cei care actioneaza pe piete precum bunurile de larg consum (FMCG), telefonia si media. Ca origine a clientilor – facand abstractie de sondajele sociale si politice – multinationalele si companiile din afara tarii detin peste 90% din totalul pietei de marketing research.„Multinationalele sunt principalul motiv pentru care exista o piata de research“, este de parere Emanuel Sanda, Deputy Country Manager la ACNielsen Romania. „Totusi, este mai mult decat binevenit faptul ca, in ultimii ani, si companiile locale au inceput sa se «trezeasca» la realitatile pietei. Cu siguranta, este un lucru pe care l-am simtit si noi direct, in structura portofoliului nostru de clienti“, adauga Emanuel Sanda. In opinia sa, una din particularitatile pietei romanesti este gradul ridicat de fragmentare a structurilor de comert, mai ales in comparatie cu tarile din CEE. Comertul modern este inca la inceput si detine o cota redusa din piata. Ca atare, multe din serviciile ACNielsen, care sunt bazate pe analiza structurilor de comert modern, cum ar fi Scan Track sau Total Business Read, si care sunt disponibile in CEE, inca nu au fost lansate in Romania. La randul sau, Marius Caluian, Deputy General Manager la MEMRB RTS Romania si Republica Moldova, considera ca sunt multe companii care furnizeaza servicii de cercetare de piata, dar foarte putine pun accent pe calitatea acestora, pe consultanta acordata clientului si pe suport post-vanzare. „In cadrul pietei de research, serviciile de retail audit au o pondere mult mai mica, de aproximativ 15 – 20%, comparativ cu restul tipurilor de cercetare. Concurenta in domeniu nu este mare, fiind doar doua companii serioase care furnizeaza servicii de retail audit pentru categorii FMCG, dar este acerba. Acest segment de piata – incluzand monitorizarea mai multor categorii de FMCG, recensamanturi ale magazinelor de vanzare cu amanuntul, analize de modelare, servicii de category management, alte servicii ad-hoc -, are un ritm de crestere mai mare decat cel al pietei totale de cercetare, ritm care cred ca se va mentine si in urmatorii ani“, conchide Marius Caluian. Pentru compania Synovate, nu doar cifra de afaceri pe care o atinge intr-un an, ci si clientii, reprezinta un indicator important in evaluarea performantelor. Pentru a atrage noi clienti si a raspunde cat mai bine obiectivelor lor de cercetare, pentru a oferi solutii de calitate si profesioniste, instrumentele si metodologiile utilizate se diversifica si se dezvolta continuu, iar metodele folosite la nivel international se adapteaza la nevoile si caracteristicile pietei si clientilor din Romania. „Companiile de marketing research care vor ramane pe piata sunt acelea care vor arata un avantaj competitiv clar, fiind capabile sa propuna clientilor directii strategice argumentate, coerente in dezvoltarea planurilor de marketing. Consider ca acest avantaj competitiv consta in sinergia dintre: solutii adaptate nevoilor clientilor, experienta internationala si expertiza in domeniu, precum si profunda cunoastere a conditiilor pietei locale“, ne spune Panicos Christopoulos, General Manager, Synovate Balcans. „Din punctul de vedere al serviciilor oferite, nu ma indoiesc ca piata ofera informatie corecta, dar, mai departe, interpretarea acesteia si consilierea beneficiarilor tine de politica si experienta fiecarui jucator de pe piata“, afirma Alex Dumbrava, Managing Director la Mercury Research. Interlocutorul nostru apreciaza ca, in ceea ce priveste marimea pietei raportata la numarul de locuitori, suntem mult sub tari ca Polonia sau Ungaria, care au o piata de cinci, respectiv de zece ori mai mare raportat la populatie, conform statisticilor ESOMAR.    nPrecizare: in numarul viitor, vom continua analiza pietei locale de marketing research.