Ilie Bolojan, desemnat prim-ministru de președintele Nicușor Dan. Urmează audierile și votul de încredere
Președintele României, Nicușor Dan, l-a desemnat vineri, 20 iunie, pe liderul interimar al Partidului Național Liberal (PNL), Ilie Bolojan, în funcția de prim-ministru. Decizia a fost luată în urma consultărilor avute în cursul zilei de 19 iunie cu partidele și formațiunile parlamentare.
Această desemnare marchează începutul oficial al procesului de formare a unui nou guvern, într-un moment de tranziție politică semnificativă pentru România.
Calendarul constituțional și procedural
Conform articolului 103, alineatul 2 din Constituția României, candidatul pentru funcția de prim-ministru are la dispoziție un termen de 10 zile de la desemnare pentru a cere votul de încredere al Parlamentului asupra programului de guvernare și a întregii liste de miniștri.

- Prezentarea listei guvernului și a programului în Parlament
- Odată alcătuită echipa guvernamentală, programul și lista nominală sunt înaintate Birourilor permanente ale celor două camere.
- Audierile miniștrilor propuși
- Comisiile parlamentare permanente din domeniile de activitate corespunzătoare vor audia fiecare ministru propus. Avizul oferit de aceste comisii este consultativ și motivat, în baza art. 88 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului.
- Dacă un candidat primește un aviz negativ, prim-ministrul desemnat poate menține nominalizarea sau propune o altă persoană, care va fi la rândul său audiată.
- Ședința comună pentru votul de încredere
- Întrunirea camerelor va avea loc la o dată stabilită de Birourile permanente. În cadrul ședinței, candidatul desemnat va susține discursul privind programul de guvernare și componența cabinetului, urmat de intervențiile grupurilor parlamentare.
- Votul de încredere
- După încheierea dezbaterilor, Parlamentul va decide acordarea încrederii prin vot secret exprimat cu bile. Dacă guvernul primește votul majoritar, hotărârea va fi semnată de președinții celor două camere și transmisă președintelui României.
- Potrivit art. 91 și 92 din Regulamentul comun, „adoptarea hotărârii comune a celor două camere cu privire la programul de guvernare şi lista guvernului semnifică un fapt juridic care dă naştere ‘contractului de guvernare’ între Parlament, pe de o parte, şi echipa guvernamentală, pe de altă parte”, conform lucrării „Constituţia României revizuită. Comentarii şi explicaţii” (Mihai Constantinescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Elena Simina Tănăsescu, 2004).
- Depunerea jurământului
- Dacă votul este favorabil, primul-ministru și membrii cabinetului depun individual jurământul în fața președintelui României. Din acel moment, fiecare își exercită oficial mandatul (art. 104 din Constituție).
- În același volum de doctrină constituțională se precizează că „depunerea jurământului membrilor guvernului în faţa preşedintelui nu este doar o etapă protocolară, ci are consecinţe juridice”, în sensul că exercitarea mandatului este condiționată de acest act solemn.
Dacă Parlamentul nu acordă votul de încredere, conducerea celor două camere îl va informa de îndată pe președintele României, care va trebui să desemneze un nou candidat pentru funcția de prim-ministru, conform art. 93 din Regulamentul activităților comune.
Numirea lui Ilie Bolojan vine într-un moment politic tensionat, iar succesul procesului de învestire va depinde de negocierile din culise, de capacitatea de coagulare a unei majorități parlamentare și de validitatea proiectului politic propus. Toate privirile se îndreaptă acum către viitoarea listă de miniștri și reacția opoziției.