Politele RCA cu asigurati necunoscuti sunt date in urmarire generala. Aproape 400.000 de autovehicule, din cele peste un milion care risca suspendarea din circulatie din cauza ca apar in bazele de date ca fiind neasigurate, au contracte RCA, dar cu greseli.



Postasii nu se vor plictisi in perioada urmatoare. Politia se pregateste sa le dea si mai mult de lucru, trimitand aproape 1,1 milioane de scrisori. Destinatari vor fi proprietarii autovehiculelor pentru care baza de date CEDAM (referitoare la politele RCA) nu identifica existenta asigurarii obligatorii de raspundere civila auto. O astfel de hartie adusa de postas inseamna, pentru cel ce o primeste, un avertisment si un ultimatum totodata: pana la sfarsitul lunii in curs, asigurarea RCA trebuie incheiata, altfel risti sa te trezesti cu masina suspendata din circulatie.

Cei mai multi dintre destinatarii scrisorilor stiu ca au toate motivele sa le primeasca. Fie ca nu mai pot folosi demult masina, prea veche sau stricata, fie ca prefera sa o tina in curte sau in fata blocului, nu au incheiat nici o asigurare pe anul in curs. “Intr-o astfel de situatie se gaseau, la jumatatea lunii mai, circa 730.000 de autovehicule. Numarul este, totusi, mai mic decat la inceputul lui aprilie, cand evidentele indicau peste un milion de masini neasigurate”, spune Albin Biro, membru in Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Proprietarii au de ales intre a incheia polita RCA pana la finele lunii iunie, si a-si vedea autovehiculul suspendat din circulatie.


Suspendarea se revoca imediat ce soferul face dovada ca a incheiat asigurarea. Masura va putea fi luata cu usurinta de politie, in conditiile in care infiintarea bazei de date CEDAM permite acum ca pentru orice masina inmatriculata sa poata fi verificata on line situatia asigurarii.

Utila in cazul identificarii autovehiculelor fara RCA, aceeasi baza de date ajunge, insa, sa creeze si probleme soferilor “nevinovati”. Chiar daca au platit prima de asigurare, acestia se pot trezi ca masina lor apare ca fiind neasigurata, din cauza greselilor cu care a fost completat contractul sau cu care acesta a fost transmis de companie la CEDAM.

Surpriza neplacuta a unei scrisori de la politie si a unui drum ce trebuie facut pentru a clarifica lucrurile la sediul societatii de asigurari o vor avea circa 366.000 de romani. Acesta este numarul politelor neidentificate ca apartinand unui vehicul, in baza CEDAM. In totalul autovehiculelor inmatriculate, ele reprezinta 13,23%. Situatia s-a inrautatit, paradoxal, in luna mai, comparativ cu aprilie, cand cele circa 246.000 de polite faceau ca procentajul contractelor cu erori sa nu depaseasca 10% din totalul autovehiculelor inmatriculate. O posibila explicatie este faptul ca, sub amenintarea unor amenzi din partea CSA, societatile de asigurari au trimis rapid datele intarziate si au retransmis situatia politelor cu greseli, cauzand, in graba, o crestere si mai mare a procentajului erorilor.

Dupa ce aceste erori vor fi corectate, Romania va putea raporta un grad de cuprindere in asigurare de aproape 80%. “Daca din cele 3,5 milioane autovehicule inmatriculate le-am scoate din calcul pe cele vechi sau stricate, care nu mai pot circula, am ajunge, probabil, la un grad de peste 90%, nivelul acceptabil in UE”, spune Albin Biro. Pentru a putea raporta, insa, un astfel de procentaj, ar trebui ca masinile fara asigurare (circa 1,1 milioane) sa fie radiate, nu doar suspendate din circulatie, astfel incat baza de raportare sa scada. Masura a fost considerata, totusi, prea dura de catre reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor.

Schimbarea asiguratorului, doar cu preaviz

Perspectiva suspendarii autovehiculului din circulatie nu este singura veste legata de RCA care ii va bulversa pe soferi in perioada urmatoare. Din cauza unei campanii deficitare de informare, putini stiu ca pentru a-si schimba asiguratorul, daca vor sa se mute la o societate cu tarife mai bune, trebuie sa anunte cu cel putin 30 de zile inainte intentia de reziliere a contractului la vechea companie. In caz contrar, polita se prelungeste automat. Pentru cei carora le expira contractele pe 30 iunie, acum este prea tarziu sa incerce schimbarea societatii de la jumatatea anului.
In piata, confuziile au inceput deja sa apara. Interpretand gresit o declaratie a presedintelui CSA, Nicolae Crisan, care, in cadrul unui seminar recent, a declarat ca ar putea lua in considerare renuntarea la prelungirea automata a contractului, agentii unor companii au inceput sa accepte incheierea de noi polite pentru clienti care nu faceau dovada preavizului dat vechiului asigurator. Cum nici o modificare concreta nu a fost adusa pana acum reglementarilor existente, politele astfel incheiate vor avea o soarta neplacuta atat pentru compania care le-a acceptat, cat si pentru client: banii incasati va trebui sa fie transferati vechiului asigurator, caruia nu i s-a dat preaviz, asiguratul trezindu-se tot client al acestuia.

Lipsa RCA dezvaluie numarul mare de masini nefolosite

“Numarul autovehiculelor fara RCA sau care au polite cu erori a scazut, din aprilie pana in mai, cu aproape 300.000. Au ramas, insa, intr-o astfel de situatie nedorita peste un milion de masini.”

Albin Biro,

membru in consiliul CSA

DE UNDE PROVIN ERORILE

NUMARUL DE INMATRICULARE al masinii a fost, in unele cazuri, completat gresit in contractul de asigurare, fiind transmis astfel si catre baza de date CEDAM, astfel incat autovehiculul apare ca fiind neasigurat.

SERIA SASIULUI furnizeaza numeroase erori de completare sau transmitere. Desi ar trebui sa aiba 17 caractere, exista serii de sasiu completate cu mai mult sau mai putin de atat. Inca exista polite necorectate, dar au ramas putine in raport cu numarul total de polite (circa 5.000 conform datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), de la ultima comparatie.

SERIILE VECHI de sasiu, emise inainte de 1980, nu corespund, in unele cazuri, standardului ISO, furnizand o parte din erori.

VEHICULE ALE ARMATEI sI POLITIEI au fost transmise catre baza de date, desi nu ar fi trebuit, pentru aceasta categorie existand prevederi speciale.

CATEGORIILE RAR nu apar completate in campurile corespunzatoare ce le-au fost rezervate. Registrul Auto Roman (RAR) trebuie sa ofere acces la sistemul de clasificare.