Important pentru cei cu buletin! Primăria Oradea nu poate accesa informațiile de pe cărțile electronice de identitate

Important pentru cei cu buletin! Primăria Oradea nu dispune, în prezent, de cititoare pentru noile cărți electronice de identitate și nici de software-ul necesar pentru a accesa informațiile stocate pe acestea. Din această cauză, persoanele care doresc să-și înscrie copiii la școală sau să facă dovada domiciliului sunt nevoite să prezinte un document suplimentar emis de un alt ghișeu.

Important pentru cei cu buletin! Noile cărți de identitate, de dimensiuni reduse, includ un cip electronic ce stochează toate datele personale, însă nu mai afișează vizibil adresa de domiciliu. Prin urmare, funcționarii care doresc să verifice această informație trebuie să utilizeze un echipament special pentru citirea cipului.

La nivelul Primăriei Oradea, aceste dispozitive lipsesc complet. Mai mult decât atât, instituția nu dispune nici de accesul necesar la aplicația Ministerului Afacerilor Interne (MAI) prin care s-ar putea citi datele înregistrate electronic.

„Municipalitatea pregătește abia acum o licitație pentru achiziția de zeci de cititoare de card, a câte 3.000 de lei bucata”, relatează Bihoreanul.

Însă, chiar și după achiziționarea acestor dispozitive, situația nu va fi pe deplin remediată, întrucât, în absența software-ului oficial furnizat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), echipamentele rămân nefuncționale.

Între timp, orădenii sunt nevoiți să revină la Serviciul de Evidență a Populației

Până la achiziționarea cititoarelor și obținerea accesului la software-ul necesar, persoanele din Oradea care dețin carte de identitate cu cip sunt nevoite să revină la Serviciul de Evidență a Populației, locul unde le-a fost emis documentul. Acolo, pot solicita o adeverință tipărită care atestă domiciliul. Ulterior, acest document trebuie depus la unități de învățământ, instituții publice sau atașat dosarelor în care este necesară dovada adresei.

Aceasta nu este o situație singulară. În mai multe orașe din țară, administrațiile locale nu dispun încă de infrastructura necesară pentru a lucra cu noile cărți de identitate. Deși România a început emiterea documentelor electronice încă din 2021, numeroase instituții publice nu s-au adaptat încă la această schimbare.

Cererea pentru noile buletine este în continuă creștere, iar o modificare notabilă este posibilitatea eliberării acestora și pentru copiii cu vârsta sub 14 ani.