Valoarea totală a contractelor semnate pentru execuţia lucrărilor de reabilitare şi modernizare a infrastructurii feroviare şi supervizare, aferente proiectelor din POS-T 2007-2013, se ridică la aproape 5,9 miliarde lei. La unele proiecte contribuţia Comisiei Europene este de 85%, iar la altele de 69,25%, restul fiind asigurat din bugetul de stat.

“Valoarea investiţiilor alocate de CFR SA, pentru proiectele POS-T, în primele nouă luni ale acestui an se ridică la 876.904.394,94 lei”, se menţionează în comunicatul remis de companie. Valoarea plăţilor efectuate de CFR SA în perioada 2009-2012, pentru proiectele din cadrul POS-T, este de 878 milioane lei, din care 876,9 milioane de lei reprezintă investiţiile alocate în perioada ianuarie-septembrie 2012, iar restul, aproape1,7 milioane de lei, reprezintă plăţi efectuate în perioada ianuarie 2009-decembrie 2011.

Lucrările de reabilitare şi modernizare a infrastructurii feroviare, aflate în curs de execuţie pe cele 22 de şantiere feroviare, urmează a fi finalizate în perioada 2013-2015 şi au drept scop creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor, sporirea gradului de siguranţă şi de confort, şi reducerea timpului de călătorie.

Lucrări de reabilitare şi modernizare aflate în curs de execuţie, aferente proiectelor din programul POS-T:

Proiect pilot operaţional pentru un sistem ETCS/ERTMS nivel 2 (37 Km)

  • Descriere: un nou sistem de semnalizare feroviară ERTMS/ETCS nivelul 2 pe secţiunea de cale ferată, în lungime de 37 de km, dintre Buftea şi Brazi. Linia pilot trece prin staţiile Buftea, Periş, Crivina şi Brazi.
  • Termen de finalizare: 2014
  • Contractor: consorţiul de firme Thales (Germania) – Thales (România) – Siemens (România) – Nokia Siemens (Finlanda) – Nokia Siemens (România).
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune, şi de Guvernul României (15 %), cu fonduri de la bugetul de stat.

Reabilitarea liniei de CF Frontiera – Curtici – Simeria, tronsonul 1: Frontiera – Curtici – Arad – km.614 (41,185 Km), judeţul Arad

  • Termen de finalizare: 2014
  • Contractor: ALSTOM TRANSPORT S.A – Swietelsky Bau Gesell Sachaft m.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading’98 S.R.L – Dafora S.A
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune şi de Guvernul României (15%) cu fonduri de la bugetul de stat.

Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronică), pe tronsonul Vinţu de Jos – Coşlariu (35,4 Km) (Secţiunea 3: Coşlariu-Simeria)

  • Termen de finalizare: 2014
  • Contractor: IMPRESA PIZZAROTI&CS.p.a.
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune şi de Guvernul României (15%) cu fonduri de la bugetul de stat.

Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii (exclusiv ERTMS, GSM-R, centralizare electronică) pe tronsoanele Coşlariu – Micăsasa, Aţel – Micăsasa, Aţel – Sighişoara (Secţiunea 2: Coşlariu – Sighişoara) – 91,3 km
Tronsonul Coşlariu – Micăsasa (36,6 km)

  • Termen de finalizare: 2015
  • Contractor: AKTOR – ARCADA.
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune şi de Guvernul României (15%) cu fonduri de la bugetul de stat.

Tronsonul Aţel – Micasasa (29,6 km)

  • Termen de finalizare: 2015
  • Contractor: Asocierea FCC CONSTRUCCIÓN SA – Alpine Bau GmbH – SC Azvi SA – Straco Grup SRL
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune şi de Guvernul României (15%) cu fonduri de la bugetul de stat.

Tronsonul Aţel – Sighişoara (25,06 Km)

  • Termen de finalizare: 2015
  • Contractor: Asocierea FCC CONSTRUCCIÓN SA – Alpine Bau GmbH – SC Azvi SA
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană (85%), prin Fondul de Coeziune şi de Guvernul României (15%) cu fonduri de la bugetul de stat.

Reabilitare 5 tuneluri de cale ferată aflate pe raza Centrelor de Reparaţii, Exploatare şi Întreţinere Regionale Braşov şi Timişoara

  • Contractor: ambele contracte semnate cu consorţiul de firme Swietelsky CF SRL – SOPMET SA – DAFORA SA.
  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană, cu fonduri nerambursabile, în proporţie de 69.25% şi de Guvernul României, cu fonduri de la bugetul de stat, în proporţie de 30.75%.
  • Termen de finalizare: decembrie 2012

Cele două contracte prevăd lucrări de reabilitare a 5 tuneluri de cale ferată aflate pe raza a două sucursale teritoriale feroviare:
Centrul de Reparaţii, Exploatare şi Întreţinere Regionale Braşov – lotul I:
tunel km 37+857-37+329, linia CF Braşov – Podu Olt (Dealul Negru)
tunel km 128+365-129+582, linia CF Adjud – Siculeni (Ciumani)
tunel km 208+743-209+137, linia CF Braşov – Deda (Sălard)
Centrul de Reparaţii, Exploatare şi Întreţinere Regionale Timişoara – lotul II:
tunel km 446+811 – 447+080, linia CF Orşova – Timişoara (Feneş)
tunel km 63+315- 63+407, linia CF Simeria – Petroşani (Vf. Tătarului)

Modernizarea unor staţii de cale ferată: Slatina, Râmnicu Vâlcea, Reşiţa Sud, Zalău, Bistriţa N, Giurgiu Oraş, Slobozia Veche, Călăraşi Sud, Botoşani, Piatra Neamţ, Vaslui, Brăila, Sf. Gheorghe, Piteşti

  • Sursa de finanţare: Comisia Europeană, cu fonduri nerambursabile, în proporţie de 69,25% şi de Guvernul României, cu fonduri de la bugetul de stat, în proporţie de 30,75%.
  • Lucrările de modernizare au drept scop îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare a staţiilor şi asigurarea serviciilor pentru călători conform standardelor europene, fiind respectate normele UIC 413 şi 140, care prevăd, în general, următoarele lucrări:
  1. consolidarea clădirii de călători;
  2. recompartimentarea spaţiilor clădirii de călători;
  3. refacerea finisajelor interioare şi exterioare;
  4. refacerea peroanelor, copertinelor, tunel pietonal/treceri la nivel;
  5. refacerea dispozitivului de linii;
  6. refacerea completă a instalaţiilor sanitare, electrice, termice şi de telecomunicaţii;
  7. sistematizarea pieţei gării.