Spre deosebire de pietele occidentale pretentioase, i Rominia se comercializeaza i procentaj de peste 70% echipamente second-hand, importate din stocurile vechi ale importatorilor, la preturi mici. Cele cu pret mediu reprezinta aproximativ 20% din piata, i timp ce echipamentele scumpe, care sunt si cele mai performante, detin mai putin de 10 procente.
La schiuri, lupta pe piata noastra – dar si pe cea mondiala – se da itre marci ca: Rossignol, Dynastar, Salomon, Nordica, (fostul brand Kastle) Head, Elan. Pentru icaltaminte, firmele concurente sunt Salomon, Nordica si Rossignol, iar i ceea ce priveste imbracamintea, cele mai sonore nume sunt: Adidas, Reebok, Nike, Killtec, Benetton, Rossignol, O’Neill si Fila.
Marfurile no-name nu constituie o problema pentru schiurile comercializate i Rominia, deoarece acestea nu prea pot fi falsificate. Nu acelasi lucru se poate spune isa despre partea de textile, majoritatea fiind contrafaceri provenite din Turcia sau China, comercializate la cel mult jumatate din pretul originalului.
Citiva itreprinzatori depun armele
Puterea de cumparare i continua scadere a populatiei si dependenta de conditiile meteo au limitat drastic piata echipamentelor de schi si a accesoriilor aferente (manusi, caciuli, ochelari, bentite). Cu atit mai mult cu cit modelele de virf care se adreseaza cunoscatorilor ajung la cel putin 25-30 milioane lei. Desigur, aceste costuri pot ajunge la jumatate sau chiar mai putin pentru cei care nu isi propun drept scop performanta, ci doar agrementul.
Deoarece nu exista tunuri de zapada decit i Poiana Brasov, i iernile fara ninsoare vinzarile sunt foarte mici. si cum pina saptamina trecuta iarna a fost aproape ca vara, citiva itreprinzatori din zonele de munte ne-au declarat ca intentioneaza sa renunte definitiv la acest business care, de la an la an, devine tot mai putin atragator. Mai ales ca, putinele investitii realizate i domeniul sporturilor de iarna si deteriorarea amenajarilor existente iainte de 1989 i-au determinat pe rominii cu dare de mina sa-si exerseze aptitudinile de schiori pe alte meleaguri, mai izapezite.
in plus, ideea fixa a celor pasionati de acest sport este: „ori Rossignol, ori nimic”, astfel ca, i ultimii ani, vinzarile de schiuri au scazut, i timp ce serviciile de ichiriere au luat avint. Pe de alta parte, o alta cauza probabila a acestei tendinte este starea precara a pirtiilor de la noi, motiv pentru care majoritatea prefera sa strice echipamentele ichiriate, nu pe cele personale.
Noutatile tehnice, chiar promovate, au nevoie de un timp idelungat pina sa fie acceptate de piata romineasca. „Principalul motiv il constituie un pret mai ridicat decit al produselor traditionale”, explica Dan Birsan, director la societatea Real Import Export din Brasov. Firma mentionata importa si comercializeaza produsele Rossignol- gama de hard cuprinzind schiuri, snowboard-uri, bocanci, legaturi, bete si patine, iar cea de soft, imbracamintea si accesoriile. Alte branduri aduse i tara de firma Real sunt Cebe (ochelari de schi si altitudine) si Toko (ceara si accesorii reparatii pentru schi si snowboard).
„Cota noastra de piata este de 40% pentru hard. Pentru soft ne este imposibil sa estimam, deoarece pe piata exista multe branduri si multe no-name-uri, importate sau produse i tara”, ne spune Dan Birsan.
Ca piata reactioneaza lent la noutati este un fapt sesizat si de Dragos Malaia, director marketing la societatea Olin SRL din Brasov, care distribuie i regim de exclusivitate brandurile O’Neill, Atomic, Oxygen, Fila si Scott: „Cu putine exceptii, piata romineasca reactioneaza cu itirziere la ultimele generatii de materiale. De exemplu, la hainele de calitate, cel mai cautat este Gore-Tex, desi exista materiale mult mai actuale si mai performante, cum ar fi Gelanot, un produs inovator, foarte fin si dens, care are aproximativ acelasi pret. La fel putem spune despre schiurile carving, care au lungimi mai reduse decit schiurile clasice drepte utilizate pina acum, dar clientela de la noi a reactionat cu un sezon i urma fata de alte tari”.
Clienti mai informati decit vinzatorii
Societatea Egibo Prod Impex SRL din Bucuresti importa schiuri si clapari Nordica pentru toate categoriile de virsta si performanta si echipament de snowboard Killer Loop (boots, placi, legaturi), ambele firme fiind componente ale grupului Benetton din Italia. L?inta o constituie cumparatorii cu venituri peste medie, desi exista modele de schiuri si clapari pentru toate buzunarele (reduceri la produsele mai vechi, game mai ieftine pentru icepatori etc.).
„Tendintele ultimilor ani sunt: preponderenta vinzarilor de clapari i totalul vinzarilor echipamentelor pentru schi si cresterea vinzarilor echipamentelor de snowboard, datorita dezvoltarii acestui sport si i Rominia”, remarca Ana Maria Popa, manager la Departamentul Sport – Camping al firmei Egibo.
Pe linga taxele vamale mari care trebuie achitate la importul de schiuri – articole care nu se mai produc i tara – dificultatile care apar i desfacerea acestor echipamente tin de lipsa unei retele de magazine de sport en-detail de calitate si de lipsa unui sistem ritmic de prezentare a colectiilor noi care apar pe plan mondial, majoritatea patronilor de magazine aprovizionindu-se sporadic de la distribuitori. Exista isa si un aspect pozitiv: clientii tineri, i special cei cu virste cuprinse itre 15 si 30 de ani, sunt mult mai bine informati decit vinzatorii, despre ultimele noutati, modele, tehnologii, performate si evenimente care au legatura cu acest domeniu.