Astăzi, pe ordinea de zi a şedinţei săptămânale a Guvernului se află două proiecte de HG care prevăd cele menţionate mai sus.

Potrivit notelor de fundamentare ale celor două proiecte, Ministerul Transporturilor cere mandatul Guvernului pentru construcţia celor două autostrăzi prin parteneriat public-privat. Conform sursei citate, reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T) centrală va trebui finalizată, la nivel de autostradă sau drum expres, până la sfârşitul anului 2030. În domeniul infrastructurii rutiere, aceasta va fi constituită la nivel local din următoarele secţiuni: Nădlac – Arad – Timişoara – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Cernavodă – Medgidia – Constanţa; Timişoara – Moraviţa; Lugoj – Calafat – Craiova – Alexandria – Bucureşti; Siret – Mărăşeşti – Buzău – Ploieşti – Bucureşti – Giurgiu; Sebeş – Turda – Câmpia Turzii – Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni. "Efortul financiar necesar în vederea realizării acestor proiecte de infrastructură rutieră de interes naţional prin diverse surse de finanţare utilizate în prezent este unul considerabil, iar sumele estimative a fi disponibile în perioada următoare, până în anul 2030, indică faptul că finanţarea nu va fi la nivelul necesar pentru a ne îndeplini obligaţiile asumate. Sumele vizează contravaloarea studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice şi de execuţie, consultanţe de specialitate, execuţia efectivă a lucrărilor şi alte cheltuieli, după caz", se mai arată în document. Astfel, în vederea realizării infrastructurii rutiere de interes naţional, în conformitate cu obligaţiile asumate, precum şi pentru accelerarea ritmului de implementare a proiectelor, se consideră oportună transferarea celor două proiecte de autostrăzi din portofoliul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine în portofoliul de proiecte al Ministerului Transporturilor, potrivit sursei citate.

Amintim faptul că infrastructura rutieră a fost trecută în subordinea ministrului Dan Şova, deşi iniţial în USL s-a propus spargerea în două a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, astfel încât partea de autostrăzi să fie în ograda lui Şova iar cea de drumuri naţionale în administrarea Ministerului Transporturilor. Prezent în emisiunea “După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV, Relu Fenechiu a declarat că "Din ultimele discuţii pe care le-am avut, se va crea o companie dedicată construcţiei de autostrăzi şi CNADNR va veni în integralitatea ei la Transporturi, dispărând litera A.(…) CNDANR este astăzi în portofoliul departamentului marilor proiecte, condus de domnul ministru Şova. Toate drumurile naţionale, europene şi autostrăzi sunt în portofoliul domnului Şova. Drumurile naţionale vor fi portofoliul Ministerul Transporturilor. În momentul în care voi avea în subordine şi drumurile mă voi ocupa şi de drumurile naţionale".

Fenechiu nu a precizat perioada în care se va înfiinţa această companie de construcţie de autostrăzi, subliniind că "nu este o grabă, am alte priorităţi".

În ceea ce priveşte cele două autostrăzi, Dan Şova a declarat, la finele săptămânii trecute, că proiectul autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş i-a fost alocat ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, care a susţinut că va realiza proiectul în parteneriat public-privat, după ce a fost respins de Guvern pentru costurile prea mari. Şova a susţinut, la o dezbatere PSD cu tema "Relansarea economică a României", că în noiembrie 2012 indicatorii tehnico-economici ai autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş au fost respinşi în Guvern deoarece aceştia relevau că proiectul costă 9 miliarde de euro, potrivit mediafax.ro.

"Ca să lămuresc acest subiect, alaltăieri (miercuri – n.r.) am semnat hotărârea de Guvern prin care i-am dat această autostradă domnului Fenechiu, care spune că o face domnia sa în parteneriat public-privat. Eu nu am niciun fel de rezervă, chiar cred cu toată tăria că un coridor care ar lega Ungheni de Borş, trecând prin Târgu Neamţ, Topliţa, Târgu Mureş, Turda şi urcând pe autostrada Transilvania până la Borş ar deschide un trafic uriaş care ar veni şi din Republica Moldova şi din fostele republici sovietice. (…) Problema este că nu poţi să mergi cu indicatori tehnico-economici de 9 miliarde de euro, pentru că nu va putea finanţa nimeni. Deci acolo s-a făcut undeva o greşeală … dar trebuie refăcuţi şi văzut cum reuşim să le unim. Intenţia de a o face este indiscutabilă, problema este finanţarea", a susţinut Şova.

Ministrul Şova a precizat că, în cazul fondurilor europene pentru construcţia de autostrăzi, bugetul alocat în 2014-2020 maximum care poate fi folosit este de 4 miliarde de euro. "Deci în limita acestei sume de 4 miliarde de euro poţi finanţa cu până la 85% orice proiect din România. Dincolo de treaba asta trebuie să stabilim ce este prioritar. Adică, dacă Iaşi – Târgu Mureş ar costa 9 miliarde de euro (…) şi tu ai alocare financiară 2014-2020 patru miliarde de euro, asta ar însemna că Iaşi – Târgu Mureş o poţi face cu alocarea financiară din 2014 până în 2026, fără să mai faci niciun metru de autostradă în România", a mai spus Şova.

Ce spunea Fenechiu în urmă cu o lună

Ministrul Fenechiu anunţa încă de luna trecută că va cere guvernului ca autostrada Iaşi-Târgu Mureş să fie realizată de Ministerul Transporturilor şi să fie legată de Autostrada Transilvania.

"Autostrada Bechtel este până la Câmpia Turzii şi nu ne interesează să ajungem de la Iaşi până la Târgu Mureş şi de acolo să nu avem autostradă. Premierul Ponta a afirmat şi la Iaşi şi în alte împrejurări că autostrăzile sunt resortul departamentului pentru marile proiecte, dar în ceea ce priveşte autostrada Iaşi – Târgu Mureş va da Ministerului Transporturilor să se ocupe de acest proiect. Am discutat cu mai multe instituţii bancare internaţionale, cu cei de la BEI şi cu cei de la Banca Mondială, în plus există interes şi din partea unor companii. Procedura nu este simplă, pentru că în România nu s-a făcut un proiect asemănător în parteneriat public – privat, dar este ambiţia mea să arăt că se poate să îl demarez în cursul acestui mandat", a spus Relu Fenechiu.
Potrivit ministrului Transporturilor, porţiunea Iaşi – Târgu Mureş "este prinsă în reţeaua de transport european, aşa încât proiectul va fi putea fi finanţat şi din fonduri europene în perioada 2014-2020".  "Studiul de fezabilitate făcut de precedesorii mei la acest minister arată un cost de nouă miliarde euro pentru această autostradă. Acest cost este mai mare decât întreg programul sectorial de transport pentru 2014-2020", a spus Fenechiu.

El a precizat că autorităţile vor da dovadă de elasticitate în relaţia cu constructorii viitoarei autostrăzi, pentru a limita cât mai mult costurile proiectului.  "Am propus ca traseul să nu-l cerem foarte restrictiv. Vor fi puncte intermediare prin care va trece autostrada, în rest rămâne la latitudinea constructorilor. Sper să facem această autostradă sub patru miliarde de euro. Traseul măsoară aproximativ 370 de kilometri", a spus Relu Fenechiu, citat de mediafax.ro.