Consiliul Naţional al Audiovizualului a aprobat, la jumătatea lunii ianuarie, funcţionarea unui nou operator de cablu, Digital Cable Systems (DCS). Reunind pentru început 77 de avize de retransmisie în peste 500 de localităţi, proiectul este cea mai spectaculoasă regrupare a reţelelor mici în faţa ofensivei greilor de la UPC şi RCS & RDS.

„Operatorii foarte mari fac presiuni asupra pieţei. Fără coagularea celor mai mici în sisteme cum este proiectul DCS, în curând nu o să mai avem distribuţie independentă de televiziune prin cablu“, a spus Başa Petru, preşedinte Teleson Sighişoara. El însuşi operator cu peste 10.000 de abonaţi, Başa Petru spune că piaţa de comunicaţii este „bulversată“ în prezent de gratuităţile şi facilităţile în care se întrec marii operatori. El spune că preţurile practicate de Romtelecom sau RCS sunt „forţate şi nerealiste la nivel de afacere“. „Sigur că este un avantaj al clientului, dar în final preţul real va ieşi la suprafaţă, şi până atunci operatorii mari demolează tot ce a mai rămas din piaţa independentă de distribuţie.“

Digital Cable Systems este compania care operează unul din cele cinci sisteme de distribuţie de televiziune prin satelit, Max TV. Înfiinţată în anul 2005, ea are ca acţionari 46 de companii de cablu şi persoane fizice.
 De mai multă vreme, consorţiul, format din reprezentanţii unor companii de cablu mici cum sunt Canad System Impex, Intex Prim, Telesat din Constanţa sau Teleson din Sighişoara, încearcă să impună pe piaţă un nou mod de distribuţie a semnalului de televiziune, destinat patronilor de reţele mici de cablu din mediul rural – dar fără prea mare succes. Denumit futurist „Head End in the Sky“, sistemul se bazează pe platforma de satelit Max TV şi ar fi permis reţelelor rurale să ofere, cu investiţii minime, servicii de cablu digital la sate. Proiectul s-a lovit însă de câteva bariere care s-au dovedit impenetrabile, printre care şi faptul că distribuţia programelor de televiziune ar fi trecut prin mâinile unui intermediar.
Ideea a derutat televiziunile difuzate în mod tradiţional prin cablu, de tipul HBO, AXN, Discovery, National Geographic sau Animal Planet. Prea puţin dispuse să dea din mână controlul asupra distribuţiei, şi aşa fragil din cauza eternelor suspiciuni legate de subraportarea numărului de abonaţi, canalele au refuzat politicos oferta, sugerând ca DCS să intre „în rând cu lumea“.

Regrupare cu valoare adăugată

DCS a decis, aşadar, să devină şi operator de cablu, pe lângă platforma digitală Max TV. În continuare, greul de-abia începe pentru preşedintele companiei, Gheorghe Minea, şi asociaţii săi. Ei trebuie să-i convingă pe operatorii mici de cablu că „mărimea contează“. Surse din industrie indică faptul că dacă se reunesc sub o umbrelă mai mare, valoarea afacerii (preţul cu care se „vinde“ un abonat) ar creşte, pentru reţelele rurale, cu 30% până la 70%. Ultimul reper cunoscut este tranzacţia dintre UPC şi Minisat, când preţul plătit a fost, în noiembrie 2006, de aproximativ 350 de dolari pentru un abonat.
„În scurt timp, reţelele noastre rurale vor trece la digital, oferind servicii de internet şi telefonie, ca şi creşterea numărului de canale de la 20 la peste 60“, a explicat Minea. El se aşteaptă ca, în scurt timp, DCS să devină al treilea jucător de pe piaţa de cablu, cu peste 300.000 de abonaţi, devansând CCC Blue Telecom, compania omului de afaceri gălăţean Cătălin Chelu.
Masa de manevră a DCS este mare: conform unor statistici oficiale, anul trecut funcţionau 627 de furnizori de cablu, acoperind o piaţă potenţială de 5,5 milioane de gospodării. Doar 3,7 milioane dintre acestea erau abonate la retransmisia programelor audiovizuale. 

Topul operatorilor de cablu

În cazul în care proiectul DCS va avea succesul scontat, compania va deveni al treilea operator de cablu de pe piaţă

Compania  – Nr. de abonaţi
UPC 1.300.000
RCS & RDS 1.200.000
DCS 300.000*
CCC Blue Telecom 200.000
* în proiect, până la sfârşitul anului 2007