Fostul ministru de Interne, Carmen Dan, trebuie să se prezinte vineri, 20 decembrie, la DIICOT. Aceasta a fost chemată pe post de martor în dosarul violențelor care au avut loc la protestul din 10 august 2018, potrivit surselor judiciare g4media.ro

Carmen Dan a declarat de multiple ori că nu a ordonat jandarmilor să intervină violent asupra manifestanților, însă, potrivit informațiilor declasificate se pare că aceasta a fost la comanda ministerului în acea zi.

Ce scrie în raportul desecretizat al Jandarmeriei

„În ziua de 10 august 2018, în Piața Victoriei din municipiul București, s-a desfășurat o acțiune de protest de amploare, sub auspiciile mișcării #REZIST și a sloganului „Diaspora acasă „, în scopul exprimării nemulțumirii față de clasa politică aflată la guvernare.

De asemenea, acțiunea a beneficiat de suportul larg și al altor entități/comunități care au susținut prin diferite activități manifestația de protest: comunitatea Ieșiți în stradă Dacă Vă Pasă, comunitatea Piața Victoriei, alianța comunităților Declic, Inițiativa Timișoara, Rezist Madrid, Ștafeta Steagului Uniunii Europene, Vocea Diasporei, Diaspora Europeană, comunitatea Luptăm pentru România, Evoluție în instituție, mișcarea politică „Platforma Acțiunea Civică a Tinerilor ” etc.

Un aspect de interes este reprezentat de faptul că manifestarea publică s-a desfășurat în imediata apropiere și a vizat Guvernul României, obiectiv de importanță strategică pentru activitatea statului, asigurat cu pază de jandarmi potrivit HG nr. 1.486/2005.

I. CONTEXT GENERAL

În anul 2018 au fost organizate, periodic, manifestații de protest, inițiate de persoane cunoscute cu preocupări pe linia activismului civic, concomitent fiind derulate ample campanii de promovare în mediul on-line

Anvergura evenimentelor a fost influențată, în mod direct, de resursele alocate, modul de organizare și eficiența inițiatorilor în a suscita interesul populației.

În timpul acțiunilor protestatare derulate, în special, în fața sediilor unor instituții/autorități publice la nivel local și național sau în puncte cheie (din municipiul București sau marile orașe) au fost înregistrate inclusiv conflicte/incidente între participanți și forțele de ordine, pe fondul acțiunilor provocatoare întreprinse de organizatori/participanți.

Treptat, modul de desfășurare al manifestanților a cunoscut o serie de mutații în perspectiva acțională, caracterul pașnic al protestelor fiind deturnat, în mod deliberat, înregistrându-se episoade violente.

Rețin atenția următoarele elemente de interes:

– renunțarea la acțiunile de protest zilnice și canalizarea eforturilor doar pentru realizarea de evenimente unice, de amploare, în vederea amplificării impactului protestului;

– provocarea constantă a forțelor de ordine, pentru obținerea unor reacții disproporționate din partea acestora;

– permanentizarea unor legături în rândul exponenților principalelor grupuri/platforme/comunități de inițiativă civică de către un număr restrâns de lideri marcanți ai mișcării #REZIST;

– utilizarea unor platforme de tip PATREON, în scopul strângerii de fonduri necesare pentru închirierea de spații, achiziționarea de autovehicule și realizarea de materiale de propagandă.

Până la data de 10.08.2018, frecvența manifestărilor publice și concentrarea pe exploatarea de momente cheie, în vederea inițierii unor acțiuni de amploare crescută/accentuată (raportat la numărul de participanți și impactul generat), au cunoscut o cunoscut o diminuare treptată și substanțială.

În a doua decadă a lunii iunie a.c., Federația Românilor de Pretutindeni a semnalat în mediul on-line intenția organizării în data de 10 august 2018, între orele 15.00 – 23.00, a unui protest în Piața Victoriei, din municipiul București, cu participarea a 1.000.000 de persoane, precum și faptul că a solicitat Primăriei Municipiului București autorizarea acestuia.

În data de 26.06.2018, solicitarea Federației Românilor de Pretutindeni a primit aviz negativ din partea Comisiei de Avizare a evenimentelor, aspect care a declanșat, în mass-media și pe rețelele de socializare, o reacție dură, chiar virulentă, a reprezentanților ONG-urilor și asociațiilor/platformelor/ comunităților civice, precum și a unor reprezentanți din mediul politic, la adresa reprezentanților Primăriei Municipiului București.

Totodată, numărul celor care și-au arătat interesul pentru adunarea publică din data de 10.08.2018 a crescut substanțial, aceștia implicându-se într-un proces intens de promovare pe rețelele de socializare. Ulterior, în urma întâlnirii de lucru cu reprezentanții tuturor instituțiilor cu responsabilități în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice din data de 23.07.2018, solicitarea a fost avizată.

La 30.07.2019, președintele Federației Românilor de Pretutindeni a notificat Primăria Municipiului București, Direcția Generală de Jandarmi a Municipiului București, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București și Direcția de Poliție Locală a Municipiului București că renunță la intențiile de organizare a protestului din 10.08.2018.

Ulterior, a convenit cu preprezentanții Primăriei Municipiului București să-i fie transmis prin e-mail un protocol, în vederea asumării manifestării de protest, sens în care a fost întocmit proiectul protocolului cu nr. 163.33.57/2375 din 07.08.2018, document care nu a mai fost semnat de către reprezentantul Federației Românilor de Pretutindeni.

Cadrul juridic care reglementează exprimarea libertății de opinie, în cadrul manifestărilor publice este detaliat la Anexa nr. 1.

În această perioadă, în mediul virtual, s-a remarcat creșterea numărului de mesaje cu caracter radical/de incitare la violență împotriva forțelor de ordine, a Executivului și Legislativului.

  1. CONCLUZII

Evaluările contextuale derulării manifestației de protest din data de 10.08.2018 au semnalat promovarea intensă a mesajelor de instigare la violență, forțarea intrării în sediul Guvernului României și testarea capacității de reacție a forțelor de ordine.

Dispozitivul instituit a fost unul defensiv, la momentul realizării acestuia, fiind constituite numai două rezerve de intervenție, destinate exclusiv pentru restabilirea ordinii publice. Acesta a fost structurat, încă din faza de planificare a misiunii, pentru asigurarea protecției participanților și nu pentru executarea unei intervenții în forță.

La momentul desfășurării primelor evenimente cu impact în segmentul ordinii publice (orele 16:25) niciunul dintre jandarmii aflați în dispozitiv la contact nu era echipat cu mijloace de protecție și nu avea asupra sa materiale de intervenție pentru restabilirea ordinii publice.

Chiar dacă, la orele 16:25, când s-a forțat pătrunderea în sediul Guvernului României, erau îndeplinite condițiile legale pentru restabilirea ordinii publice, jandarmii au optat pentru un mod acțional gradual, defensiv și descurajant (s-a realizat rocada cu elemente echipate cu materiale și mijloace de protecție și intervenție) concomitent cu efectuarea avertizărilor și îndemnurilor la un comportament pașnic.

Modul de acțiune al Jandarmeriei Române, în cadrul misiunii din 10.08.2018, concentrat pe folosirea în mod gradual și proporțional cu acțiunile agresive ale manifestanților, a mijloacelor de intervenție, pentru apărarea ordinii și liniștii publice, a drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, a proprietății publice și private, precum și pentru protecția instituțiilor fundamentale ale statului.

Pentru respingerea persoanelor care au întreprins acțiuni ce au pus în pericol viața, integritatea corporală și sănătatea persoanelor, proprietatea publică și privată, au ultragiat forțele de ordine și au tulburat ordinea publică, prin acte de violență, jandarmii au utilizat dispozitive cu substanțe iritant lacrimogene, jeturi de apă, dispozitive sonore și luminoase, precum și alte mijlpace de protecție și de imobilizare aflate în dotare.

Oportunitatea utilizării mijloacelor de intervenție a fost stabilită, punctual, de către efectivele de jandarmi din cadrul dispozitivului, în funcție de toate elmentele contextuale (ex. Acțiunile violente ale unor participanți, forțarea dispozitivului).

Deși aprobarea intervenției pentru restabilirea ordinii publice s-a obținut la ora 20:00, acțiunea de eliberare a locului de desfășurare a manifestației s-a realizat începând cu ora 23:11. Se impune a fi făcută precizarea că, comandantul acțiunii putea dispune intervenția în forță la momentul obținerii aprobării verbale din partea Prefectului Municipiului București, având în vedere violențele exercitate asupra forțelor de ordine.

Premergător acțiunii de intervenție pentru restabilirea ordinii publice s-au realizat, succesiv, avertizarea și somarea participanților de a se dispersa, ultima somație fiind realizată la 22:05, fiind asigurate timpul și condițiile necesare defluirii începând cu ora 21:10, toate gurile de acces la stația de metrou Piața Victoriei au fost deschise, iar accesul spre căile de comunicație divergente din Piața Victoriei au fost eliberate.

Stabilirea momentului declanșării intervenției pentru restabilirea ordinii publice a avut la bază escaladarea violențelor din zona de desfășurate a manifestării prin faptul că au fost epuizate toate mijloacele legale pentru înlăturarea acestora.

Intervenția în forță, autorizată din punct de vedere legal și administrativ, a structurilor Jandarmeriei Române, a fost determinată de următorii factori: translatarea caracterului pașnic și civilizat al manifestării către acțiuni violente cu caracter repetitiv, punerea în pericol iminent a sănătății și integrității corporale a forțelor de ordine, cât și a celorlalți participanți la protest prezenți în zonă, precum și sustragerea unei arme de foc din dotarea personalului de intervenție.

Pe parcursul intervenției pentru restabilirea ordinii publice au existat situații individuale, susceptibile de comitarea de abuzuri împotriva unor persoane care nu au comis acte de violență, aceste aspecte făcând obiectul unor verificări interne declanșate la nivelul Jandarmeriei Române.

Totodată, incidentele violente produse cu ocazia mitingului din București, din data de 10.08.2018, sunt cercetate de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția Parchetelor Militare.

Comparativ cu acțiunea similară de protest desfășurată în februarie 2017 și care a necesitat, de asemenea, intervenția în forță, se impun a fi evidențiate două distincții majore. În primul rând, persoanele care au intenționat să deturneze caracterul pașnic al adunării au acționat cu violență premeditată, în mod individual sau în grupuri organizate, în diverse puncte ale mulțimii, pentru a face dificilă extracția lor. În al doilea rând, manifestanții pașnici au fost reticenți în a se disocia de elementele agresive, fiind create premisele pentru continuarea procedurii de violențe. Acest mod de acțiune a făcut ca persoanele care manifestau pașnic să suporte consecințele acțiunilor forțelor de ordine, aflate în încercarea de respingere a celor violente, prin utilizare de gaze iritant-lacrimogene.

Această tipologie acțională, atipică, a îngreunat izolarea, extragerea și identificarea persoanelor violente, astfel că riscul de escalare a situației a crescut.

Cu toate acestea, în momentul cel mai critic al evenimentelor, atunci când integritatea corporală a doi jandarmi a fost pusă în pericol, acțiunea unor persoane din mulțime a fost aceea de a proteja jandarmii căzuți, asupra cărora se exercitau violențe.

Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile subordone, va continua să exercite atribuțiile ce îi revin cu privire la apărarea drepturilor și liberătților fundamentale ale omului, a proprietății publice și private și asigurarea ordinii publice, cu respectarea Constituției și legilor țării, cu ocazia tuturor manifestărilor publice.”

Găsiți întregul raport aici.