Producătorii acuză hipermarketurile de practici anticoncurenţiale, care le pun în pericol afacerile. Totuşi, dacă taxele de intrare, de raft etc. din hipermarketuri reduc la jumătate veniturile producătorilor, atunci ceea ce reclamă ei este cumva faptul că sunt împiedicaţi să încaseze o marjă de profit de 100%?! Demersul lor sună rău, ca şi mai vechile străduinţe de a-şi ascunde competitivitatea îndoielnică în dosul creşterilor de preţuri la combustibili ori al clauzelor de salvgardare aplicate importurilor. La fel de neinspirată e şi intenţia producătorilor de a picheta hipermarketurile, în stil sindical. Ceea ce ar putea, în schimb, să facă ar fi să pună mână de la mână pentru a crea un nou lanţ de distribuţie, după pilda actorilor de la Hollywood, care, prin 1920, revoltaţi de abuzurile marilor case de film, au fondat studiourile United Artists.

În economia modernă, piese şi mecanisme cum sunt distribuitorii, brokerii, pieţele de gros sau bursele trebuie să regleze presiunile venite din ambele direcţii, a cererii şi a ofertei, şi să le armonizeze. Dacă la noi se întâmplă altfel este pentru că pieţele sunt imature, rău reglementate, bântuite de distorsiuni, deci relativ uşor de manipulat.

De neînţeles este poziţia Consiliului Concurenţei (CC), care a ţinut să închidă orice discuţie înainte de a încerca fie şi să cugete, ca un miliţian din 1989, care îţi recită amintirile lui despre Codul Rutier din 2008. Ceea ce ignoră CC despre traficul din retailul autohton este că numai concurenţială nu este piaţa, atâta vreme cât măsori în ore cozile la casele din hipermarketuri. Apoi, o fi sugerând buchea normelor europene că poziţie dominantă înseamnă să ai o cotă de peste 40% din piaţă, în vreme ce la noi toate hiper şi supermarketurile la un loc adună doar 35%, dar: a) ele operează aproape exclusiv pe segmentul consumatorilor urbani, ceea ce ar impune ajustarea pieţei reale la un 60%; b) ce facem cu surprinzătoarea coincidenţă că toţi, dar toţi marii retaileri se aliniază aceloraşi practici abuzive, ba chiar şi aceloraşi tarife?

În loc să se concentreze asupra ofsaidului poziţiei dominante, CC ar trebui să circumstanţieze corect piaţa locală şi să investigheze dacă nu cumva hipermarketurile înscriu goluri cu mâna.