"Nu avem nevoie de o lege a holdingului ca să avem holdinguri funcţionale în România. La fel şi în cazul parteneriatelor public-private. Din interpretarea legislaţiei privind achiziţiile publice şi a codului civil, putem să facem orice fel de contracte vrem şi ne lasă legea. Noi, ca avocaţi, am participat la tranzacţii de sute de milioane care au vândut inclusiv părţi sociale la firme care nu existau şi care deţineau clădiri care nu erau făcute. Şi s-au putut face, că sunt, până la urmă, nişte 'future sales'. Dacă părţile în acest contract public-privat au lucrat cu aceeaşi măsură, pe legislaţia în vigoare se puteau face aceste contracte", a spus Biriş. 

El a arătat că parteneriatele care s-au încercat până acum în România nu au putut fi concretizate, întrucât nu au fost bancabile. 

"Noi până acum nu avem parteneriate public-private, dar acest lucru nu este din cauza faptului că nu avem legislaţie. La un moment dat se semnase un astfel de PPP, care urma să fie implementat, care nu a fost implementat din cauza faptului că nu a trecut testul de bancabilitate. Niciun investitor privat din lumea asta nu poate să vină cu equity de câteva miliarde să investească într-un proiect. Investitorul privat vine cu equity privat de 20-15-30% şi restul ia de la bănci. Ori în momentul în care un proiect, fie el public sau privat, nu trece testul de bancabilitate, nu vine finanţarea, iar, dacă nu vine finanţarea, nu se face proiectul", a susţinut secretarul de stat. 

Biriş a subliniat faptul că, fără un fundament economic, niciun parteneriat public-privat nu se va concretiza. 

"Pe principiul american "money talks, bullshit walks" (degeaba vorbeşti dacă nu ai bani – n.r.), cred că trebuie să ne uităm mult mai mult la fundamentele economice. Un parteneriat public-privat care nu are fundament economic nu se va concretiza. Bancabilitatea se realizează prin asigurarea unui venit pentru acel parteneriat, care fie este obţinut din exploatare, fie este completat cu surse publice, în aşa fel încât să se asigure un return-on-equity rezonabil, care, în lumea asta, pe proiectele mari sunt undeva la 10-18-20%, depinde de domeniu", a continuat el. 

În opinia sa, problemele sistemului public sunt cauzate în cea mai mare parte de politizarea excesivă, care determină funcţionarii publici să acţioneze mai degrabă în interes privat. 

"Se tot vorbeşte de funcţionarul public, de birocraţie, ca frână pentru dezvoltare. Dar, din experienţa mea personală, nu aceasta este problema. În sistem sunt şi birocraţi şi funcţionari publici de foarte bună calitate, care însă nu sunt stimulaţi să ia decizii, să-şi asume răspunderea. Sunt tot felul de piedici care nu ţin de ei. Pe de altă parte, în tot ce facem, temelia este încrederea, care nu poate veni decât din profesionalism. Într-o bună măsură, profesionalistul sistemului public este afectat de politizarea excesivă. Deprofesionalizarea duce la ineficienţă. Cred că trebuie un pact în această zonă. Când un funcţionar este pus politic, în momentul în care cel care l-a pus vine şi cere ceva, va trebui să dea. Aceasta este una dintre marile probleme. Cauza nu este DNA-ul sau lupta împotriva corupţiei, ci modul în care s-au făcut numirile politizate. Faptul că funcţionarul public, în loc să lucreze în interesul public, lucrează în interes privat", a mai spus Biriş.

SURSA: Agerpres