Strategia managerilor Biofarm a fost pe placul investitorilor. Cu o cotă de piaţă de numai 1,5%, producătorul de medicamente şi-a extins producţia, iar acţiunile sale s-au numărat printre cele care au reuşit să încheie anul pe plus.

Extinderea liniilor de produse deja existente şi lansarea unora noi pentru a creşte cota de piaţă a fost strategia pe care au mizat managerii Biofarm. Rezultatul: anul trecut, veniturile s-au majorat cu 11%, în linie cu creşterea sectorului farmaceutic, iar profitul a crescut cu 6%, ajungånd la 13,5 milioane lei. Investitorii au apreciat evoluţia pozitivă a indicatorilor, acţiunile Biofarm înregistrånd o creştere de aproape 62% în 2007. Randamentul s-a situat mult peste media principalilor indici ai Bursei de Valori Bucureşti (BVB), constituind, pentru companie, o performanţă mult mai bună decåt cea reuşită în privinţa rentabilităţii reale a capitalului (sub 10%).

„Printre principalele avantaje competitive dezvoltate în 2007 se numără preţurile accesibile, complianţa îmbunătăţită, precum şi compoziţii adaptate ariilor terapeutice specifice“, spune Gabriela Orăşanu, specialist relaţii publice Biofarm. Potrivit afirmaţiilor sale, producătorii, importatorii şi distribuitorii de medicamente şi suplimente alimentare se confruntă şi cu mai multe probleme. Printre acestea: cursul de schimb euro/leu, care loveşte în eficienţa marginului companiilor producătoare, deoarece în Romånia nu se produc materii prime decåt în mică măsură, modul de stabilire a preţurilor, îngheţarea preţurilor la nivelul lunii aprilie 2007.

Schimbari

O provocare strategică pentru viitor este şi decizia Ministerului Sănătăţii de a modifica sistemul de prescriere a reţetelor, în sensul că, de anul acesta, medicamentele sunt din nou prescrise pe baza denumirii comerciale, şi nu pe baza substanţei active, cum se stabilise în anul 2005. În 2007, întreaga piaţă a  medicamentelor eliberate doar cu prescripţie medicală a crescut cu 13,75% faţă de anul anterior, iar a celor comercializate fără prescripţie a înregistrat un avans de 12 procente, potrivit datelor furnizate de companie.
Pentru 2008, strategia de dezvoltare a Biofarm prevede lansarea a 20 de produse noi şi mărirea echipei de reprezentanţi medicali şi de vånzări, astfel încåt să fie prezentă pe întregul teritoriu al ţării. În plus, compania se pregăteşte să pătrundă pe noi pieţe de desfacere pentru export.

2008 incepe prost la bursa

În primele trei luni ale acestui an, Biofarm a înregistrat o cifră de afaceri de 16,86 milioane lei, faţă de 14,5 milioane lei în aceeaşi perioadă a anului trecut, şi un profit net de aproape 4,5 milioane lei, în creştere de la 4,23 milioane lei în primul trimestru al 2007.

Cotaţia titlului Biofarm nu a fost însă ferită de efectele negative ale crizei bursiere din acest an. Scăderea suportată de preţul acţiunii în primele şase luni ale lui 2008 este de aproximativ 50%, de la 0,635 lei la sfårşitul anului trecut, pånă la 0,3 lei în cursul săptămånii trecute.

«Preţurile accesibile, complianţa îmbunătăţită şi compoziţiile adaptate ariilor terapeutice specifice au fost principalele avantaje competitive de anul trecut.»
Gabriela Oprişan, specialist relaţii publice, Biofarm

9.81% rentabilitate reala capital

87.70% indicator de crestere

61.91% randamentul actiunilor