intinzandu-se sub razele fierbinti ale soarelui si corul afon si inutil al claxoanelor nu le vor da pace locuitorilor din Capitala nici in aceasta vara. Si nici in cea care urmeaza. Si nici in cea care vine dupa… Acesta e pretul pe care trebuie sa-l platim daca vrem strazi fara gropi, retele noi de apa, canalizare si gaze ori transport in comun mai modern si mai rapid.Probabil ca cel mai important atu al democratului Adriean Videanu in lupta pentru Primaria Capitalei a fost pozitionarea sa ca urmas si continuator al fostului edil-sef, Traian Basescu. Acum, el nu are decat sa-si respecte promisiunile din campanie. „Municipalitatea are resursele necesare pentru a fi demarate marile proiecte de infrastructura din Capitala. Am inceput deja discutiile cu bancherii din Bucuresti, programand o intalnire cu acestia in cursul acestei saptamani, si voi avea tot sprijinul premierului Tariceanu“, a declarat noul primar general.Intr-adevar, daca Traian Basescu a trebuit sa se confrunte cu un guvern, un consiliu general si sase primari de sector ostili, Videanu nu are aproape nici o piedica. PSD mai detine doi primari de sector si e minoritar in Consiliul Municipal. Doru Giugula, unul dintre consilierii marcanti ai social-democratilor, nu a ezitat insa sa ameninte: „Speram sa avem o colaborare mai buna cu noul primar general, mult mai buna decat cu fostul. Il anuntam, totusi, ca PSD va vota numai acele hotarari care sunt legale“.Independent de campania electorala si de schimbarea de la varful institutiei, in Capitala au reinceput lucrarile la infrastructura nefinalizate anul trecut. Se reabiliteaza soselele Viilor, Grozavesti si Chitilei, Bulevardul Timisoara si strazile Witting, Berzei si Sf. Constantin si continua modernizarea a sapte linii de tramvai (printre care 8, 12 si 35) si patru depouri, in cadrul unei investitii de 126 de milioane de euro. „Anul acesta, mai avem prevazute cam 2.000 de miliarde de lei pentru reabilitarea altor 48 de strazi principale, piete, intersectii, poduri si pasaje. Vom incepe si programul de intretinere si gestionare a strazilor dupa expirarea perioadei de garantie si avanseaza lucarile la proiectul de management al traficului, care ar urma sa se incheie in 2006“, explica Gheorghe Udriste, directorul executiv al Directiei Generale Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din Primaria Capitalei. Udriste spera ca, pana in decembrie, sa fie inaugurat si sistemul unic de taxare automata la RATB si metrou.Alte lucrari de anvergura vor avea loc, in 2005 si 2006, in Centrul Istoric, precum si pentru consolidarea a circa 40 de cladiri cu peste patru etaje aflate pe lista celor din clasa I de risc seismic. O buna parte a scolilor urmeaza a fi supuse unor lucrari de modernizare, cu bani obtinuti tot din imprumuturi externe, in timp ce in mai multe zone din Bucuresti ar trebui sa inceapa, cat mai curand, constructia unor parcari supraterane.Viitorul suna inca si mai sumbru pentru cei carora nu le plac santierele: spre sfarsitul anului, este posibil sa se organizeze licitatii pentru constructia Pasajului Basarab (o investitie de circa 70 de milioane de euro, finantata de Banca Europeana pentru Investitii) si pentru reabilitarea a 190 de strazi principale si 1.850 de strazi secundare (circa 1.000 de kilometri), in paralel cu extinderea si modernizarea retelelor de apa (301 kilometri) si canalizare (277 de kilometri). Acest din urma proiect urmeaza sa se intinda pe mai multi ani si sa coste aproape jumatate de miliard de euro, bani obtinuti, in cea mai mare parte, prin credite externe.

CELE MAI IMPORTANTE PROIECTE PENTRU BUCURESTI

• Reabilitarea infrastructurii rutiere – 2.000 mld. lei (circa 58 milioane euro) pentru 48 de strazi principale, piete, poduri si pasaje anul acesta, 380 milioane euro pentru 190 de strazi principale si 1.850 de strazi secundare in anii urmatori.
• Extinderea si modernizarea retelelor de apa si canalizare – 85 milioane euro.
• Reabilitarea Centrului Istoric – 9,5 milioane euro (2005 – 2006).
• Sistemul unic de taxare automata RATB si metrou – 14 milioane euro (inaugurare 2005).
• Programul de management informatizat al traficului rutier – 20,9 milioane euro (inaugurare 2006).
• Modernizarea liniilor de tramvai – 126 milioane euro (finalizarea probabila 2005).
• Achizitionarea a 300-500 de autobuze – 15-30 milioane euro (probabil 2005).
• Constructia Pasajului Basarab – 67,8 milioane euro (va demara probabil in 2006).
• Constructia de parcari sub- si supraterane (cele mai importante – Gara de Nord, Obor, Piata Sudului).