Într-o perioadă în care comunicarea joacă un rol tot mai important în reuşita unei afaceri, internetul vine cu o soluţie rapidă şi relativ ieftină de informare: site-urile de comunicate de presă. Acestea permit companiilor să se adreseze atât potenţialilor clienţi şi jurnaliştilor, cât şi publicului larg.

Site-uri precum comunicatedepresa.ro, comunicat.ro sau ecomunicate.ro permit firmelor dornice să îşi anunţe noutăţile să-şi publice comunicate de presă, grupate pe categorii. Procesul de publicare a unui comunicat, realizat chiar de reprezentanţii companiilor, nu necesită, de cele mai multe ori, decât crearea unui cont pe respectivul site. În procesul de publicare, comunicatul primeşte validarea din partea administratorilor, fără ca aceştia din urmă să intervină în vreun fel la nivel editorial. Un avantaj important este că publicarea materialului se face în câteva minute, în timp ce distribuţia către public poate varia între jumătate de oră şi câteva ore, în funcţie de abonamentul contractat de firmă.

Un rol important în serviciile unui astfel de site îl joacă distribuţia către public. Pentru eficienţă, majoritatea site-urilor permit o oarecare distribuţie targetată a comunicatelor, prin intermediul „alertelor“ sau newsletter-elor trimise pe e-mail utilizatorilor care s-au înscris pentru a primi informaţii din anumite categorii.
După cum explică Alin Zăinescu, fondatorul comunicatedepresa.ro, foarte puţini vizitatori intră direct pe site pentru a se informa, cele mai multe comunicate fiind citite după ce utilizatorul înscris a văzut pe e-mail titlul şi primul paragraf al comunicatului.

În acest context, foarte importantă este monitorizarea numărului de persoane care au primit şi citit comunicatul, număr care este cu atât mai mare cu cât site-ul a atras cât mai mulţi utilizatori înscrişi. Numărul poate varia de la câteva sute la câteva mii de utilizatori înscrişi.
Serviciile de publicare şi găzduire sunt gratuite şi nelimitate în cazul site-urilor ghidulpresei.ro, comunicat.ro şi comunicatemedia.ro, în timp ce site-uri cu mai mulţi utilizatori, precum comunicatedepresa.ro, percep plata unor abonamente.

44-2906-37_crengutarosu_c.jpgUn canal adiacent
«Pentru companii, un astfel de site este un canal adiacent celorlalte mijloace de comunicare. Eu nu aş recomanda unei firme doar acest demers, pentru că nu există garanţia audienţei.»
Crenguţa Roşu, managing partner DC Communication

Site-urile de comunicate de presă nu se rezumă numai la publicare. Ecomunicate.ro, site deţinut de societatea Media Alert, oferă consultanţă editorială din partea unui specialist pentru scrierea unui comunicat. La rândul său, comunicatedepresă.ro permite distribuirea prioritară a comunicatelor sau ataşarea fişierelor multimedia. Site-ul ghidulpresei.ro, structură a agenţiei de servicii integrate de comunicare BiG Media PR, oferă chiar servicii de online PR, cumpărare de spaţii publicitare şi consultanţă pentru campanii de promovare. Paleta de servicii este completată cu secţiuni de evenimente, baze de date de fotografii sau instituţii, bloguri sau sfaturi practice despre scrierea comunicatelor de presă.

Reprezentanţii site-urilor de comunicate de presă pledează pentru utilitatea acestora atât pentru jurnalişti, cât mai ales pentru companii. Cătălin Găină, project manager al comunicatemedia.ro, mizează pe gratuitatea serviciilor pentru o firmă care vrea să se promoveze. Alin Zăinescu susţine că, astfel, companiile îşi asigură prezenţa pe internet, precum şi comunicarea targetată cu un public destul de larg.
Pe viitor, aceste site-uri vor oferi fie servicii adaptate fiecărui client şi situaţii, prin facturarea la comunicat, fie prin servicii de consultanţă.

Ca afaceri, pentru a deveni profitabile, site-urile de comunicate solicită investiţii pe termen lung. Alin Zăinescu susţine că, în cei peste trei ani de când comunicatedepresa.ro este activ, a investit peste 55.000 de euro şi a intrat pe profit de abia în 2006, când a înregistrat un venit ce depăşeşte 50.000 de euro.
Site-urile ale căror servicii de găzduire sunt gratuite, precum comunicat.ro sau comunicatemedia.ro, se bazează doar pe veniturile din vânzarea spaţiului publicitar. Pe de altă parte, site-urile comunicatedepresa.ro sau ghidulpresei.ro, ale căror servicii se plătesc, folosesc spaţiul publicitar doar pentru promovarea parteneriatelor.  

Tarifele practicate de site-urile de comunicate

COMUNICATDEPRESA.RO

ABONAMENTE: Start – un comunicat
pe lună publicat gratuit; Standard –149 lei/ lună, trei comunicate şi monitorizare; Profesional – 399 lei/ lună, publicare nelimitată de comunicate.
SERVICII: inserarea logoului
sau a fotografiei – 29 lei/comunicat,
distribuţia prioritară a comunicatului –
29 lei/comunicat, ataşarea de fişiere multimedia – 39 lei/comunicat,
trimiterea comunicatului în întregime
pe e-mail – 49 lei/comunicat.
UTILIZATORI ÎNSCRIŞI: peste 11.000

ECOMUNICATE.RO

ABONAMENTE: Standard – publicarea gratuită a unui comunicat pe săptămână; Avantaj – 60 euro/lună, număr nelimitat de comunicate.
SERVICII: redactare comunicat
(20 – 40 euro), editare/corectură comunicat (6 -12 euro), distribuţie prioritară (6-12 euro)
UTILIZATORI ÎNSCRIŞI: peste 400

COMUNICAT.RO

Publicare, arhivare, distribuire, monitorizare, inserare de logo gratuite
Utilizatori ÎnscriŞi: 463
Comunicatemedia.ro
Publicare, arhivare, distribuire, monitorizare gratuite
UTILIZATORI ÎNSCRIŞI: 463

COMUNICATEMEDIA.RO

Publicare, arhivare, distribuire, monitorizare gratuite

UTILIZATORI ÎNSCRIŞI: peste 900

GHIDULPRESEI.RO

Publicare şi distribuire gratuite
Servicii: Consultanţă pe campanii – 800 de euro
UTILIZATORI ÎNSCRIŞI: peste 350