După moartea în 1980 a preşedintelui Josip Broz Tito, iahtul a intrat într-o fază de declin în portul Rijeka în timp ce federaţia iugoslavă se dilata iar apoi se fărâmiţa într-o serie de conflicte sângeroase. 

În 2009, municipalitatea a cumpărat la licitaţie această ambarcaţiune de 117 metri, care fusese rechiziţionată de proprietarul său grec în urma datoriilor neplătite. Scopul este acum de a o transforma în muzeu şi principală atracţie în 2020, când acest port adriatic va deveni capitala europeană a culturii, a declarat pentruAFP primarul social-democrat, Vojko Obersnel. 

Ideea acestui iaht „nu este de a-i aduce laude lui Tito, ci de a spune povestea Iugoslaviei şi a Croaţiei", a asigurat Vojko Obersnel. 

Conform Agerpres, „Galeb” (n.n. – pescăruş) a ieşit din şantierul naval în 1938. Primul său obiectiv a fost transportul de banane. Torpilat de britanici în 1941, el a fost scos la suprafaţă şi confiscat de nazişti şi din nou scufundat când oraşul Rijeka a fost bombardat de Aliaţi în 1944. 

Din nou reparat, el devine iahtul oficial al mareşalului Tito după război. La bordul său liderul iugoslav a străbătut Tamisa în 1953 până la Londra pentru a se întâlni cu Winston Churchill, în prima vizită oficială în Marea Britanie a unui şef de stat comunist. Pe 'Galeb' au fost organizate discuţiile importante care au precedat înfiinţarea în 1961 la Belgrad a Mişcării de Nealiniere (MNA) – un pol geopolitic alternativ, situat între blocul vestic şi cel răsăritean. 

Trecutul glorios al iahtului contrastează cu ceea ce a devenit azi, cu scaunele sale desuete şi pline de praf împrăştiate în salonul de onoare şi găleţile aşezate ici şi colo pentru a strânge picăturile de apă. Apartamentele rezervate lui Tito şi soţiei sale Jovanka se numără printre cele mai bine păstrat de pe iaht. "Mobilierul este cel original (…), pentru a prezenta cât mai autentic posibil care era viaţa lor pe navă", declarat Kristina Pavec curator al muzeului municipal din Rijeka. 

Oraşul a prevăzut un buget de 40 de milioane de kuna (5,4 milioane de euro), finanţat din fondurile culturale europene, pentru a face din 'Galeb' un muzeu plutitor, pe care va fi amenajat de asemenea un hotel şi un restaurant. Din secolul XX, în urma conflictelor şi bulversărilor geopolitice, Rijeka s-a aflat sub tutela a şase state diferite, de la Imperiul austro-ungar şi egida italiană, la ocupaţia nazistă, republica iugoslavă şi în prezent Croaţia. 

Tito a fost părintele Iugoslaviei pe care a condus-o de la război şi până la moarte, dar şi al uniunii slavilor de sud. "Lui Tito i se datorează faptul că Rijeka a devenit până la urmă croată, după cel de-al Doilea Război Mondial şi două decenii sub tutela italiană", a reamintit Biljana Perincic, o creatoare de bijuterii în vârstă de 43 de ani.