in care o companie trebuie sa actioneze pentru a face fata provocarilor din mediul de afaceri contemporan. Parerea sa este ca toate actiunile intreprinse intr-o companie se bazeaza pe doua ipoteze: aceea potrivit careia firma este un organism viu si toate deciziile privind actiunile acestui organism sunt luate pe baza unui proces de invatare.Capital: „Compania Vie” a fost foarte bine primita. De ce nu ati scris o continuare a acestei carti?Arie de Gues: In cea mai mare parte a timpului scurs de la publicarea cartii m-am concentrat asupra unui aspect mentionat, dar nedezvoltat in lucrarea mea. Este o tema economica. Esenta unei afaceri este producerea de bunuri si servicii pentru care oamenii sunt pregatiti sa plateasca un pret. Companiile produc aceste bunuri si servicii combinand trei factori: capitalul, munca si terenul. Daca privesti in istorie, poti vedea o dezvoltare a felului in care sunt combinati cei trei factori. A existat o perioada timpurie cand resursele naturale reprezentau principalul factor de productie. A urmat o perioada in care capitalul a primit un rol predominant. Ipoteza mea este ca ne aflam acum intr-o perioada in care factorul dominant tinde sa fie ceea ce economistii numesc munca, dar eu prefer sa denumesc oameni si talent uman. Daca aceasta tendinta se materializeaza, consecintele pot fi imense. Capital: Ati fost primul care a descris companiile ca fiind entitati vii. Ati incercat in mod deliberat sa schimbati felul in care ne gandim la management?Arie de Gues: Da. Cuvintele sunt importante. Sunt foarte preocupat sa schimb limbajul afacerilor, pentru ca limbajul creeaza realitatea. Iar limbajul pe baza caruia cream realitatea afacerilor a ramas neschimbat din perioada capitalista. De exemplu, vorbim inca de capital uman, ceea ce este o contradictie in termeni. De fapt, putem presupune ca munca a preluat rolul capitalului, ca cel mai important factor de productie. Capital: Timp de multi ani, companiile au pretins ca activul lor cel mai valoros sunt oamenii. Totusi, primul lucru de care se debaraseaza in cazul unei recesiuni sunt tocmai oamenii.Arie de Gues: Unul dintre multele aspecte ale acestei teme, care mi-a ocupat ultimii cinci ani, este motivul pentru care se comporta in acest fel. Una dintre explicatii este aceea ca inca folosim cuvintele din perioada capitalista pentru a vorbi despre afacerile moderne, in care oamenii au devenit factorul decisiv. In momentul in care folosesti termeni precum capital uman, incepi sa gandesti in termeni de rentabilitate, de cost si te trezesti din nou in modelul de management in care succesul se masoara prin eficienta. Capital: Cum ati caracteriza, in acest caz, noile reguli pentru succesul in management?Arie de Gues: Industria media este 100% bazata pe oameni. Nu are nici o legatura cu eficienta. Producerea unui articol bun sau a unei carti de succes nu este o chestiune de eficienta a utilizarii capitalului, este o chestiune de eficacitate. Deci, cuvantul capital te duce cu gandul la eficienta, in timp ce cuvantul oameni te face sa te gandesti la creativitate si eficacitate. Atata timp cat folosesti cuvinte gresite, vei gandi intr-un mod gresit. Capital: Inseamna ca avem nevoie de un nou limbaj al afacerilor?Arie de Gues: Cu certitudine trebuie sa schimbam o parte a proceselor si felul in care gandim. Un exemplu evident este legislatia. Ne ghidam in continuare dupa legislatia din perioada anterioara, care da putere absoluta actionarilor. Legea anglo-saxona vorbeste chiar despre dreptul de proprietate al detinatorilor de capital. Actionarii pot forta managementul sa conduca afacerea pentru propriile lor interese, pentru a maximiza valoarea detinuta de actionari. Trebuie schimbata legea. Apoi trebuie schimbata contabilitatea, care nu este o stiinta, este o conventie in legatura cu felul in care prezinta informatia si se distribuie beneficiile. Avem cuvinte precum rezultat final. Foarte putini oameni pun sub semnul intrebarii faptul ca rezultatul final trebuie sa apartina actionarilor. Intr-o companie unde toate veniturile sunt rezultatul talentului uman putem afirma ca firma este o organizatie vie care apartine membrilor sai. Astfel, poti spune ca o parte mai mare din profituri ar trebui alocata angajatilor si nu actionarilor. Exista schimbari care se petrec chiar acum in sistem si care nu pot fi tagaduite.Capital: Puteti da un exemplu?Arie de Gues: Ma uit la cluburile de fotbal. Rezultatele cluburilor sunt in totalitate dependente de talentul de pe teren. Cu toate acestea, tocmai am depasit o perioada in care unii oameni, care traiesc inca in secolul XIX, au convertit cele mai multe dintre cluburi in companii cu raspundere limitata, cu actionari, pe care incearca sa le conduca astfel incat sa aduca bani proprietarilor.Avem, pe de o parte, negarea si folosirea vechiului limbaj si, pe de alta parte, realitatea care preseaza pentru a iesi la suprafata. Capital: Aceasta schimbare de limbaj nu ar aduce cu sine si o inversare a raportului de forte?Arie de Gues: Ba da. Interesele financiare sunt enorme. Ganditi-va la Wall Street si la City-ul londonez: vor fi pur si simplu spulberate atunci cand realitatea de care vorbeam va iesi la suprafata. Capitalul, dupa parerea mea, a devenit doar o alta materie prima. Tot ceea ce iti trebuie este o piata, un loc in care sa te duci pentru a cumpara capitalul de care ai nevoie. Banii devin o marfa, la fel ca petrolul sau faina. Capital: Ce inseamna acest lucru pentru marile corporatii?Arie de Gues: Tema originala din cartea „Compania Vie” se referea la natura corporatiilor. Sa presupunem ca sunt sisteme vii: ar schimba acest lucru felul in care le conducem? Cu certitudine, se schimba scopurile. Sistemele vii nu traiesc pentru a maximiza castigul actionarilor. Traiesc pentru a se perpetua si pentru a maximiza potentialul componentelor, astfel incat sa-si creasca propriul potential.38 de ani cu Shell· Dupa o cariera remarcabila in cadrul corporatiei Royal Dutch/Shell, Arie de Gues este unul dintre putinii practicieni in management care s-au facut cunoscuti in lumea academica. · Este considerat creatorul conceptului de „Companie care invata” („Learning Company”).· In cariera sa, care se intinde pe 38 de ani in trei continente, de Gues a fost responsabil pentru afacerile Shell in Africa si sudul Asiei; in calitate de sef al Grupului de Planificare, unul dintre cele mai influente din cadrul Shell, a supervizat o munca de pionierat in ceea ce priveste planificarea prin scenarii si managementul schimbarii.