În contextul presiunilor bugetare, informații recente arată că peste 80 de persoane, în mare parte magistrați sau persoane din sistemul juridic, locuiesc în imobile ale Ministerului Justiției, pentru care plătesc chirii modice.
Sumele variază între 60 și 197 de lei, indiferent de zona în care se află apartamentele. O parte dintre acești chiriași s-au pensionat cu ani în urmă și dețin deja alte proprietăți personale. Deși legea s-a modificat în 2022, aceștia își mențin dreptul de a rămâne în locuințele de serviciu, conform contractelor mai vechi.
Mai mulți magistrați, beneficiari de contracte vechi, pe chirii simbolice în centrul Capitalei
Contractele de închiriere semnate înainte de 2022 permit mai multor magistrați pensionați să locuiască în continuare în apartamente de serviciu ale Ministerului Justiției.
La sfârșitul anului 2022, Legea 303/2022 a introdus, prin decizia Parlamentului, interdicția de a păstra locuința de serviciu după pensionare. Totuși, această modificare legislativă nu a avut impact asupra celor care aveau deja contracte de închiriere în vigoare.
Conform analizei publicate de Europa Liberă, 36 dintre cei 81 de chiriași sunt deja pensionari cu venituri speciale, iar unii au părăsit sistemul în urmă cu peste un deceniu. Tarifele practicate sunt aceleași din 2007, când a fost adoptat cadrul normativ ce reglementează cuantumul chiriilor.
În topul tarifelor plătite, 15 persoane achită 197 de lei, 13 plătesc 194 de lei, iar alți 12 beneficiază de tariful minim, de 60 de lei pe lună. Aceste sume se aplică indiferent de poziționarea sau confortul locuințelor.
Locuințe de serviciu păstrate și după ieșirea la pensie
Valentin Bădiță ocupă în prezent funcția de judecător la Curtea Militară de Apel, în timp ce soția sa lucrează ca grefier la Tribunalul Militar București. Cei doi dețin un apartament în localitatea Bragadiru și mai multe proprietăți în județul Gorj.

Mihail Dafina a activat ca magistrat militar până la data de 29 decembrie 2021, moment în care a ieșit la pensie. În momentul retragerii din funcție, acesta figura cu un apartament de 109 metri pătrați situat în Chitila, județul Ilfov.
Ingrid Luciana Mocanu a fost angajată în cadrul Ministerului Justiției din octombrie 1998 și a lucrat în mai multe departamente până în decembrie 2007, când a fost detașată la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (ANRP).
Aceasta s-a pensionat după 25 de ani de activitate, în calitate de pensionar cu statut special, beneficiind de prevederile legale în vigoare la acel moment, care permiteau păstrarea locuinței de serviciu și după încetarea raporturilor de muncă.
Surse din sistemul judiciar indică faptul că, în anul 2005, patru judecători de la Înalta Curte – Lidia Bărbulescu, Victor Pașca Cameniță, Dragoș Bărcănescu și Victor Pavel Perju – au solicitat instanței aprobarea achiziționării apartamentelor de serviciu, motivând că aveau deja acest drept dobândit.
Ministerul Justiției: Legislația e învechită și va fi reevaluată
Reprezentanții Ministerului Justiției au transmis că nu pot face publice numele beneficiarilor, invocând protecția datelor personale.
Într-un comunicat de presă, instituția a recunoscut că normele care stabilesc nivelul chiriilor nu au fost modificate din 2007 și că există intenția de a notifica inițiatorii actelor normative pentru o actualizare.
Potrivit actualului cadru legal, magistrații care au semnat contractele de închiriere înainte de intrarea în vigoare a Legii 303/2022 pot păstra locuințele pe durata vieții. Aceleași drepturi se aplică și soților sau soțiilor acestora, în cazul în care titularii s-au pensionat.
”În privinţa contractelor de închiriere încheiate anterior intrării în vigoare a Legii nr. 303/2022, potrivit dispoziţiilor art. 79 alin. (7) din Legea nr. 303/2004 (abrogată), această categorie de personal îşi menţine, prin voinţa legiutorului, drepturile locative pe tot parcursul vieţii.
În cazul pensionării pentru limită de vârstă, titularul contractului de închiriere prevăzut la alin. (6) şi, după caz, soţul ori soţia acestuia îşi păstrează drepturile locative pe tot parcursul vieţii”, arată Ministerul Justiţiei.
Instituţia precizează că, în privinţa contractelor de închiriere încheiate ulterior intrării în vigoare a Legii nr. 303/2022, prin dispoziţiile art. 210 alin. (2) din acelaşi act normativ, după încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, această categorie profesională nu mai beneficiază de drepturile locative.
„Contractul de închiriere a locuinţelor de serviciu încetează la data eliberării din funcţie, inclusiv prin pensionare, a titularului”, se menţionează în comunicat.
În cazul contractelor semnate după intrarea în vigoare a noii legi, prevederile sunt diferite: la încetarea raporturilor de serviciu, locuințele trebuie eliberate.
„În privinţa personalului de probaţiune, Ministerul Justiţiei are în administrare un fond locativ destinat asigurării dreptului la locuinţă de serviciu, conform prevederilor art. 2 lit. (d) din Legea nr. 114/1996, pentru personalul propriu şi cel al instituţiilor subordonate, fond care include, pe raza Municipiului Bucureşti, un număr de 89 de locuinţe.
Categoriile de personal menţionate pot beneficia de locuinţe de serviciu, în condiţiile prevăzute de Regulamentul privind atribuirea locuinţelor de serviciu din fondul locativ al Ministerului Justiţiei, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 927/2006[13]”, spune instituţia.
Calculul chiriilor și regimul legal actual
Chiriile achitate de actualii ocupanți sunt stabilite conform Hotărârii de Guvern nr. 310/2007, care prevede tarifele de bază pe metru pătrat în funcție de categoria imobilului. Aceste sume sunt ajustate printr-un coeficient determinat în baza taxelor locale.
„În ceea ce priveşte cuantumul chiriei, constatăm faptul că actul normativ nu a mai fost actualizat din anul 2007. Ministerul Justiţiei nu este iniţiatorul acestui act normativ, însă va aduce la cunoştinţa iniţiatorilor (Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor) necesitatea actualizării acestor cuantumuri”, menţionează ministerul.
În cazul personalului auxiliar din instanțe sau parchete, drepturile locative se mențin și după ieșirea la pensie, în baza altor reglementări în vigoare. Ministerul de Justiție administrează 89 de locuințe în București, destinate exclusiv acestor categorii.
Magistrații care beneficiază de aceste facilități pot solicita repartizarea unui apartament doar în anumite condiții prevăzute de regulamentul aprobat prin ordinul din 2006.