Contrele dintre România şi Republica Moldova lovesc în transportatori şi în agenţiile de turism, în timp ce bancherii şi importatorii de vin păstrează un optimism rezervat.

România este principalul partener comercial al Republicii Moldova. Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică (BNS) de la Chişinău, ţara noastră deţine primul loc în ierarhia statelor către care exportă Republica Moldova, cu un sold total al exporturilor moldoveneşti, la finalul anului 2008, de 335,8 milioane de dolari; de asemenea, România este al doilea exportator, după volum, pe piaţa Moldovei.

Din datele oferite de Ion Şerban, consilier economic în cadrul ambasadei României de la Chişinău, totalul schimburilor comerciale dintre România şi Republica Moldova a crescut în anul 2008 cu 33,58%, de la 882,17 milioane de dolari în 2007 la 1,178 miliarde de dolari în 2008; volumul schimburilor comerciale a depăşit în premieră nivelul de un miliard de dolari. Exporturile României către Republica Moldova s-au ridicat anul trecut la 824,38 milioane de dolari, faţă de 632,46 milioane de dolari în anul 2007, reprezentând o creştere de 30,35%, în timp ce importurile au însumat 354 de milioane de dolari, faţă de 246,4 milioane de dolari în 2007 (o creştere de 41,7%). Printre cele mai importante firme româneşti ce au investit până în prezent în Republica Moldova se numără Petrom (care deţine, potrivit raportului anual pe 2007, 31% din piaţa staţiilor de alimentare cu benzină, prin intermediul ICS Petrom Moldova, în care compania română a investit circa 7,34 milioane de lei), Rompetrol, BCR, European Drinks, Romstal, Arabesque, Logistics, Media Pro sau RomsymData. Aderarea României la UE a însemnat şi delocalizarea unor activităţi de producţie din România în Republica Moldova, datorită forţei de muncă şi a utilităţilor mai ieftine, în special în domeniul confecţiilor textile, încălţămintei şi a mobilei din lemn.

Turiştii, cei mai buni clienţi din ţara vecină

În România sunt înregistrate 3.257 de societăţi mixte româno-moldovene, cu un capital total investit de circa 31,5 milioane de dolari, Republica Moldova ocupând locul 37 în topul investitorilor străini. Dincolo de Prut sunt înregistrate aproximativ 650 de societăţi româneşti, cu investiţii de capital de circa 68 de milioane de dolari, România ocupând locul al nouălea în topul investitorilor străini, cu o pondere de 4% în totalul investiţiilor străine.

Turismul este unul dintre sectoarele economice care va fi afectat de tensionarea relaţiilor cu Republica Moldova. Conform Marianei Iuga, şefa biroului de promovare şi informare turistică al României în Republica Moldova, numărul cetăţenilor moldoveni care urmau să-şi petreacă vacanţa de Paşte în staţiunile din ţara noastră era estimat, anterior evenimentelor de la Chişinău, la circa 2.000-3.000, majoritatea preferând să călătorească pe cont propriu. Însă, în actualele condiţii, puţini vor mai pleca din ţară. În această perioadă, moldovenii preferau să-şi petreacă vacanţa în Bucovina şi în staţiunile Slănic Moldova, Vatra Dornei, Poiana Braşov, Sinaia şi Sovata. „Pachetul turistic este ieftin, însă turiştii moldoveni sunt printre cei mai buni clienţi. Aceştia fac cheltuieli suplimentare ce depăşesc cu mult sumele cheltuite de turiştii occidentali care vizitează România“, spune Gheorghe Fodoreanu, preşedintele agenţiei Invitation România.

Alte afaceri afectate sunt transporturile rutiere. „Cel puţin pe termen scurt, situaţia este foarte gravă, avem membri care ne-au semnalat că aveau camioane în vamă în momentul în care Republica Moldova a anunţat introducerea vizelor“, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România. „În plus, procedura de acordare a vizelor este extrem de complicată şi suferă modificări de la o zi la alta. Un transportator român poate primi viza pentru Republica Moldova cel mai devreme după 30 de zile de la depunerea cererii. Schimbarea continuă a condiţiilor şi a procedurii de acordare a vizelor în ultimele zile perturbă foarte mult activitatea de transport rutier, iar în acest moment face imposibilă respectarea termenelor contractuale agreate între parteneri.“ În 2008, volumul de marfă tranzitat pe relaţia cu Moldova a fost de 23.000 de tone.

Moldova, sub ameninţarea reducerii ratingului de ţară

Pe de altă parte, importatorii români de vin nu resimt încă efectele. Vinul moldovenesc reprezintă unul dintre produsele-vedetă la export; conform datelor BNS, exportul de băuturi alcoolice şi nonalcoolice (inclusiv oţetul) a însumat 196 de milioane de dolari în 2008; din această sumă, România a importat vin în valoare de aproape cinci milioane de dolari. „Cel puţin pe segmentul premium, unde avem cunoştinţe, importurile nu sunt într-un flux care să afecteze stocurile“, spune Cătălin Păduraru, director general al Vinexpert, cel mai mare retailer de vin de pe piaţa locală. „E posibil ca unii beneficiari să nu-şi fi putut completa corespunzător stocurile de Paşte, dar în ansamblu noi nu am resimţit sincope.“

„BCR Chişinău reprezintă una dintre priorităţile strategice ale BCR“, spune Bogdan Speteanu, director executiv al Direcţiei de Strategie a BCR. În cei zece ani de funcţionare, BCR Chişinău şi-a dublat valoarea capitalului propriu, ajungând la peste 16 milioane de euro. „Menţinerea unor tensiuni în relaţiile politice ar putea avea un impact negativ asupra dezvoltării relaţiilor economice bilaterale, în special în sfera deciziilor de a investi ale agenţilor economici privaţi din România. Nu excludem anumite efecte negative pe termen scurt, însă oportunităţile pe termen lung rămân intacte. O viitoare scădere a ratingului de ţară (evocată recent de un analist Fitch, n.r.) ar duce implicit la creşterea costului finanţării externe şi, de asemenea, este foarte posibil ca şi nivelul investiţiilor străine să fie influenţat. Totuşi, Republica Moldova are avantajul de a fi mult mai puţin expusă crizei financiare internaţionale decât alte ţări din regiune.“

155-29103-11_bogdanspeteanubcr_16.jpg«Menţinerea unor tensiuni în relaţiile politice ar putea avea un impact negativ asupra dezvoltării relaţiilor economice bilaterale, în special în sfera deciziilor de a investi ale agenţilor economici privaţi din România.»
Bogdan Speteanu, director BCR

824 mil. dolari au reprezentat exporturile României către Republica Moldova în anul 2008, în timp ce importurile s-au ridicat la 354 de milioane. Soldul schimburilor comerciale a fost pozitiv în ultimii şapte ani

155-29104-11mediudeafaceri16.jpg