KMG a investit în Rompetrol, din momentul achiziţiei şi până în prezent, circa 4 miliarde de dolari, dintre care aproximativ 2 miliarde de dolari sunt investiţii cu impact direct în economia României, ne-au transmis reprezentanţii grupului petrolier. Contrar aşteptărilor având în vedere ultimii ani de criză economică, planurile kazahilor nu se opresc aici. Ei vor să-şi consolideze, în următorii ani, prezenţa în zona Mării Negre. „KMG consideră că Rompetrol trebuie să devină unicul operator pentru comercializarea ţiţeiului extras de către KMG și Kazahstan. În perspectivă, KMG analizează unificarea tuturor activelor sale de peste hotare în jurul Rompetrol“, ne-au transmis aceştia. Primul pas în realizarea acestui obiectiv va fi unificarea activităţii de trading într-o singură companie, care să facă parte din grupul Rompetrol. „Aşa vom distribui în mod eficient volumele de ţiţei şi produse petroliere, optimizând concomitent lanţul logistic“, explică ei.
Conform ultimelor date disponibile, anul trecut, Kazahstanul a extras 80 mil. de tone de țiței, iar până în 2020 este aşteptată o creştere de până la 140 mil. tone. Există piaţă de desfacere pentru o astfel de majorare? „Grupul Rompetrol este singura achiziţie a statului Kazakhstan în afara graniţelor, oferind acces în bazinul Mării Negre la peste 300 de milioane de consumatori finali“, vine şi explicaţia. Primul obiectiv a fost deja bifat: anul trecut, grupul Rompetrol a finalizat procesul de modernizare al Petromidia, prin care capacitatea de procesare a rafinăriei a crescut de la 3,8 mil. tone pe an la 5 mil. tone pe an. „Peste cinci ani intenționăm să vindem 70% din produsele petroliere de la Petromidia prin reţeaua proprie, iar restul de 30% prin sectorul de trading“, detaliază reprezentanţii grupului petrolier planul pentru următorii șapte-zece ani.
Reţea extinsă
În ceea ce priveşte sectorul de downstream, reprezentanţii grupului Rompetrol au făcut public încă de anul trecut planul de extindere: 350 de benzinării, din care 150 doar pe piaţa locală. „ La nivel de investiţii înseamnă peste 200 de milioane de dolari în următorii ani. Acest obiectiv îl vom realiza prin intermediul unui complex de măsuri și anume prin construcția unor benzinării noi, închirierea și rebrandingul celor existente şi extinderea francizei. În prezent, lucrăm în mod activ la un nou concept pentru benzinăriile noastre și sper din toată inima că acesta va fi bine primit de consumatori“, declara recent Titov Buzescu, consilier al CEO Rompetrol. Când vine vorba de procesul de modernizare a rafinăriei, kazahii se mândresc cu finalizarea lucrărilor în toamna anului trecut.
„Petromidia este cea mai mare rafinărie din România. Obiectivul nostru este poziţionarea între primele 25 de rafinării din Europa, de aceea, am elaborat un plan de măsuri pentru continuarea creşterii performanţei rafinăriei. Pentru anul 2013, am planificat investiţii de peste 100 mil. dolari pentru continuarea proiectelor de modernizare“, spun aceştia. În ultimii ani, grupul a alocat sume semnificative şi în logistică: 100 de milioane de dolari – pentru construcţia unui terminal maritim în largul Mării Negre, respectiv 350 de milioane de dolari – în dezvoltarea infrastructurii logistice a Rompetrol, inclusiv în extinderea danelor şi a sistemelor de căi ferate necesare livrării produselor finite.
Toate aceste investiţii au permis grupului să ajungă cel mai mare exportator de produse petroliere din România. Anul trecut, Rompetrol Rafinare a realizat exporturi în valoare de 1,7 miliarde de dolari. Mai mult, contribuţia companiei la economia românească a fost consistentă, dacă ne referim doar la păstrarea celor peste 7.000 de locuri de muncă şi la plăţile făcute la bugetul de stat, care, în perioada 2007-2012, au depăşit șase miliarde de dolari.