Poprirea a fost decisă la cererea băncii germano-irlandeze Depfa bank care deţine obligaţiuni de circa 3,2 milioane de euro. Potrivit unor experţi citaţi de ziar, poprirea ar însemna că procedura de privatizare a BDZ Cargo nu se poate încheia pentru că vânzarea unor activităţi sub poprire este o infracţiune care se pedepseşte potrivit Codului Penal.

”Ştim despre poprire, procedura continuă. Vom cere o întâlnire cu creditorul. Căutăm soluţii ca privatizarea să nu eşueze”, a declarat Emil Karanikolov, şef al agenţiei de privatizare şi de monitorizare post-privatizare de la Sofia.

Ministrul bulgar al finanţelor, Simeon Diankov, a declarat vineri în parlament că nu sunt motive de îngrijorare şi că, de această dată, BDZ Cargo va fi privatizată. Creditorii au văzut că este un interes din partea investitorilor şi unii dintre ei acţionează în justiţie, încercând să ajungă mai sus în lista creditorilor ca să se asigure că vor primi banii după privatizare, crede Diankov. Însă, în opinia lui, aceste demersuri sunt lipsite de orice sens pentru că legislaţiile bulgară şi internaţională sunt foarte explicite în ceea ce priveşte modul în care creditorii îşi primesc banii.

La începutul lunii ianuarie, cinci bănci comerciale s-au adresat unei curţi de arbitraj din Londra pentru a cere declanşarea unei proceduri de insolvenţă a holdingului bulgar de transport feroviar BDZ din care face parte şi BDZ Cargo. Cele cinci bănci au acordat holdingului un credit de 120 de milioane de euro, dar de mai multe luni BDZ nu plăteşte ratele. Este vorba de două bănci franceze şi câte una din Austria, Belgia şi Bulgaria.

Banca bulgară First Investment Bank este printre cele patru companii rămase în cursa pentru privatizarea companiei bulgare de transport feroviar de marfă BDZ Cargo. Cumpărătorul trebuie anunţat în luna martie, iar printre candidaţi este şi compania Grup Feroviar Român (GFR), care este de altfel şi singurul candidat strategic.

Ministrul bulgar al transporturilor, Ivailo Moskovski, a declarat recent că privatizarea transportului feroviar de marfă va fi considerată un succes dacă guvernul reuşeşte să primească 200 de milioane de leva (puţin peste 100 de milioane de euro). În noiembrie 2012 a fost lansată a două procedură de privatizare a BDZ Marfă, după ce prima procedură a eşuat din cauza lipsei de interes cauzate, cel mai probabil, de criteriile prea exigente. Suma totală a datoriilor holdingului BDZ depăşeşte 700 milioane de euro.
Sursa: Agerpres