Exportăm de toate. Iar dacă ar fi să ne luăm după ultimele statistici, ne și pricepem: în 2011 valoarea exporturilor a depășit 45 de miliarde de euro, adică un avans de peste 20% față de anul anterior, fiind principalul motor de creștere al economiei. „Se putea și mai bine“, susțin la unison exportatorii, care așteaptă acum o deblocare a accesului la finanțările bancare. „Deblocare, impropriu spus. Pentru că, în realitate, avem acces la aceste finanțări pentru proiectele noastre, dar mai greu. Acest lucru ne-ar ajuta să mărim volumul producției pentru export“, explică reprezentanții Asociației Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România.
Și atunci, jucătorii din această zonă se vor uita cu interes și în afara Uniunii Europene, unde merg 80% din exporturi. „Peste tot, în lume, se caută soluții de creștere. În România, exporturile sunt singura soluție de dezvoltare a țării“, spunea recent Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, la un eveniment de profil, încurajând inclusiv firmele cu capital 100% românesc, afectate de recesiunea din Europa. Acum, în mare parte, exporturile depind de investitorii internaționali. Statistic, produsele manufacturate, cu valoare adăugată, înseamnă 34% din volumul total al exporturilor, în timp ce exporturile de materii prime nu depășesc 6%.
 
80% din producția Alro, la export
Marii exportatori prezenți și la nivel local investesc pentru susținerea exportului, mai ales că strategic mare parte a businessului lor este orientat către export. Alro Slatina, cel mai mare producător de aluminiu din Europa Centrală și de Est, a investit deja 85 milioane de lei pentru mărirea capacităților de producție și, implicit, reducerea consumului cu utilitățile. Potrivit lui Marian Năstase, vicepreședintele Consiliului de Administrație al companiei, Alro Slatina a implementat strategia de creștere continuă, axată pe produsele cu valoare adăugată mare. Acum, circa 80% din producția anuală a companiei merge la export, atât în Europa, în țări precum Polonia, Ungaria sau Germania, cât și pe alte continente, în America și Asia.
Anul trecut, compania a exportat 72% din producția de aluminiu primar și aproximativ 90% din cea de aluminiu prelucrat. Ca o paranteză, zilele trecute, compania  a finalizat negocierile cu Hidroelectrica pentru livrarea unei cantităţi de energie electrică de 3 TWh, până în 2018, la un preţ ce va fi calculat anual, pe baza mai multor factori, inclusiv cotaţia aluminiului la Bursa Metalelor de la Londra şi cotaţiile OPCOM.
Un alt mare exportator, Arcelor Mittal Galați, exportă anual circa 70% din tot ce produce, o pondere importantă având-o tabla groasă. Anul trecut, compania a investit 80 milioane de euro în tehnologie, pentru repornirea furnalului 5, și, implicit, în susținerea exportului.Pe de altă parte, în ultimii doi ani, un rol-cheie în exporturi l-a avut compania Nokia (n.red. – telefoanele mobile produse la fabrica din Jucu), care între timp a plecat din România, analiștii din piață condamnând în momentul acela „mediul economic neprietenos“ și „greu predictibil“ pentru investitori.
Acest mediu „neprietenos“ nu a împiedicat Automobile Dacia să crească ușor exportul (+0,91) în primul semestru al acestui an, când a exportat 144.914 unități, dintr-un total de 155.322 produse. De altfel, în primul semestru din 2012, exporturile FOB realizate au fost de 97,78 miliarde de lei (22,3 miliarde de euro), ceea ce înseamnă o creștere de 6% la valori exprimate în lei și de 1% la valori exprimate in euro. Cifre care s-au aflat însă sub așteptările analiștilor din piață.

Exporturi, pe scurt

  • 22,3 miliarde de euro, valoarea exporturilor înregistrată în primul semestru din 2012.
  • 75% din cifra de afaceri a companiilor mari din industrie este realizată de filialele multinaționalelor.
  • 45 miliarde de euro este valoarea exporturilor în 2011, cu peste 20% mai mare decât în 2010.
  • 80% din volumul total al exporturilor înseamnă țări din Uniunea Europeană și doar 20% de pe alte continente.