"Am propus astăzi Cabinetului şi a fost de acord să revizuim printr-o HG normele de aplicare a Legii 544 privind liberul acces la informaţiile de interes public, la capătul unui proces intens de dezbatere cu societatea civilă, atât în ţară (…), cât şi în Bucureşti (…). La finalul acestui proces (…) am constatat că cele mai multe probleme derivă din defectuoasa aplicare a normelor de punere în practică a Legii 544, fără a face afirmaţia că legea în sine este perfectă şi nu ar avea nevoie de îmbunătăţiri", a explicat Violeta Alexandru. 

Ministrul a precizat că în noile norme este prevăzut ca informaţiile de interes public să fie afişate pe internet într-un mod proactiv de către instituţiile publice. 

"Pentru a continua eforturile de debirocratizare, de simplificare şi (…) de modernizare, de adaptare a modului în care administraţia comunică în termenii evoluţiei tehnologiei cu cetăţenii, am prevăzut în modificarea normelor ca informaţiile de interes public să fie (…) afişate pe internet, în mod proactiv, atunci când se constată că multiple solicitări se referă la aceleaşi categorii de informaţii", a spus Violeta Alexandru. 

Aceasta a precizat că instituţiile publice sunt încurajate să pună accent pe comunicarea online în relaţia cu cetăţenii. 

"În sensul continuării eforturilor de simplificare şi modernizare a comunicării cu cetăţenii, am prevăzut în modificarea normelor faptul că atunci când informaţia este cerută electronic, să fie oferită electronic şi, în general, să se pună accent pe comunicarea în mediul online (…). Nu am eliminat procedurile clasice de comunicare, pentru acei cetăţeni care nu dispun de acces la internet sau pur şi simplu nu doresc să primească electronic, ci pe format de hârtie", a mai spus ministrul. 

Violeta Alexandru a arătat că în norme au fost introduse clarificări privind termenele de răspuns la informaţiile de interes public. 

"În lege era prevăzut un termen maximal şi un mod de calculare a zilelor până la care se furnizau informaţii, în timp ce în norme erau alte prevederi (…). Neconcordanţa era că într-o parte erau socotite zilele lucrătoare, într-o parte erau socotite zilele calendaristice. Nu era clar dacă se ia în considerare şi prima zi în care s-a înregistrat solicitarea şi ultima zi şi am venit în acest sens cu câteva clarificări, în sensul în care am precizat, aşa cum legea o şi spunea, că este vorba despre zile calendaristice, fără prima şi ultima, ceea ce şi Codul de procedură civilă îl precizează. Am specificat faptul că în cinci zile se comunică refuzul, în 10 zile se comunică informaţia, dacă ea există în instituţie, respectiv în 30 de zile calendaristice (….) dacă ea necesită o documentare aprofundată", a explicat Violeta Alexandru. 

Un alt aspect prevăzut în norme face referire la preţul pe copia documentului solicitat de cetăţeni în baza Legii 544. 

"Mă uitam pe câteva date centralizate la nivelul anului 2014, constatând Consilii locale care cereau 18 lei pe pagina documentului, 4 lei pe pagină, 5 lei pe pagină, ceea ce în mod evident, atunci când se strângeau un număr consistent de pagini în cererea de informaţii, ridicau o problemă majoră şi făcea ca întreg sensul acestei legi, care este despre acces la informaţii, un drept constituţional al cetăţeanului, să fie pus în pericol. Astfel, prin propunerea pe care Cabinetul a aprobat-o astăzi prin decizia de modificare a normelor, pe lângă faptul că am insistat ca informaţiile să fie puse la dispoziţie cât mai mult electronic, ceea ce face să nu mai facă sens noţiunea de cost, am prevăzut ca în cazul în care se impune furnizarea în format de hârtie, această situaţie să ducă la un cost maximal pe pagină care să fie de un procent de 0,05% din salariul minim pe economie", a spus Violeta Alexandru. 

Aceasta a precizat că normele includ şi o serie de formulare tip pentru accesul la informaţii de interes public. 

"Am venit cu o serie de propuneri de formulare tip (…). Am propus (…) câteva modele standard care pot fi descărcate, pe de o parte, de specialiştii din sistem şi folosite pentru răspunsul operativ la solicitările de informaţii şi, pe de altă parte, am pus la dispoziţia cetăţenilor interesaţi, fără a-i condiţiona ca în cazul în care preferă altă abordare să o poată face, un set de formulare tip pentru a depune eventuale plângeri administrative, eventuale sesizări cu privire la neconformarea funcţionarilor în aplicarea legislaţiei", a mai afirmat ministrul Violeta Alexandru. 

 AGERPRES