Uzina Roman Braşov a încheiat un contract de 12 milioane de euro pentru livrarea de circa 100 de camioane civile 6×6 în Taiwan, a declarat directorul fabricii Carol Rugacs. „Este o comandă relativ mare, prima după ceva timp, de camioane civile, pe care vom începe să o onorăm din acest an. Preţul pe unitate este de circa 120.000 de euro”, arată Rugacs.  Camioanele Roman au capacitate de încărcare de 32 până la 40 de tone şi pot fi adaptate la multiple tipuri de transport şi lucrări. Acestea pot fi de tipul basculantă, autotractor sau chiar betonieră.

Termenul de livrare în Taiwan pentru toate cele 100 de camioane nu a fost precizat.

Pe lângă contractul din Taiwan, uzina braşoveană este pe punctul de a încheia o nouă înţelegere cu un partener din Pakistan pentru acelaşi tip de camion, însă cu volanul pe dreapta. „Am trimis două unităţi, pentru probe, iar răspunsul partenerului a fost unul pozitiv. Acum se lucrează la omologarea acestui model pentru piaţa din Pakistan, apoi discutăm de dimensiunea şi termenii contractului”, mai spune Rugacs. În cazul unui răspuns pozitiv din partea partenerului din Pakistan, se va discuta şi numărul de bucăţi ce urmează a fi livrate.  Potrivit oficialului citat, concretizarea contractului cu Pakistan-ul ar însemna revigorarea uzinei braşovene şi angajări.

În prezent, Roman Braşov lucrează pentru MapN, într-un contract pentru livrarea a 23 de camioane militare, valoarea fiind de aproape două milioane de euro.  Toate camioanele trebuie livrate în acest an.

Contractul cu MApN câştigat anul trecut este primul consistent pentru camioane, din partea Armatei Române, după aproape două decenii de „secetă”. Culmea, dacă pentru MapN, camioanele româneşti nu au mai existat, Armata preferând, în 2015, 29 de camioane de la divizia Defence Vehicles a italienilor de la Iveco, la Braşov au apărut americanii. Din 2007 şi până în 2011, câteva sute de camioane militare Roman au fost vândute Departamentului de Stat al SUA pentru teatrele de operaţiuni din Irak şi Afganistanm 

Chix-ul autobuzului românesc „bun şi ieftin”

Ca şi cum n-ar fi fost îndeajuns că pierduse contractul cu americanii, iar armata română nu-i dădea nicio comandă, Roman Braşov a mai dat un chix răsunător.  Autobuzul Urban Crosstown, primul autobuz citadin modern pe care l-a produs România după 1989, a ieşit de pe linia de producţie în 2012.  Doar şase unităţi au fost produse de atunci pentru câteva firme de transport internaţional de pasageri. Nicio municipalitate din ţară nu le-a dorit, preferând achiziţii mai scumpe din străinătate, dacă au existat şi acelea şi nu s-a preferat să se continue cu parcul vechi de decenii. Aşteptările mari erau pentru Bucureşti, dar Regia locală de transport nu a mai făcut vreo achiziţie în ultimii 10 ani. Din nefericire, autobuzul Roman nu va mai apărea niciodată pe linia de producţie, pentru că proiectul a expirat deja. Fabrica din Braşov a reuşit însă să vândă câteva şasiuri către o firmă din Columbia. „Autobuzul românesc s-a dovedit un eşec. Nimeni din ţară nu ne-a vrut. (…) Probabil că i-a speriat preţul. Adevărul e că preţul de catalog era de 120.000 de euro, cu aer condiţionat. Înţeleg că, acum câţiva ani, în Bucureşti s-au cumpărat autobuze cu 180.000 de euro fără aer condiţionat. Eram prea scumpi, ce să mai….”, a declarat, malițios, directorul Rugacs.

Uzina Roman a fost înființată ca fabrică de armament în 1938, iar din anul 1953, după naţionalizare, a fost numită Steagu Roşu şi a început să fabrice autocamioane. Primul astfel de vehicul a fost produs în 1954, iar uzina a început să aibă comenzi tot mai mari. Aşa s-a ajuns ca în 1977 să atingă o producţie record de 33.000 de unități pe an. Şi numărul de angajaţi a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariaţi, în 1978 a ajuns la 26.000. „Steagul Roşu" devenise cea mai mare uzină din Braşov şi un succes peste hotare. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în state precum Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.

Declinul uzinei a început după anul 1990, iar comenzile au tot scăzut. În 2004, uzina a fost privatizată şi mii de oameni au fost daţi afară. Acum doar 500 de oameni mai lucrează la Roman. Ultimul an cu profit a fost 2009, iar acum compania are datorii de 120 de milioane de lei. Fabrica este în insolvenţă şi reorganizare din 2014.