Ea spune că înfiinţarea businessului a fost o soluţie firească pentru a oferi servicii adaptate nevoilor tinerilor seropozitivi HIV, care erau deja la vârsta la care puteau să muncească, însă nu reuşeau să se angajaze. „Iniţial am investit în aceşti beneficiari prin servicii de terapie vocaţională, cursuri de formare şi orientare profesională în ideea de a-i angaja pe piaţa liberă a muncii, dar criza economică ne-a spulberat visele, iar tinerilor speranţa. Aşa a luat naştere proiectul naţional Util Deco. Pentru a putea realiza activitatea economică în cadrul fundaţiei, singura soluţie legislativă la acel moment a fost să înfiinţăm unităţi protejate, ceea ce am şi făcut, şi au apărut trei secţii noi în cadrul ADV România, în localităţile unde fundaţia are centre“, spune Angela Achiţei. 

Timpul a trecut şi, de la 11 angajaţi în 2008, din care 7 cu dizabilităţi, în prezent sunt 70, dintre care 36 tineri cu dizabilităţi, majoritatea provenind din familii defavorizate sau din centre de plasament cu şanse mici de angajare pe piaţa liberă a muncii.

Până acum, în cei şapte ani de funcţionare a afacerii sociale, au fost investiţi peste un milion de euro în infrastructură, echipamente şi dezvoltare de resurse umane. A ales producţia şi serviciile, pentru că se pretează pe capacitatea de muncă a unei persoane cu dizabilităţi.

 „Am dezvoltat unul dintre cele mai profesioniste servicii de arhivare fizică, electronică şi depozitare documente din ţară, autorizat de către Arhivele Naţionale şi care respectă standardele europene în domeniu. Este serviciul în care avem cele mai multe locuri de muncă create. Avem şi ateliere de croitorie şi personalizare în Iaşi şi Constanţa, unde croim şi realizăm echipamente de protecţie conforme cerinţelor ITM, lenjerii de pat, perne, plapume sau costume de carnaval pentru copii“, adaugă Angela Achiţei.

Cea mai mare provocare, îşi aminteşte Angela Achiţei, a fost atunci când a explicat clienţilor că AFDV are voie să vândă produse şi servicii, chiar dacă este fundaţie. „Lumea se uita neîncrezător la noi, crezând că ceva nu este în regulă în ceea ce facem. Soluţia găsită a fost să creăm brand-ul Util Deco şi să promovăm ceea ce faceam pe activitate economică, separat de programele sociale ale fundaţiei“, îşi aminteşte ea. 

Cu toate că era entuziasmată că tinerii angajaţi cu dizabilităţi, prin care şi unii seropozitivi HIV, aveau un loc de muncă şi făceau produse de calitate, clienţii nu plasau comenzi. Motivul a fost acela că oamenii nu aveau încredere în faptul că persoanele cu dizabilităţi pot face produse de calitate, competitive pe piaţă, pentru că imaginea lor despre activitatea acestor oameni, era limitată la mici expoziţii de artizanat şi pictură, expusă prin centre comerciale sau cu prilejul diferitelor evenimente organizate de către ONG-uri“, explică Angela Achiţei. 

Pentru a reuşi să intre pe piaţă, a început să intermedieze produse de birotică şi papetărie, cerute mai de toate companiile pe Legea 448/2006, iar treptat să-i orienteze spre produsele şi serviciile lor, oferindu-le mostre sau realizând servicii pro-bono ca să le câştige încrederea.

 „Din ceea ce facem noi, experienţa ne-a arătat că am vândut poveste, doar în procent de 5%. Ceea ce cumpără clientul român este preţul, nevoia produsului sau serviciului prestat, calitatea, promptitudinea, relaţia cu clientul şi apoi povestea“, conchide ea.

5,5 milioane de euro este cifra de afaceri a Fundaţiei Alături de Voi (AFDV) pentru anul 2015