Imediat după anunțul Primăriei Municipiului București (PMB) că turcii de la Otokar sunt câștigătorii licitației pentru echiparea Regiei Autonome de Transport București (RATB) cu 400 de noi autobuze reacțiile au fost virulente. Pentru mulți este greu de conceput că un producător turc de autobuze poate livra vehicule cu o calitate apropiată de cea a germanilor de la Daimler sau MAN, aflați și ei printre candidați. Aici ar fi de notat că, în același timp, românii cumpără fără probleme atutoturisme produse în Turcia ale unor mărci cunoscute precum Renault, Hyundai, Fiat sau Toyota.

 

Departe de a fi un producător de autobuze cunoscut în Europa, precum Daimler sau MAN, grupul Otokar a reușit totuși să își plaseze produsele în mai multe orașe europene din Spania, Italia, Serbia, Polonia sau Germania. Nicăieri însă – cu excepția Turciei sau Maltei – nu au livrat comezi atât de mari precum cea licitată la București. „Ca să înțelegeți de ce nu am livrat mai multe autobuze în vestul Europei trebuie să vă spun că acolo înlocuirea parcului auto se face mult mai des și treptat. Nu au existat licitații mai mari care să ne permită să livrăm mai multe autobuze. Prin urmare, Bucureștiul va fi cel mai mare client al Otokar din Europa tocmai din acest motiv. Desigur, asta dacă scoatem din calcul orașe din Turcia precum Istanbul sau Izmir”, a explicat francezul Denis Troublanc, director de marketing al diviziei Otokar Europe.

 

Exemplul IETT

Dacă în Europa turcii nu au livrat decât flote mai mici de 100 de unități, în Istanbul – oraș cu aproape 18 milioane de locuitori – ei au furnizat aproape 30% din întreaga flotă a IETT (Autoritatea Municipală de Transport). În marele oraș turc circulă 3.130 de autobuze, care transportă zilnic cinci milioane de pasageri. Conform oficialilor Otokar, „municipalitatea din Istanbul a folosit până de curând, doar autobuze Mercedes-Benz. După ce Otokar a început să participe la licitații, în 2011, Mercedes nu a mai câștigat licitații. Am concurat cu ei la cinci licitații pentru Istanbul și le-am câștigat pe toate. Mercedes-Benz face autobuze bune, dar noi oferim un pachet (n.n. – calitate, preț, servicii) mai competitiv”. Sub rezerva că un producător național are, întotdeauna și în întreaga lume, un avantaj atunci când participă la o licitație în propria țară, este important de menționat că cifrele IETT arată un SAR (Service Availability Ratio) de 98,95% pentru flota Otokar și doar trei vehicule complet inutilizabile dintr-un total de 897. Toate acestea după cinci ani de utilizare și o medie de 439.000 km parcurși / vehicul.

 

Ținta București

Dornici să devină furnizori de autobuze pentru București și, fără îndoială, interesați să arate jurnaliștilor români toate atuurile pe care le dețin, turcii de la Otokar au prezentat, în cadrul unei vizite la uzina lor din Sakaria, caracteristicile viitoarelor autobuze pentru capitala României. „Vehiculele noastre sunt configurate astfel încât să poată concura cu orice alt producător. Utilizăm motoare Cummins, DAF și MAN, primele două fiind prevăzute pe autobuzele pentru București. Iar transmisiile sunt ZF. Doar părțile de caroserie și șasiu sunt 100% ale Otokar, iar asta este un lucru bun pentru că, de exemplu, dată fiind divizia noastră de vehicule militare, am împrumutat chiar și tehnologie foarte fiabilă din acest domeniu”, a declarat Murat Ulutaș, directorul tehnic al Otokar. Conform acestuia, la București vor livra „trei tipuri de autobuze – 10,7 m, 12 m și 18 m. Toate vor avea sistem de ticketing, urmărire prin satelit, rapoarte despre consumul de carburant și monitorizare video. În privința configurației interioare, am respectat toate cerințele de la licitație. Aici sunt incluse dimensiunile suprafețelor vitrate, numărul de geamuri care pot fi deschise, separarea  completă a zonei șoferului de spațiul pentru pasageri, sistem antivandalism și vopsea antigraffiti, afișaje LCD separate pentru anunțul stațiilor și reclame. Numărul scaunelor va fi de 20 în autobuzul de 10,7 metri, 26 pentru cel de 12 metri și 34 pentru cel articulat de 18 metri”.

Victorie „pe medie”

În cadrul lictaţiei PMB, cea mai bună ofertă financiară au avut-o turcii de la Karsan, cu 450,27 de milioane de lei. Ei au primit un punctaj maxim de 50 de puncte la acest capitol. Cu o valoare de 458,1 milioane de lei şi un punctaj de 49,15 puncte la capitolul financiar, oferta turcilor de la Otokar s-a clasat pe locul al doilea, iar Mercedes-Benz a ocupat locul trei cu un preţ de 489,9 milioane de lei aferent unui punctaj de 45,95.

 

La factorul calitate, care a contat, ca şi preţul, în proporţie de 50% în cadrul lictaţiei, cel mai mare punctaj a fost obţinut de Mercedes-Benz, cu 47,57 puncte. Pe locul doi s-a clasat Otokar, cu 44,91 puncte, iar Karsan a fost pe poziţia a trei cu 43,93 puncte.

În final, prin adunarea punctelor, oferta turcilor de la Otokar s-a clasat pe primul loc, cu 94,06 puncte. Karsan a opcupat locul al doilea, cu un punctaj total de 93,93 puncte, iar Mercedes-Benz pe locul al treilea, cu 93,52 de puncte.

Acest articol a fost publicat în numărul 16 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23-29 aprilie 2018

Citește și:

Turcii de la Otokar au câștigat licitația pentru autobuzele RATB, „pe medie”

Otokar: Putem livra autobuzele pentru București în 18 luni, iar garanția oferită este de opt ani

Mercedes a contestat licitația prin care Firea vrea să cumpere autobuze de la turci

Miliardarii turci care vor livra Bucureștiului 400 de autobuze