Piaţa românească a luxului tocmai a bifat lansarea primului department store din Bucureşti –  Victoria Gallery. Inițial acoperit integral de multibrandul Victoria 46, spațiul din Calea Dorobanților se transformă acum într-o „one-stop destination pentru shopping și relaxare“, după cum se exprimă Andreea Altay, managing partner la High Fashion Project, firma care deţine galeria. Ideea nu este nouă: încă din 2012, când cel mai vechi multibrand de lux de piaţa locală a părăsit strada care i-a dat numele şi s-a mutat pe Dorobanţi, Dorothy Constantin, parteneră în acest business cu Andreea, vorbea despre o inaugurare „în două etape“ a spaţiului de 900 de metri pătraţi. Mai întâi s-a redeschis conceptul de multibrand, ce a consacrat Victoria 46, iar din iarna lui 2013, urma ca spaţiul  să devină un department store boutique – „(…) la parter vom aveam un concept de «shop-in-shop» pentru  patru din cele mai importante branduri pe care noi le distribuim, iar, la etaj, va fi multibrand“, anunţa atunci Dorothy. Între timp, planurile s-au mai schimbat, dar în prim-plan rămân tot clienţii cu venituri mari şi foarte mari. „Spaţiul  este mult prea mare pentru a vinde doar modă de lux. Am preferat să oferim o gamă variată de produse şi servicii. Ne dorim ca, prin mixul de branduri, galeria să devină un loc de atracţie pentru cât mai mulţi clienţi, atât bărbaţi, cât şi femei. Fiecare shop are propria sa identitate vizuală, ceea ce conferă galeriei un aspect unic“, explică Andreea Altay.

„Panurile se schimbă odată cu evoluţia pieţei“, face ea o paranteză, cu completarea că „pe timp de criză, luxul se vinde cu mai mult efort, însă întotdeauna va exista o categorie de clienţi care consumă astfel de produse, iar arta stă în a-i atrage să cumpere din magazinele tale“. Practic, prin această mişcare strategică, noul concept de business al Victoria Gallery e unul de subînchiriere: în total, până la 18 magazine vor împărţi spaţiul, ţinta anuală de vânzări depăşind 5.000 de euro pe metru pătrat. Pe lângă franciza Laduree şi selecţia de modă de lux din Victoria 46 (Jimmy Choo, Gianvito Rossi, Celine, Lanvin, Saint Laurent, Stella McCartney, Jitrois etc.), primul department store din România găzduieşte deja cornere cu brandurile La Martina, River Woods, Azay, Laura8, Paisi, Jai Dam, Wolford, G-Fashion, Agent Provocateur, plus un salon Anastasia Beverly Hills. Lor li s-au alăturat, de curând, şi Contessina (haine de lux pentru copii), Murmur, Anais Sand, Cristina Săvulescu, Wardrobe B şi Sport Couture. „Cu brandul de produse profesionale de frumuseţe Mac suntem încă în negocieri“, dezvăluie  Andreea Altay.

„Selecţia potrivită de branduri“ e noua provocare, acum, şi pentru Srdjan Kovacevic, proprietarul Alsa Boutiques, care are în portofoliu, printre altele, şi franciza Max Mara. Antreprenorul de origine sârbă a pregătit o reprezentație absolut nouă pentru primăvară: a închis monobranul Ermenegildo Zegna şi, în acelaşi spaţiu, a (re)deschis multibrandul Uomo,  prin care vinde brandurile Corneliani, Slowear, Malo, Moreschi, Herno, Church's şi Perofil. De ce a renunţat Kovacevic la franciza Zegna? „S-a încheiat contractul de franciză şi prelungirea lui presupunea investiţii semnificative.

A fost o colaborare reciproc-avantajoasă, care a durat şapte ani, dar, mai departe, nu există interes comercial din partea mea pentru a cheltui încă un milion de euro pe o reamenajare completă. Acum, în 2014, o astfel de investiţie nu merită“, e categoric omul de afaceri. Decizia lui e legată însă şi de o altă realitate de business: „Zegna se adresa mai mult patronilor, proprietarilor de afaceri. În acest moment, ei trec printr-o recalculare al averilor lor (…) se simte în vânzări reticenţa patronilor de a cheltui la fel de mulţi bani ca acum trei-patru ani“, a observat Srdjan Kovacevic. Şi atunci, managerul consideră că un multibrand cu branduri mai puţin scumpe şi cu un „look asemănător cu Zegna“, este o alegere „mai sigură pentru noi“, în contextul economic actual. Un argument în plus: „În afară de panfofii englezeşti Church's, toate celelalte branuri din Uomo sunt produse în Italia. La Zegna, o parte importantă din marfa pe care o primeam era fabricată în China, Portugalia, Turcia, Maroc etc.“.

În altă ordine de idei, proprietarul Alsa Boutiques spune că i s-a părut „mai justificat comercial“ să atace şi segmentul top managerilor, nu doar pe cel de patroni – „Fructificăm experienţa pe care avem, personalul, spaţiul care e închiriat pentru încă patru ani, şi avem o ofertă calitate-preţ justă pentru piaţa românească. Şi asta fără să fim constrânşi să cumpărăm şi să vindem neapărat un anume brand“. Generalizând, problemele pe care le au retailerii de lux din diverse zone ale industriei – de la mașini la private banking și de la fashion și accesorii la parfumuri – sunt, și ele, ceva mai complicate decât cele ale altor retaileri: pe lângă faptul că targetul e îngust și, după cum s-a văzut, mai speriat la recesiune decât se presupunea, numai pentru amenajarea unui magazin e nevoie de câteva sute de mii de euro, stocurile sunt și ele costisitoare – în plus, comenzile se fac cu jumătate de an înainte – iar la toate astea se adaugă și chiriile, care sunt mai mari decât cele plătite de magazinele obișnuite.

Pe scurt, un magazin de lux înghite mulți bani ca investiție inițială – e „cash-intensive“, cum se spune – și se amortizează lent, în câțiva ani. Srdjan Kovacevic nu mai  speră la o recuperare şi o întoarcere la situaţia dinainte de criză – „2013 a fost anul care a pus capăt aşteptărilor spectaculoase. Oameni din toate sectoarele noi vin cu entuziasm, investesc, şi apoi constată că cifrele nu cresc. Şi nu, nu e saturaţie, sunt bani mai puţini în piaţă“. E o concluzie la care au ajuns, probabil, mulţi alţi oameni de afaceri din industria locală a luxului. Boom-ul a luat sfârşit abrupt şi acum nimeni n-are niciun motiv să se întrebe când va apărea următorul.

Încă din momentul în care am luat spaţiul comercial am ştiut ca va trebui să facem acest concept de shop in shop. Am avut nevoie doar de o perioadă de pregătire şi implementare (…) spaţiul de 900 mp este mult prea mare pentru a vinde doar modă de lux.

Andreea Altay, managing partner Victoria Gallery