Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Timp liber

Elle, un elogiu meditativ adus post-feminismului

Autor: |

Imaginează-ţi victima unui viol a cărei primă reacţie, după acest act de o violenţă extremă, este aceea de a comanda telefonic cina. Acesta este actul de deschidere al Elle, un film imposibil de înscris într-un singur gen cinematografic.

Intrat pe lista celor mai bune filme ale anului 2016, Elle iese în evidenţă prin faptul că şterge tiparele sociale agreate în privinţa reacţiilor aşteptate de la o persoană pusă într-o situaţie limită şi nu numai. Adaptarea unui roman atât de tulburător precum Oh..., scris de francezul Philippe Djian, nu putea fi realizată decât de un regizor care şi-a construit reputaţia prin filmele sale provocatoare. Olandezul Paul Verhoeven a rămas în istoria cinematografiei cu RoboCop (1987) şi a revoluţionat modul în care Hollywood-ul se raportează la sexualitate prin Basic Instinct (1992). Cu Elle a descoperit teritorii neştiute în materie de eliberare a emoţiei.  

Elle este Isabelle Huppert, într-o prestaţie de zile mari ce aminteşte de rolul său din filmul lui Michael Haneke, La Pianiste (2001). Studiul lui Haneke asupra unei femei care trăieşte pe marginea prăpastiei este dus de Verhoeven într-o nouă direcţie. Păstrează însă similitudini în privinţa temelor consistente de voyerism şi perversiune - perversiune nu numai a personajelor, ci şi a publicului care tânjeşte după mai mult.

Pentru a construi portretul complex al acestei femei bân­tuite de un trecut traumatic, Verhoeven apelează la procedeul deconstrucţiei. Îi urmăreşte fidel fiecare mişcare şi o dezbracă treptat de toate secretele, pentru a dezvălui vulnerabilitatea acestei figuri aparent incapabilă de sentimente. 

Violul din debutul filmului este scheletul pe care se ţese struc­tura narativă. Privit cu un ochi tradiţionalist, Elle pare că musteşte de scene desprinse din teatrul absurdului ionescian. Spre exemplu, secvenţa în care Michèle (Huppert) se hotărăşte să le spună prietenilor săi faptul că a fost violată. Aflaţi în jurul unei mese de restaurant în aşteptarea şampaniei, ea întrerupe discuţia şi îi anunţă franc că a fost agresată, fără pic de emoţie, după care se pregăteşte să comande mâncare. Privit în cheie post-feministă, Michèle nu face altceva decât să respingă ideea de a poza în victimă. Huppert îşi descrie personajul drept unul care „îşi construieşte propriul comportament şi spaţiu“. Post-feminismul tocmai asta face: celebrează sexualitatea şi încurajează femeile să fie independente de sex.

Reacţia victimei intrigă mai puţin personajele din film, cât privitorii. Pornită în căutarea atacatorului, protagonista deschide publicului uşile lumii sale, în spatele cărora sexul este un element central. 

Agent provocator

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro