CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

DEZNODĂMÂNT NEFERICIT pentru cea mai AȘTEPTATĂ AUTOSTRADĂ din România

Autor: |

Nici cea de-a treia încercare a francezilor de la Vinci se pare că nu are sorţi de izbândă. Contractul pentru autostrada Comarnic-Braşov, primul proiect care urma să se facă în baza unui contract de concesiune, adică pe banii constructorului, nu a fost semnat nici acum, după 10 luni de la desemnarea constructorului.

Mai mult, conform ultimelor discuţii pe marginea acestui subiect există indicii clare că înţelegerea cu Vinci-Strabag-Aktor, consorţiul desemnat câştigător în decembrie 2013, va pica.

Primul şi cel mai important indiciu că autostrada Comarnic-Braşov nu va fi realizată de consorţiul menţionat mai sus constă în faptul că proiectul trebuie inclus în deficitul bugetar.

Potrivit unor surse din cadrul Ministerul Transporturilor, până în prezent, reprezentanţii Eurostat nu au fost de acord ca acest proiect să nu apară în deficitul bugetar. Ministrul transporturilor, Ioan Rus, declara în luna august, la adevarul.ro, că din punct de vedere al traficului, Comarnic-Braşov se califică pe prima poziţie pentru a deveni autostradă, însă “ne încurcă deficitul bugetar”.  “Să zicem că ei fac autostrada în patru ani şi costă 2 miliarde de euro şi noi le-o plătim în 25 de ani. Una e să îmi pună în deficit 500 de milioane de euro pe an în patru ani şi alta e să îmi treacă 70 de milioane de euro pe mai mulţi ani. Pentru că aşa îmi impactează bugetul, trebuie să reducem alte cheltuieli din alte părţi”, spunea Ioan Rus, în urmă cu două luni.

Al doilea indiciu este sursa de finanţare. Surse din cadrul CNADNR, ne-au precizat, la finele lunii trecute, că reprezentanţii consorţiului nu au reuşit să obţină finanţarea necesară pentru acest proiect. “Vinci a reuşit să obţină angajamente clare de finanţare pentru demararea lucrărilor, însă nu pentru toată suma. Ei speră ca în termen de 1-2 luni să resolve această problemă”, ne-au precizat sursele din CNADNR.

Un alt indiciu este modificarea traseului şi obţinerea avizului de mediu. Economica.net arăta în urmă cu câteva zile că proiectul a suferit modificări de traseu, ceea ce înseamnă că este necesară actualizarea Acordului de Mediu.

Includerea autostrăzii Comarnic-Braşov în categoria proiectelor care vor fi realizate cu FONDURI EUROPENE, aşa cum apare în Master Planul General de Transport , este cel mai concludent indiciu că înţelegerea cu francezii nu mai are şanse să fie dezvoltat. Acum autorităţile vor să-I convingă pe reprezentanţii Comisiei Europene să finanţeze acest proiect.

“Într-o lună de zile, estimez eu, o lună şi ceva, să vină comentariile din partea Comisiei Europene”, spune Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, citat de digi24.ro.

Conform sursei citate, şefii de la Transporturi se pregătesc pentru un nou eşec al autostrăzii Comarnic- Braşov.

Prima încercare care a eşuat era înb anul 2004, în perioada Guvernării Năstase. A urmat apoi contractul din 2009 cu asocierea Vinci-Aktor, iar acum cea de-a treia, tot cu francezii.

Și a treia încercare e cu ghinion pentru Narcis Neaga

Actualul director general al CNADNR, Narcis Neaga, a fost omul care s-a ocupat de toate cele trei concesionări, aşa cum reiese şi din CV-ul actualului director general. Neaga avea mari speranţe că de data aceasta va reuşi, însă şansa se pare că nu este de partea lui.

La finele lunii mai, Narcis Neaga declara că în luna iulie contractul de concesiune pentru autostrada Comarnic-Braşov va fi semnat. 'Contractul de concesiune va fi semnat în luna iunie. S-a găsit cea mai mare parte din finanţarea necesară', a afirmat Neaga, aşa cum a scris Capital aici.

'Infirm toate zvonurile cu privire la retragerea Vinci. Contractul se va semna în mai puţin de o lună', a subliniat Narcis Neaga. Oficialul CNADNR a precizat că lucrările vor începe după încă o lună de la semnarea contractului. 'Autostrada va fi realizată în etape. Vom şti termenul de finalizare după semnarea contractului, la fel şi costurile, în funcţie de negocieri', a arătat acesta.

Și premierul Victor Ponta era la fel de convins, la începutul anului, că lucrările vor începe pe 20 aprilie 2014. El anunţa că în 2016 vom putea circula pe autostradă, cel mai târziu în 2017.

 Întrebat ce fel de garanţii are că de această dată constructorul chiar va începe lucrările, premierul a răspuns sec: „Alt guvern“. Mai mult, Victor Ponta crede că „faptul că nu primesc niciun leu până nu termină autostrada îi va determina pe constructori să termine lucrările pentru a primi banii“, scria capital.ro în luna ianuarie.

Tot atunci, Ponta a precizat că s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fără TVA, adică 7 lei pentru un autoturism care circulă de la Comarnic la Braşov, iar din banii adunaţi la buget se vor plăti sume regulate către constructor.

Cifrele şi sumele anunţate de autorităţi nu prezintă întreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrăzii ar putea ajunge chiar şi la 5 miliarde de euro pe întreaga perioadă de concesionare de 29 de ani (3 ani de construcţie şi 26 de operare). Autorităţile sperau ca din taxă să colecteze mare parte din sumele datorate constructorului, însă datele de până acum arată că statul va fi nevoit anual să scoată bani grei din buget pentru a achita nota de plată. În primul rând, din taxă nu se pot colecta în primii doi-trei ani de exploatare, adică 2017 - 2018, mai mult de 15 milioane de euro, la o medie zilnică a traficului de 20.000 de autovehicule. „Riscurile pe deficitul bugetar sunt uriaşe“, spunea atunci Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, precizând că există un mare pericol pentru celelalte investiţii.

„Un nou contract marca Bechtel“

„Premierul ne anunţă senin că a cerut Eurostat să nu fie luat în calcul la deficit, de parcă Eurostat e o instituţie care poate fi păcălită de minciunile lui Șova şi Ponta. Și Eurostat şi românii îşi vor da seama că trebuie plătite sute de milioane de euro de la bugetul de stat în fiecare an“, spunea şi Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor. „Dacă USL ar fi continuat refacerea studiului de fezabilitate aşa cum am început în 2012 am fi avut acum un proiect la un preţ corect, cu un amplasament clar stabilit. USL în schimb a preferat un traseu modificat după ureche, fără vreun studiu în prealabil. Riscăm însă să ajungem din nou ca în cazul Bechtel cu un proiect fără costuri clare, dar la care trebuie să achităm anual nota de plată“, mai spunea atunci Nazare.  

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

Lufthansa a achiziţionat integral Brussels Airlines

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

Transporturi si Infrastructura

22 septembrie 2016

Când va fi gata cea mai așteptată autostradă din România

Transporturi si Infrastructura

21 septembrie 2016

Blue Air lansează 4 noi rute din Bucureşti şi Iaşi

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2016

Alstom a lansat trenul Coradia iLint cu zero emisii

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.