Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Constructorii nu mai pot miza pe preţul cel mai mic la construcţia de autostrăzi

Autor: | | 2 Comentarii

Legea achiziţiilor publice va intra în vigoare luna viitoare şi aduce o serie de noutăţi, în principal, pentru activităţile din construcţii. Specialiştii lucrează la adaptarea contractelor FIDIC la cerinţele locale.

Noul act normativ a eliminat criteriul preţului cel mai mic în câştigarea unei licitaţii de achiziţii publice, constructorii vor fi obligaţi să ofere o perioadă de garanţie de patru ani pentru lucrările realizate, iar contestaţiile vor fi rezolvate de complete judecătoreşti specializate, la nivelul curţilor de apel, potrivit informaţiilor transmise de reprezentanţii guvernului care au participat săptămâna trecută la Conferinţa Capital – Construcţii şi Infrastructură 2016.

În plus, ministerele de resort şi reprezentanţii organizaţiilor profesionale şi patronale lucrează la adaptarea condiţiilor contractuale FIDIC (Federaţia Internaţionala a Inginerilor Consultanţi) la cerinţele pieţei locale şi la includerea acestora în normele de aplicare a legii.

La nivelul Ministerului Transporturilor se lucrează la introducerea procedurii simplificate pentru lucrări sub 5 mil. euro. În cazul acestui tipuri de lucrări, anunţul de licitaţie nu va mai fi publicat pe SEAP, ci pe site-ul CNADNR, a declarat Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Contracte noi

Modelele de contracte elaborate de Federaţia Internaţionala a Inginerilor Consultanţi se aplică în peste 100 de ţări şi toate instituţiile financiare internaţionale îl folosesc. Contractele FIDIC au fost utilizate în România după 1990 în proiectele cu finanţări atrase de la instituţiile financiare internaţionale şi în programele pre-aderare. În 2009, acest tip de contract a fost abrogat din legislaţia românească şi ulterior reintrodus, dar sub o formă denaturată care a condus la retragerea licenţei de către organizaţia FIDIC.

Spre exemplu, forma contractuală utilizată în ultimii ani, denumită Cartea Galbenă, transfera responsabilitatea obţinerii autorizaţiilor de construire sau a exproprierilor de la beneficiar la constructor, deoarece acest tip de contract era impropriu lucrărilor de infrastructură.

„Eu aş fi agreat varianta unui contract naţional pentru că am avea posibilitatea să-l modificăm pe baza unor experienţe fără a cere aprobarea unei organizaţii profesionale care va percepe taxe. FIDIC-ul este un mod mai rapid de a găsi o soluţie pentru probleme acute pe care le avem acum. Discuţia s-a blocat la nivelul licenţei, care nu este încă reglementată“, spune Emanoil Radu Dascălu, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

Constructorii spun că FIDIC este singurul cadru contractual care asigură o împărţire echitabilă a riscurilor.

Adaptare locală

Un aspect pe care autorităţile române vor să-l elimine din condiţiile contractuale FIDIC este prezenţa pe şantier a unui inginer consultant. Statul român a plătit câte 500.000 lei pe kilometru de autostradă pentru inginerii consultanţi, spune Dascălu, care sugerează plata acestora în funcţie de performanţă.

„Lipsa unui inginer consultant va genera şi mai multe dispute, cu costuri şi mai mari. Înţeleg dorinţa autorităţii contractante de a prelua această sarcină, însă este un proces de pregătire cu o alocare mare de resurse, pe un termen lung. Întrevedem o posibilitate de creştere a tentaţiei de corupţie“, menţionează Valentin Stoica, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Atreprenorilor de Construcţii (ARACO).

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

România, codașa Europei privind calitatea infrastructurii

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

Compania de Drumuri semnează primele contracte de deszăpezire

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

TOP 5 transportatori din România

Transporturi si Infrastructura

19 septembrie 2017

Tarom va avea un nou director general în două-trei zile

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro