"Consiliul Concurenţei va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern din punctul de vedere al motivării condiţiilor de criză care au condus la această situaţie. De asemenea, această analiză va avea în vedere şi tarifele maxime de primă propuse de ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară – n. r.), dar nu pentru a vedea corectitudinea calculelor şi a modelelor actuariale folosite, ci pentru ca mecanismul să fie rezonabil şi să nu creeze discriminări pe piaţă", se arată într-un răspuns al Consiliului Concurenţei. 

Reprezentanţii instituţiei precizează că Legea concurenţei are ca scop protecţia şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor. 

"Conform reglementărilor în domeniul concurenţei, când se constată apariţia unor situaţii de criză, dezechilibre majore între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul, prin HG, poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Consiliul Concurenţei avizează Hotărârea de Guvern care prevede plafonarea tarifelor din punct de vedere al oportunităţii implementării acestei măsuri. În cazul de faţă, Guvernul a constatat o situaţie extraordinară şi a considerat că se impune plafonarea tarifelor de primă RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a fost desemnată, conform OUG 54/2016, să stabilească tarifele maxime de primă pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare", potrivit Consiliului. 

Oficialii instituţiei au arătat că mecanismul prin care urmează să se realizeze această plafonare este următorul: ASF va elabora metodologia de calcul a tarifelor maxime de primă, în calitate de reglementator, pe baza metodologiei de calcul, a unor modele actuariale şi a datelor obţinute de la societăţile de asigurare, apoi va propune Guvernului spre aprobare tarifele maxime de primă calculate, iar Executivul va adopta aceste tarife prin Hotărâre de Guvern, avizată în prealabil de Consiliul Concurenţei. 

ASF trebuie să stabilească până cel târziu pe data de 20 octombrie plafoanele maxime pentru RCA care vor fi aplicate în următoarele şase luni. 

Patronatele din transporturile rutiere au cerut ASF să respecte protocolul semnat cu transportatorii rutieri în data de 15 septembrie 2016 şi ameninţă că, în caz contrar, vor fi reluate protestele la nivel naţional, potrivit unui comunicat al transportatorilor, remis pe 11 octombrie. 

Reprezentanţii transportatorilor reamintesc faptul că, în 15 septembrie 2016, ca urmare a discuţiilor avute cu conducerea ASF, s-au stabilit elementele ce vor fi luate în considerare la calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA, în baza cărora tariful maxim a fost estimat la aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone. Patronatele susţin că aceste tarife pot asigura chiar profit pentru asiguratori. 

Pe 17 septembrie, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că intervenţia statului pe piaţa poliţelor RCA şi plafonarea preţurilor ar putea determina grupuri de interese din alte sectoare economice să ceară acelaşi lucru, ceea ce ar afecta concurenţa şi ar fi în detrimentul consumatorilor. 

"Nu am vrea să devină o practică (plafonarea preţurilor – n. r.), de-asta spun că este un risc strategic. Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul şi altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecţie este concurenţa între actorii din piaţă. Dacă vine statul şi stabileşte el un preţ, e un risc ca statul să cartelizeze piaţa. În loc ca acest lucru fie făcut de companii, întâlnindu-se pe la colţuri, vine statul şi îi cartelizează el şi, pe termen mediu, este mai rău pentru consumatori", a subliniat Chiriţoiu. 

AGERPRES