CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Cine câștigă din transferul Portului Constanța. Miza este mare: "vorbim de venituri de aproximativ un miliard de euro anual"

Autor: |

Sute de angajaţi în stradă. Proteste. Mult zgomot şi declaraţii incendiare. Două tabere în conflict. Problemele din Portul Constanţa sunt departe de a se fi încheiat.

Ce se va întâmpla cu Portul Constanţa? După ce zilele trecute sute de angajaţi au ieşit la protest, nemulţumiţi de faptul că 13 % din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime ar urma să treacă la Consiliul Local Constanţa, nici acum lucrurile nu par foarte clare. „Există tensiuni. Există temeri. Pe de o parte, angajaţii protestatari încearcă să oprească procedura prin care Ministerul Transporturilor nu va mai fi acţionar majoritar. Pe de alta, sunt cei care susţin această schimbare“, spun surse din Ministerul Transporturilor. Oricum ar fi, este clar că „cineva“ tot are de pierdut. Iar miza este mare: „vorbim de venituri de aproximativ un miliard de euro anual“, punctează aceleaşi surse.

Încă din toamna anului trecut, reprezentanţii sindicatelor din port au cerut oficialilor din Ministerul Transporturilor „să oprească transferul Portului Constanţa de la minister la autorităţile locale“.

 

Citiţi şi: Ce ar trebui să ştie Dan Șova despre portul Constanţa

 

„O asemenea măsură ar putea avea ca efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, ceea ce ar putea duce la o instabilitate economică şi la o scădere a încrederii investitorilor străini în mediul de afaceri românesc“, spuneau atunci reprezentanţii sindicatelor. Lucru pe care aceştia îl susţin şi acum. Nemulţumirile s-au acutizat recent, după ce premierul Victor Ponta a declarat că procedura de transfer a acţiunilor Portului Constanţa către Consiliul Local va continua. În acelaşi timp, primul- ministru a spus că Portul „se va dezvolta mai bine“ după ce o parte din acţiuni vor fi listate la bursă. „Este vorba de privatizarea a 14% din ce are Guvernul în acest moment. Să scoatem pe bursă, astfel încât să avem la Portul Constanţa o treime capital privat“, a spus Ponta.

„Picătura care a umplut paharul“

„Oare chiar va fi aşa?“, se întreabă sursele citate. Și continuă: „A fost picătura care a umplut paharul. La scurt timp, 300 de angajaţi au ieşit în stradă, pentru prima oară în ultimii doi ani. Practic, reprezentanţii sindicatelor se tem pentru locurile de muncă şi pentru faptul că, în timp, se va ajunge la privatizarea companiei“. În altă ordine de idei, ministrul transporturilor, Dan Şova, a declarat, zilele trecute, că membrii Comisiei Europene se vor pronunţa cu privire la intenţia autorităţilor române de a transfera 13% din acţiunile deţinute la Portul Constanţa la administraţia locală. „Menţinerea unui centralism la nivelul Ministerului Transporturilor în Portul Constanţa nu are legătură cu realităţile europene. Mai mult, în anul 2008, atunci când s-a făcut transferul gratuit a 20% din acţiuni, nimeni nu a cerut acordul Uniunii Europene. Pe data de 5 mai, am sesizat CE, am arătat că infrastructura strategică va rămâne în proprietatea statului şi în administrarea ministerului şi am cerut să se pronunţe dacă se creează un avantaj nelegal Consiliului local Constanţa prin acest transfer“, a subliniat Șova.

O scurtă incursiune în istoria portului aduce la lumină momentul-cheie care l-a transformat în „poarta maritimă“ a României. Totul a început acum mai bine de zece ani, când Portul Constanţa a devenit operaţional, cu facilităţi vamale. „Iniţiativa şi adoptarea statutului de port liber a fost o măsură foarte bună faţă de sistemul anterior care impunea o limitare a activităţilor de comerţ exterior şi, implicit, a activităţii economice desfăşurate acolo“, spunea, citat de Agerpres, Viorel Panait, preşedintele Asociaţiei „Operatorul Portuar“.

Lucru ce a condus la o dublare a veniturilor şi o creştere de până la 80% a traficului de mărfuri, în tot acest timp. Cu o menţiune: Portul Constanţa, al patrulea ca mărime din Europa, ocupă o suprafaţă de peste 3.900 de hectare, dintre care 1.313 hectare uscat şi 2.613 hectare apă, şi are o lungime desfăşurată a zonei perimetrale externe de peste 30 de kilometri între municipiul Constanţa şi sudul localităţii Agigea. Aşa se conturează, pe scurt, locul unde se construiesc multe businessuri de către oameni de afaceri români. Între aceştia, Gabriel Comănescu s-a remarcat puternic în ultimii ani şi datorită investiţiilor din zonă, activităţi în domeniul petrolier legate direct de Portul Constanţa.

Cel mai recent proiect al omului de afaceri este platforma de foraj marin GSP Uranus, în valoare de peste 44 milioane de dolari. Acesta a fost finalizat în urma unui parteneriat între EximBank şi Grup Servicii Petroliere (GSP). „Planurile noastre de dezvoltare includ extinderea şi modernizarea flotei, menţinerea companiei în topul jucătorilor din industria de profil din Marea Neagră, precum şi accesarea unor pieţe noi. În prezent, forajul marin oferă oportunităţi deosebite, iar prin finalizarea lucrărilor la GSP Uranus facem primul pas spre îndeplinirea obiectivelor“, a spus Gabriel Comănescu, preşedinte Grup Servicii Petroliere. Oficialul GSP a adăugat că această investiţie se adaugă celor de peste un miliard de euro pe care compania le-a derulat pe parcursul a zece de ani de activitate. Referindu-se la tensiunile din jurul portului, acesta a spus, citat de Evenimentul Zilei, că trecerea portului la Primăria Constanţa este „o prostie care continuă să fie perpetuată“.

În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60% din acţiuni, Fondul Proprietatea deţine 20% şi tot 20% are şi Consiliul Local Municipal. Guvernul şi autorităţile locale propun ca structura acţionariatului APM să fie următoarea: 33% Consiliul Local Constanţa, 33% Ministerul Transporturilor, 20% Fondul Proprietatea şi 14 % din acţiuni să fie listate pe Bursă.


A fost picătura care a umplut paharul. La scurt timp, 300 de angajaţi au ieşit în stradă, pentru prima oară în ultimii doi ani. Se tem pentru locurile lor de muncă
Reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

Transporturi si Infrastructura

25 septembrie 2016

Ministerul Transporturilor crește, din PIX, viteza trenurilor de marfă

Transporturi si Infrastructura

22 septembrie 2016

Când va fi gata cea mai așteptată autostradă din România

Transporturi si Infrastructura

21 septembrie 2016

Blue Air lansează 4 noi rute din Bucureşti şi Iaşi

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2016

Alstom a lansat trenul Coradia iLint cu zero emisii

Transporturi si Infrastructura

16 septembrie 2016

Finalizarea lucrărilor pe DN 66 Rovinari-Bumbeşti Jiu-Petroşani lot II, ...

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii