Cu aproape 1 miliard de pasageri pe an şi încasări de 42 miliarde de dolari, compania Russian Railways reprezintă o afacere colosală. Este condusă de Vladimir Yakunin, un apropiat al lui Putin.

O anchetă efectuată de agenţia de presă a dezvăluit o faţă nevăzută a gigantului feroviar. Sub administrarea lui Yakunin, au fost plătite sume unor contractori care îşi ţin la secret acţionarii finali şi oferă informaţii sumare sau chiar niciun fel de informaţii despre persoanele aflate la sediile unde sunt înregistrate. (O firmă are ca acţionari alte firme, care la rândul lor sunt deţinute de alte firme şi tot aşa până când se pierde urma adevăraţilor proprietari).

Investigaţia a scos la iveală faptul că Russian Railways a acordat contracte de milioane de dolari unor societăţi care aparent erau rivale, dar în realitatea aveau legături strânse – afinităţi în afaceri. Astfel, în 43 de licitaţii, desfăşurate în perioada 2010-2013, pentru contracte în valoare totală de 340 milioane de dolari, au concurat aceleaşi două firme de fiecare dată. Acestea erau înregistrate în aceeaşi zi, de aceeaşi persoană care acţiona în numele unor acţionari neidentificaţi. Cele două firme deschiseseră conturi la aceeaşi bancă în aceeaşi zi şi declaraseră acelaşi număr de angajaţi timp de doi ani la rând.

Sergei Lesnichiy, şeful instituţiei pentru investigaţii financiare dinRusia, a declarat pentru Reuters că are dovezi potrivit cărora compania feroviară a acordat contracte în urma unor aranjamente care i-au crescut costurile în mod artificial.

Lesnichiy a spus că dacă se va demonstra că angajaţi ai Russian Railways au obţinut câştiguri de pe urma acestor aranjamente, aceştia pot fi acuzaţi de fraudă, potrivit legislaţiei ruseşti. Oficialul a precizat însă că legea din Rusia nu interzice unor companii "înrudite" să concureze una împotriva celeilalte la licitaţii organizate de stat.