Din toamna anului viitor, șoferii vor avea la dispoziție aproximativ 47 km de autostradă care să lege Clujul de municipiul Târgu Mureș. Tronsonul Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș, în lungime de aproximativ 56 km, face parte din celebra Autostradă Transilvania și ar fi trebuit construit de americanii de la Bechtel. După ce americanii de la Bechtel au renunțat să mai construiască această porțiune de autostradă, Guvernul a negociat cu oficialii europeni acceptarea tronsonului pe harta șoselelor cu finanțare nerambursabilă.

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a împărțit cei aproximativ 56 km de autostradă în cinci loturi, iar asocierile de firme care au câștigat contractele au oferit prețuri de aproximativ 5 milioane euro/km. În aprilie, directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Cătălin Homor, anunța că unul din cele cinci loturi ale autostrăzii Târgu Mureș – Câmpia Turzii, (Târgu Mureş – Ungheni 9,2 km), a fost reziliat la cererea constructorului. Restul de patru loturi, în lungime de aproximativ 47 km de autostradă, între Târgu Mureș şi Câmpia Turzii, vor costa circa 224 milioane euro, respectiv 4,76 milioane euro/km.

Lucrări de anvergură între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii   

Lotul Iernut-Cheţani, în lungime de aproximativ 17,9 km, cel mai lung tronson din autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș, costă  437,63 milioane lei fără TVA și este realizat de asocierea Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL. Antreprenorii au început procesul de curăţare a aliniamentului autostrăzii Ogra – Câmpia Turzii. Pe acest lot de autostradă vor fi mai multe poduri şi viaducte. Mai exact, în apropiere de Bogata, judeţul Mureş, se construiesc 2 poduri peste râul Mureş, încadrate de un viaduct. Lotul Iernut-Cheţani va avea şi o parcare, iar pe toată porțiunea de autostradă va fi montat sistemul ITS. „Parcarea de scurtă durată aflată de ambele părţi ale autostrăzii la km 18+800, pe Lotul 2, având suprafaţa totală de 3000 m2, vor include fiecare câte 680 m2 spaţii de parcare pentru autoturisme şi 975 mp pentru tiruri“, potrivit oficialilor Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România.

CNADNR a efectuat exproprierile pentru cei 17,9 km de autostradă

La începutul lunii februarie, Compania Națională de Autostrăzi a demarat procedurile de expropriere a terenurilor de pe aliniamentul autostrăzii Ogra-Câmpia Turzii, porțiunea Iernut-Chețani, iar Guvernul condus de Dacian Cioloș a aprobat suma de 5 milioane de lei pentru 1724 de terenuri cu o suprafață de 2,72 milioane mp. Pe lângă cele patru proiecte de infrastructură demarate în cursul lunii mai, conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi anunţa că lucrările de construcţie a variantei de ocolire a municipiului Târgu Mureş au fost reluate, după ce acestea au fost suspendate în urma sentinţei date de Curtea de Apel Târgu Mureş prin care s-a dispus suspendarea amplasamentului lucrării.

Secțiunea 2A km 0+000 – 37+191, parte a obiectivului de investiții Autostrada Brașov-Cluj-Borș, se situează pe teritoriul județului Mureș, între localitățile Ogra și Hădăreni, respectiv în județul Cluj, între Hădăreni și sud-estul orașului Câmpia Turzii.

Aceste contracte de proiectare şi execuţie au fost atribuite următorilor antreprenori:
Asocierea Geiger Transilvania SRL – Wilhelm Geiger GmbH & Co.KG: Lotul 1 Ogra-Iernut (3,6 km), contract în valoare de 55,7 milioane lei fără TVA;
Asocierea Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL: Lotul 2; Iernut – Cheţani (17,9 km), contract în valoare de 437,63 milioane lei fără TVA
Asocierea Straco Grup – Specialist Consulting -Total Road S.R.L.: Lotul 3 Cheţani – Câmpia Turzii (15,691 km), contract în valoare de 279,744 milioane lei fără TVA.
Lot 1, Târgu Mureş – Ogra (Târgu Mureş – Ungheni), 9,2 km. Contract semnat în martie 2015 dar reziliat în aprilie 2016.
Lot 2, Târgu Mureş – Ogra (Ungheni – Ogra), 10,1 km. Constructori: Strabag SRL şi Straco Group SRL. Cost: 251,35 milioane lei fără TVA. Durata de execuţie: 12 luni. Contract semnat în februarie 2015.
Durata de execuţie a fiecărui contract este de 16 luni de la data de începere a lucrărilor, perioada de proiectare fiind de 4 luni, iar cea de execuţie de 12 luni.

 

4,76 milioane euro este costul unui kilometru de autostradă între Câmpia Turzii și Târgu Mureș


 "Intensificarea eforturilor  pentru obţinerea avizelor şi acordurilor a dat roade şi în cazul acestei secţiuni de autostradă unde pe toate cele trei loturi, încă de la sfârşitul lunii aprilie, a fost emisă Decizia de expropriere a terenurilor necesare pentru execuţia acestei autostrăzi. Au fost semnate contractele de proiectare şi execuţie a fost emis Ordinul de începere al lucrărilor în luna mai. După o perioadă mai mare de blocare a acestui proiect am ajuns în faza de proiectare.  Odată cu finalizarea proiectării vom obţine acordurile de mediu şi autorizaţiile de construcţie. Avem toate premisele ca lucrările de construcţie să înceapă efectiv anul acesta"

Cătălin Homor, șef CNADNR