Instanţa a suspendat însă, pentru moment, restituirea sumelor de bani încasate necuvenit de operatorul telecom, a precizat, vineri, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă. 

Conform Regulamentului (UE) nr. 531/2012, utilizatorii care călătoresc în străinătate au dreptul să beneficieze de un 'plafon' financiar implicit la utilizarea serviciului de date în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu excepţia cazurilor in care clientul îşi exprimă explicit consimţământul pentru continuarea utilizării serviciilor şi depăşirea plafonului. Pentru a evita şocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în străinătate, în cazul în care utilizatorii nu optează explicit pentru un alt plafon din oferta comercială a operatorilor sau nu renunţă în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligaţia să aplice automat plafonul financiar implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA), sau un plafon exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/lună (fără TVA). 

"ANCOM a sancţionat Vodafone pentru că nu a aplicat plafonul financiar pentru date în roaming şi i-a impus încetarea acestei practici ilegale şi restituirea sumelor de bani încasate necuvenit de la utilizatori. Curtea de Apel Bucureşti a admis parţial cererea de suspendare formulată de Vodafone, în sensul că a suspendat, pentru moment, restituirea sumelor de bani încasate necuvenit de către Vodafone, menţinând însă obligaţia Vodafone de a nu mai percepe utilizatorilor de date în roaming nicio sumă ce depăşeşte cuantumul de 60 de euro/lună (TVA inclus), cu încălcarea Regulamentului (…)', susţine Autoritatea. 

ANCOM precizează că, prin decizia instanţei în cazul Vodafone, se recunoaşte, de fapt, caracterul de practică ilegală a companiei telecom, iar în cadrul dosarului va susţine atât încetarea practicii ilegale, cât şi restituirea prejudiciului către consumatorii afectaţi 

'(…) instanţa a recunoscut caracterul de practică ilegală sancţionată de ANCOM, urmând ca ANCOM să susţină, în cadrul dosarului pe fond, atât încetarea practicii ilegale, cât şi restituirea prejudiciului către consumatorii afectaţi', menţionează arbitru pieţei telecom din România. 

Compania Vodafone România a anunţat, vineri, într-un comunicat de presă, că instanţa a decis să suspende obligaţia operatorului de a plăti amenda de 100.000 de lei, aplicată, luna trecută, de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii. 

Astfel, Curtea de Apel Bucureşti a dispus, până la soluţionarea definitivă a cererii de anulare a Deciziei ANCOM, suspendarea măsurilor cu efect retroactiv impuse de către Autoritate. 

Pe lista obligaţiilor se aflau: obligaţia operatorului telecom de a restitui, la cerere, orice sumă achitată peste 60 de euro (TVA inclusă) pentru serviciile de comunicaţii de date în roaming pe planuri alternative de roaming; obligaţia publicării şi menţinerii pe website-ul Vodafone România a procedurii pe care utilizatorii o pot urma pentru a obţine restituirea sumelor mai sus menţionate; obligaţia de a informa prin mijloace individuale utilizatorii finali despre posibilitatea de a obţine restituirea sumelor amintite. 

Totodată, compania menţionează că va respecta, în condiţiile legii, obligaţia de notificare a clienţilor pentru consumul de date în roaming pe planuri tarifare alternative, obligaţie care a fost menţinută de către instanţă. 

În data de 5 septembrie 2016, ANCOM anunţa că a sancţionat compania Vodafone România S.A. cu amendă contravenţională în valoare de 100.000 de lei, pentru că nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care să limiteze consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/lună (fără TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziţie de propriul furnizor. 

ANCOM a precizat, la vremea respectivă, că operatorul telecom trebuie să restituie celor două categorii de abonaţi vizaţi, la cerere, în condiţiile legii, orice sumă achitată de aceştia peste nivelul de 50 de euro/lună (fără TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând cu data de 1 iulie 2012 şi până în prezent. 

Potrivit Regulamentului 531/2012, operatorii au obligaţia să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum şi atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată. Mesajul care semnalează consumarea cantităţii de trafic incluse în plafon trebuie să conţină şi informaţii cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming, precum şi costurile suplimentare per unitate de consum. Dacă utilizatorul nu urmează această procedură, serviciul de roaming de date trebuie sistat de către operator. 

AGERPRES