pietei este evident de crestere. „In 2003 au fost importate peste 542 mii litri de whisky, echivalent alcool pur, cu 2,5% mai mult decat in anul precedent. Facand totusi o estimare a importurilor, tinand cont de faptul ca gradul minim de alcool la un whisky bun este de 40%, ajungem la un volum al importurilor totale de 1,36 milioane litri”, spune Adrian Iordache, business manager la compania Interbiz Group. Valoric insa, potrivit InterBiz Group, importurile au crescut de la aproximativ 9,6 mil. USD in 2002 la peste 12,2 mil. USD, anul trecut. Piata de retail a fost insa de peste 23 mil. USD (incluzand taxele vamale, adaosurile comerciale etc.), un litru de whisky fiind vandut, in medie, cu 555.000 de lei.Whiskyurile scotiene sunt cele mai vandute pe piata romaneasca, ele avand o pondere de 77% din total. Consumul de whisky „bourbon” a crescut, ajungand in 2003 la o valoare de peste 106 mii litri, ponderea in totalul pietei fiind de 20%. Companiile importatoare au fost primele beneficiare ale acestei dezvoltari a pietei. Allied Domecq Romania a obtinut in 2003 o crestere a volumului vanzarilor cu peste 35% si o apreciere similara a cifrei de afaceri. Cea mai mare parte a acestei cresteri se datoreaza principalelor marci de whisky pe care Allied Domecq le importa in Romania: Ballantine’s, Jack Daniel’s si Teacher’s. Conform International Scotch Whisky Association (ISWR), cota de piata a companiei pe piata romaneasca a importurilor de whisky scotian a fost in 2003 de 45,5%. „Pe segmentul de whisky scotian, compania a inregistrat o crestere totala a vanzarilor de 33,4%, in conditiile unei cresteri a pietei de numai 26%”, spune Tudor Furir, general manager Allied Domecq Romania. Cea mai vanduta marca de whisky a ramas si in 2003 Ballantine’s, care a vandut un sfert din cantitatea totala de scotch whisky importata in Romania. Pe langa Allied Domecq, principalii actori ai pietei sunt GFS Distribution (Johnnie Walker), Heinrig si Seagram. Avand in vedere veniturile destul de scazute ale romanilor, una dintre strategiile aplicate de importatori in 2003 a fost promovarea cu precadere a marcilor de whisky accesibile ca pret. „Ponderea whiskyului pe piata romaneasca a bauturilor alcoolice a fost de 6,4%”, spune Adrian Iordache. Cu toate ca anul trecut piata a avut o evolutie pozitiva, consumul de whisky pe cap de locuitor ramane in continuare destul de scazut comparativ cu tarile din Europa Occidentala. Daca in Romania consumul anual este de 62,5 ml/cap de locuitor, in Spania acesta ajunge la 2,17 l/cap de locuitor, in Franta la 1,53 l/cap de locuitor, iar in Germania la 376 ml/cap de locuitor.