Initiativa vamii este cel putin bizara. Desi in acordurile incheiate cu Uniunea Europeana si CEFTA, taxele vamale pentru importurile de autoturisme sunt stabilite la 6%, orice persoana fizica care isi va achizitiona un autoturism din aceste zone va plati o taxa de 30%, urmand sa-si recupereze ulterior diferenta de 24%, daca actele autoturismului se dovedesc a fi cele originale.
Oficial, de vina este certificatul EUR 1 adica documentul care atesta provenienta masinii din una din tarile enumerate mai sus. „Doua treimi din aceste certificate sunt false”, se spune intr-un comunicat al vamii. Motiv pentru care, oficialii institutiei in cauza s-au gandit ca n-ar fi rau sa incaseze o supra-taxa vamala, pana la verificarea autenticitatii acestui act.
„Este un abuz clar”, declara Marius Carp, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).”Masinile care au certificate false nu inseamna, neaparat, ca nu sunt de provenienta comunitara, ci doar faptul ca EUR 1 a fost obtinut pe cai ilegale. Din punctul de vedere al taxelor vamale nu este insa nici o diferenta”
Conform statisticilor APIA, peste 95% din masinile second- hand, importate anul trecut, sunt fabricate in Uniunea Europeana. „Pentru restul de trei-patru procente, vama n-ar trebui sa-si faca nici o problema”, spune Marius Carp
Incasand o taxa suplimentara de 24%, pe care se obliga sa o restituie in 60 de zile, vama poate rula, pe seama importatorilor de masini persoane fizice, sume uriase. Anul trecut, de pilda, s-au importat un numar de 22.100 de masini second hand din care 18.500 de autoturisme si 3.600 de vehicule comerciale. Estimarile pentru anul acesta sunt de circa 25.000 de masini, marea majoritate a acestora fiind aduse de persoane fizice. „Masinile second hand importate au, in medie, o vechime de patru-sapte ani, iar pretul acestora este, in general, cuprins intre 3.000 si 4.000 de dolari”, spune directorul APIA.
10 milioane de dolari, bani de buzunar
La un calcul sumar, aplicarea taxei suplimentare de 24% ar oferi posibilitatea vamii ca in sase luni sa dispuna, in total, de peste zece milioane de dolari. Chiar daca banii vor fi restituiti in totalitate, vama se poate folosi de sume mari, pe termen scurt, lucru deloc neglijabil.
Directorul APIA considera ca exista cel putin o solutie mult mai facila de verificare a certificatului EUR 1, „Registrul Auto Roman dispune de o baza de date achizitionata din strainatate, in care sunt inregistrate dupa seria de sasiu absolut toate automobilele fabricate in lume. Aceasta baza este utilizata, in mod curent, de catre Registru Auto Roman (RAR) pentru autentificarea masinilor produse conform normelor
EURO 2. Era foarte simplu ca vama sa trimita importatorul la RAR pentru a verifica autenticitatea certificatului de provenienta al masinii. Contra unei taxe oarecare, RAR ar fi putut verifica nu doar daca automobilul e fabricat in UE, dar si ziua in care a fost facut sau vopseaua initiala a acestuia”.
Vama avea la indemana si alte solutii. Inmatricularea autoturismelor putea fi facuta, doar dupa verificarea certificatului EUR1, lucru perfect posibil si care nu ar fi determinat proprietarul sa plateasca inutil taxe vamale suplimentare. Tinand cont de faptul ca pretul unei masini, la mana a doua, e in general de 3.000-4.000 USD, rezulta ca cel care va importa un astfel de autoturism va trebui sa imobilizeze pentru 1-2 luni aproximativ 1.000 USD.
Pentru cei care, in cele doua luni, acei 1000 de dolari aduc venituri de peste 300-350 USD, sau pentru acei care nu sunt prea increzatori in seriozitatea autoritatilor romane, exista posibilitatea evitarii platii acestei sume, prin aducerea autoturismului pe numele unei firme. Cei care nu poseda o firma, pot achizitiona una la pretul de 250-300 USD, oferte fiind destule in cadrul rubricilor de mica publicitate din ziare. Totusi, cei care doresc apoi sa vanda autoturismul pe care l-au adus din import trebuie sa fie atenti la anumite „chichite” contabile. „Firma trebuie sa fie neaparat una care nu e platitoare de TVA (cu cifra de afaceri mai mica de 50 milioane lei sau 750 milioane lei incepand cu 1 ianuarie 2002, cu mai putin de 9 angajati etc. n.r.), altfel, vanzatorul va trebui sa returneze statului TVA-ul de 19%”, declara Daniel Sandu, expert contabil la firma D & C Conta. De mentionat, ca cei 750 de milioane lei valoreaza in prezent 24.000 USD (echivalentul a 6-8 automobile). Mai trebuie stiut si faptul ca, din vanzarea automobilului firma va obtine venituri care sunt impozitate de stat cu 1,5% (la o valoare a autoturismului de 4.000 USD impozitul este de 60 USD).
De la anul, importatorii se vor lovi de Euro 3
Oricum am judeca lucrurile, masura aleasa de vama nu este una fericita ci, mai degraba, una generatoare de coruptie. „In clipa in care cineva este dependent de o hartie emisa de vama va exista si un functionar corupt care sa o ofere contra unor avantaje materiale”, opineaza Marius Carp. Nu in ultimul rand, desi tinta e alta, decizia vamii loveste in ultima instanta tot in cetateanul cu venituri modeste pentru care o taxa vamala suplimentara il indeparteaza de visul de a avea o masina occidentala, chiar la mana a doua.
Incepand cu ianuarie 2002, vor deveni obligatorii, pentru autoturismele din import, inscrise pentru prima oara in circulatie, normele EURO 3, care in Uniunea Europeana sunt in vigoare inca de la inceputul acestui an. Cum automobile dotate cu motoare care sa respecte aceste reglementari au inceput sa fie produse in UE din 1998, rezulta ca incepand cu prima zi a anului viitor vor mai putea fi aduse in tara doar masini care au ca an de fabricatie un an ulterior acestuia. Practic, pretul mediu al unei masini second-hand va urca in aceste conditii cu inca trei-patru mii de dolari. Acesti bani trebuie platiti pentru diferenta de uzura dintre o masina fabricata in anii 1993-1994 (dotata cu motor EURO 2) si una fabricata in 1998-1999.