Decizia luată de Ungaria privind plafonarea prețurilor la carburanți ar putea avea urmări devastatoare. Un semnal de alarmă în acest sens vine de la directorul general al grupului petrolier MOL, Zsolt Hernadi.

Într-un interviu acordat la postul de televiziune ATV, directorul general al MOL a vorbit despre efectele acestei măsuri. Mai exact, acesta susține că plafonul pe care autoritățile ungare l-au introdus la prețul carburanților trebuie ridicat de urgență.

În opinia sa, această plafonare va duce „mai devreme sau mai târziu”, la o penurie în aprovizionare, notează Reuters.

Efectele plafonării prețurilor la carburanți în Ungaria

Totodată, el a subliniat faptul că aceste efecte se resimt deja. Hernadi spune că din momentul în care prețurile s-au plafonat, situația a devenit una ”periculoasă”, pentru că a fost simulat și consumul. „Apare întrebarea cât timp poate dura situaţia aceasta?”, a spus Hernadi, în interviul acordat.

Menționăm faptul că nu este prima oară când MOL trage un semnal de alarmă. Grupul care deţine cea mai mare reţea de benzinării din Ungaria, a cerut şi în trecut eliminarea plafonului la preţul carburanţilor.

Amintim faptul că plafonul, care a fost introdus în luna noiembrie a anului trecut, fixează o limită de 480 de forinţi (1,20 dolari) pentru litrul de benzină şi motorină.

În ceea ce privește scopul plafonului, Guvernul condus de Viktor Orbán a luat această decizie care ar urma să înceteze la finele lunii octombrie pentru proteja consumatorii de efectele inflaţiei, care a atins cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii.

Pe de altă parte, ulterior, Guvernul de la Budapesta a decis că de preţurile plafonate vor beneficia numai automobilele înmatriculate în Ungaria, o decizie care a provocat o dispută la nivelul Uniunii Europene.

Ungaria trebuie să înceapă stocarea carburanților

Având în vedere situația actuală însă, Zsolt Hernadi susține că Ungaria ar trebui să înceapă să stocheze carburanţi încă de pe acum deoarece 65% din capacităţile rafinăriei MOL din Ungaria urmează să fie oprite în luna august pentru lucrări de mentenanţă.

De cealaltă parte, rafinăria MOL din Slovacia nu funcţionează în prezent şi urmează să fie repornită după data de 20 iulie, când se vor încheia lucrările de mentenanţă.

Și Gergely Gulyas, directorul de cabinet al premierului ungar, avertiza în urmă cu ceva timp. Acesta declara că în condiţiile în care lanţurile globale de aprovizionare nu mai sunt la fel de sigure ca înainte, o penurie de carburant nu poate fi exclusă.

Totuși, Gergely Gulyas a spus că o astfel de penurie este puţin probabilă având în vedere că Ungaria are rezerve de carburant suficiente pentru o perioadă de până la şase luni.