Ungaria lasă în urmă România. Țara noastră, printre primele locuri la morți cauzate de accidente rutiere

Ungaria  a luat fața României. În anul precedent, în jur de 20.400 de indivizi și-au pierdut viața în accidente rutiere în Uniunea Europeană (UE). A fost înregistrată o ușoară reducere cu 1% în comparație cu anul 2022. Suedia și Danemarca s-au evidențiat drept țările cu cele mai sigure drumuri, înregistrând 22, respectiv 27 de decese la un milion de locuitori.

În 2023, Bulgaria și România au înregistrat cele mai înalte rate ale mortalității în accidente rutiere în Uniunea Europeană, cu 82, respectiv 81 de decese la un milion de locuitori, aproape dublu față de media UE, care a fost de 46, conform datelor prezentate de Comisia Europeană, vineri.

Aceste informații ilustrează o diferență evidentă între statele membre ale UE. În timp ce numărul deceselor provocate de accidente rutiere la nivelul UE a înregistrat o scădere de 10% față de anul 2019, trendul descendent s-a temperat în mai multe țări membre.

Începând cu 2019, reducerea numărului deceselor provocate de accidente rutiere a fost extrem de modestă în Spania, Franța și Italia. În Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia acest număr a înregistrat o creștere.

Pe de altă parte, în ultimii patru ani, Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria și Polonia par să fie în direcția bună. Ele își vor atinge obiectivul de reducere cu 50% a deceselor și vătămărilor grave în accidentele rutiere până în 2030.

În privința României, s-a înregistrat o reducere de 5% a numărului de decese cauzate de accidente rutiere în 2023 comparativ cu 2022 și o scădere de 17% în comparație cu 2019.

Conform informațiilor din Uniunea Europeană pentru anul 2022 (datele detaliate pentru 2023 încă nu sunt disponibile), aproximativ 52% din accidentele rutiere mortale s-au petrecut pe drumurile rurale.

ceață, cod galben, șosele
Șosele / SURSA FOTO: Dreamstime

Aproximativ 2.000 de biciclişti au fost ucişi în 2022 pe drumurile europene

Situația tragică a numărului de bicicliști decedați pe șoselele din UE reprezintă o preocupare majoră: mai mult de 2.000 de bicicliști au pierit în 2022. Aceasta este singura categorie care nu a înregistrat o reducere semnificativă a deceselor în ultimii 10 ani.

Cauza principală este lipsa de infrastructură adecvată și comportamentul participanților la trafic. Alte cauze sunt: viteza excesivă, lipsa atenției și conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor.

În 2022, bărbații au fost responsabili pentru trei din patru decese rutiere, adică 77% din total.

Persoanele cu vârsta de peste 65 de ani sunt expuse unui risc mai mare, reprezentând 29% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce constituie doar 21% din populație.

Similar, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au reprezentat 12% din decesele cauzate de accidente rutiere, în ciuda faptului că reprezintă doar 7% din populație.

Ocupanții autovehiculelor (șoferi și pasageri) au constituit 45% din totalul deceselor, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți (motociclete și mopede) 19%, iar bicicliștii 10%.

Tiparele se schimbă semnificativ în funcție de vârstă. Între cei cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29% din decese, în timp ce bicicliștii reprezintă 17%.

În mediul urban, persoanele vulnerabile care folosesc drumurile – pietonii, bicicliștii și utilizatorii de vehicule cu două roți – reprezintă aproape 70% din totalul deceselor înregistrate. Majoritatea deceselor în rândul utilizatorilor de drumuri urbane apar în contextul accidentelor cu autoturisme și camioane, subliniind necesitatea unei îmbunătățiri a protecției acestor utilizatori vulnerabili ai drumurilor.

În anul 2018, Uniunea Europeană și-a propus să reducă numărul deceselor cauzate de accidente rutiere cu 50%, precum și pentru prima dată, să reducă și numărul de vătămări grave până în anul 2030.