Ce etape ai de parcurs şi de ce obsta­cole te loveşti atunci când vrei să accesezi fondurile UE? Experienţa unui beneficiar arată că drumul e mai dificil decât te poţi aştepta.

A completat singur un dosar de 600 de pagini, din care în 400 de pagini şi-a prezentat detaliat planul de afaceri. Puse cap la cap, au însemnat patru luni de muncă. S-a izbit de birocraţie, dar în cele din urmă a obţinut ceea ce şi-a dorit: finanţare pentru achiziţia câtorva utilaje, cu ajutorul cărora să-şi poată mări capacitatea de producţie. Experienţa lui Andrei Constantinescu, un tânăr întreprinzător din Bucureşti, poate fi utilă celor care vor să obţină finanţări europene pentru proiecte care să le susţină dezvoltarea companiilor proprii.

Firma lui Constantinescu, BD Lemn Tech, are ca obiect de activitate prelucrarea lemnului şi fabricarea a diferite articole din acest material. Cu ajutorul banilor europeni îşi va achiziţiona opt utilaje şi două softuri. În baza proiectului depus în cadrul Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice, a accesat 240.000 de euro, fonduri nerambursabile. „Recent, am mai depus un alt proiect, cu o valoare mult mai mare, de circa un milion de euro, în cadrul aceluiaşi program“, spune Constantinescu. Din experienţa primei finanţări ştie cât de lung e drumul de la ideea pusă pe hârtie până la proiectul aprobat şi, ulterior, până la încasarea banilor.

Accesarea fondurilor, pas cu pas

181-39857-29_andreiconstantinescu1_cc_41.jpg„De când am trimis cererea de finanţare şi până la aprobare a trecut un an. Trebuie să stabileşti exact priorităţile, de ce anume ai nevoie ca să poţi să-ţi dezvolţi afacerea şi ca să întocmeşti un flux de producţie. Trebuie să te ocupi personal de fiecare hârtie din dosar. E o poveste că firma de consultanţă îţi face proiectul de la cap la coadă. Aceasta doar a depus online cererea de finanţare, a completat formularele şi ne-a pus în ordine documentaţia“. Termenul de implementare a proiectului e septembrie 2010. În prezent, compania pregăteşte organizarea licitaţiei pentru achiziţionarea utila­jelor. Patronul BD Lemn Tech îi avertizează pe cei care au nevoie de finanţare pentru cumpărarea de utilaje. „Dacă utilajul respectiv are nevoie de un anumit amplasament, care presupune construcţia unei hale, atunci lucrurile se complică şi este nevoie de un alt proiect!“.

Verificarea tuturor cerinţelor din Ghidul solicitantului este primul pas către finanţarea europeană. Apoi se întocmeşte planul de afaceri, care este cheia proiectului. Acesta cuprinde istoricul întreprinderii, scopul şi obiectivele proiectului, care trebuie să corespundă cu obiectivele programului prin intermediul căruia se obţine finanţarea, fluxul de producţie care include noile utilaje etc. Separat, pentru fiecare utilaj în parte se face un memoriu care cuprinde descrierea tehnică a acestuia. Constantinescu spune că utilajele şi le-a ales ţinând cont de nevoile clienţilor. „Ştiam că Hornbach, unul din clienţii noştri, avea nevoie de anumite produse. Astfel, am făcut o listă cu utilajele necesare“.

Cât priveşte cofinanţarea, aceasta a fost asigurată din resurse proprii fiindcă „e o păcăleală să apelezi la bănci, care ori te resping, ori îţi dau cu întârziere aprobarea“. Constantinescu a observat că valoarea reală a grantului este, în medie, de 40% din valoarea eligibilă a proiectului, ţinând cont de toate cheltuielile aferente acestuia, dar şi de pierderile la cursul de schimb.

Cât durează de când este aprobată fi­nan­ţarea şi până intră primii bani în contul firmei? „Minimum două luni până achizitionezi utilajul, apoi cam două-trei săptămâni până când depui cererea de fi­nanţare, iar apoi încă trei luni din momentul depunerii cererii de finanţare“. Cei care doresc fonduri europene nu trebuie să ducă lipsă, în opinia lui Constantinescu, nici de răbdare, dar nici de… bani.

6 luni durează, cel puţin, de la aprobarea finanţării până când intră primii bani în contul firmei, după ce s-a făcut cererea de plată

Evoluţia companiei

2005 Este în­fiin­ţată firma SC BD Lemntech SRL, având ca principală activitate fabricarea pie­selor şi elementelor spe­ci­ale, nes­tandardizate, din lemn.

2007 Compania devine fur­nizor pentru maga­zi­ne­le Hornbach pentru ele­mente de cherestea.

2009 Firma este contractor unic pentru proiectul „As­mita Gardens“ pentru pro­dusele de lemn; par­ticipă la lucrările de reabilitare a Teatrului de Revistă „Constanstin Tăna­se“, la cele din cadrul proiectului „Capitala creşte verde“, (Primăria Capitalei) şi la Petrom City, cel mai mare proiect de construcţii aflat în derulare în acest moment.

500.000 de euro este valoarea totală a finanţărilor nerambursabile obţinute de firmă, după ce a depus cinci proiecte, în ultimii trei ani.