Creșteri pe linie. Așa poate fi caracterizat anul 2015 din punct de vedere al agențiilor de turism. Cu o singură excepție, clasamentul primilor 10 jucători de pe acest sector arată o evoluție pozitivă, de regulă la majoritatea creșterea fiind de două cifre, ceea ce arată că românii au cheltuit mai mult anul trecut pe vacanțe.

2015 nu a trecut însă fără probleme. Ciprian Enea, consultant turism la besttourism.ro, spune că  anul trecut piața s-a confruntat cu o insolvență (Perfect Tour – n.r.) a unuia dintre cei mai mari touroperatori. Compania Corinei Păcuraru s-a trezit în colaps financiar după ce DNA a instituit sechestru pe conturile firmei. Aproape 1.000 de români au riscat atunci să-și piardă vacanțele. Cu toate acestea, compania a raportat o cifră de afaceri de aproape 180 mil. lei, cu peste 20% mai mică decât în 2014.

Ciprian Enea recomandă turiștilor să verifice, înainte de achiziționarea unui pachet turistic, nivelul de perfomanță al agenției. “Recomand în continuare jucătorii importanți ca fiind piloni de stabilitate. Atunci când ne cumpărăm vacanța, recomand să nu căutam musai cel mai mic preț ci să verificăm nivelul de performanță al agenției de turism. Și cifrele de afaceri sunt un prim indicator în acest sens.”, spune consultantul în turism.

Cea mai mare agenție de turism de pe piața locală rămâne Touring Europabus România, dacă ne raportăm la cifra de vânzări. Compania a raportat o creștere de aproape 14%, de la 297 mil. lei la aproape 340 mil. lei în 2015. Totuși, pentru anul trecut compania a ales să raporteze la Ministerul Finanțelor Publice doar comisionul activității agenției, adică o sumă de doar 90,5 milioane de lei.

“Pentru anul 2015, în baza modificărilor survenite în legislația financiar-contabilă specifică și la recomandarea auditorului extern al situațiilor financiar-contabile ale companiei, Touring Europabus a trecut la înregistrarea la cifra de afaceri a sumelor provenind din comisionul activităților specifice agențiilor de turism. Sursa de venit în această activitate este comisionul/marja agenției de turism, de 90.501.794 lei în 2015, comision din care se suportă toate costurile de funcționare ale agenției”, ne-au transmis reprezentanții companiei.

Pe locul secund în clasament s-a poziționat compania Christian’76 Tour, deținută de frații Pandel, cu o creștere de 15,5% a cifrei de afaceri. Contactat de Capital, Marius Pandel, CEO-ul Christian Tour, explică această evoluție prin deschiderea de noi puncte de lucru și diversificarea ofertei.  ”Anul trecut am dezvoltat compania pe toate planurile, începând cu deschiderea a numeroase sucursale în toata țara și terminând cu suplimentarea numărului de chartere pe destinațiile existente și crearea de noi pachete turistice pe tot felul de destinații îndrăgite de către români”, spune Marius Pandel.

 

Primii 10 jucători, după cifra de vânzări

Agenție   (mil. lei)

1.Touring Europabus Romania     339,05
2.Christian 76 Tour      246,77     
3.Happy Tour     194,47
4.Paravion Tour 193,82
5.Paralela 45 Turism   192,65
6.Vola.RO 187,13
7.Perfect Tour    179,28
8.Aerotravel        147,27
9.Business Travel & Tourism        73,07
10.Hotelair 86,15
Sursa: ANAT si MFP