referitoare la scutirea de taxe pentru studenti, masteranzi si doctoranzi. Deoarece in HG nu sunt precizate clar toate cele trei tipuri de beneficiari, fiecare intelege ce vrea. Daca reusiti sa ramaneti totusi cu cele aproximativ patru milioane de lei in buzunar, cat insumeaza taxele, ele nu vor sta mult timp acolo. Daca vreti sa va protejati ideea si marca firmei, ajungeti la OSIM, unde o simpla verificare pe liste costa intre un milion si cinci milioane de lei. Cativa tineri mai curajosi si mai norocosi razbesc totusi. Solutiile gasite de ei trebuie sa fie ingenioase si eficiente, pentru a depasi birocratia si lipsa de resurse. Unii ii conving pe oamenii de afaceri sa investeasca intr-un plan de afaceri bine facut. Altii isi „angajeaza” ajutoare cu experienta, pentru a negocia aspectele delicate cu partenerii. Secretul este sa rezistati „in picioare” o vreme, fara bani si sa gasiti o nisa de piata profitabila. Domeniile turismului si Internetului nu sunt tocmai dintre cele care ar duce lipsa de concurenti. Exista insa cateva lucruri pe care un tanar istet le poate folosi in avantajul sau. Ca de exemplu, destinatii apropiate dar interesante, in turism, si dezvoltarea marketingului online, pe Internet.     n

„Nu poti sa iei credit de la banca, nu exista facilitati pentru absolventi, nu ai nici un ajutor fiscal din partea statului.”
Claudiu Popa si-a infiintat firma de web-design „InteractiVision” datorita pasiunii sale pentru grafica pe Internet. Firma este nou-nouta, ea functionand efectiv din luna iunie. Clientii nu sunt foarte multi, in acest moment, insa Claudiu are rabdare, fiindca este sigur pe ceea ce are de facut. „stiu ca ma pricep si stiu ca, desi concurenta este foarte mare in acest domeniu, putini ofera servicii de calitate. Domeniile in care lucrez sunt de fapt e-business, care include programare si web-design si branding, care include consultanta si marketing online. De fapt, este vorba de tot ceea ce tine de prezenta unei firme pe Internet”, explica Claudiu Popa. El spune ca trebuie sa detii cel putin 5.000 de dolari pentru a demara o afacere. Nu stie cat va castiga, dar se asteapta ca domeniul sa creasca vazand cu ochii. „Anul acesta se estimeaza ca publicitatea online va inghiti un milion de euro, ceea ce inseamna ca se investesc din ce in ce mai multi bani pentru promovare pe Internet”, spune acesta. Probleme care apar: protejarea continutului site-ului pe care il realizezi. „Mai este vorba si de imaturitatea clientilor: multi au senzatia ca isi pot construi imaginea cu ajutorul unui pusti amator care realizeaza site-uri. Pe termen lung, isi fac un deserviciu”, mai spune Claudiu Popa. Dificultatile de care s-a lovit acesta sunt similare cu ale celorlalti tineri: „Nu poti sa iei credit de la banca, nu exista facilitati pentru absolventi, nu ai nici un ajutor fiscal din partea statului. Trebuie sa te descurci cu resurse proprii, iar secretul este sa colaborezi cu oameni de incredere specializati pe fiecare domeniu”, conchide Claudiu Popa.

„Ne-am lovit de probleme la care nu ne gandisem niciodata.”
Millenium Tours, compania de turism a lui Dragos Penca, are acum o cifra de afaceri de 800.000 de dolari. In urma cu patru ani, mica firma abia infiintata a functionat in pierdere aproape jumatate de an. Acum, Millenium Tours are trei filiale in tara si treisprezece angajati. „Aveam doar 24 de ani cand am demarat afacerea. Ghinionul a facut ca firma sa intre efectiv in functiune in luna noiembrie, cand toate ofertele turistice pentru sezonul de iarna erau vandute. Singura solutie era sa plecam in cautare de parteneri. Am facut, impreuna cu sotia, un tur al Europei si am mers direct la agentiile de turism pe care le gasisem pe Internet. Asa am incheiat primele contracte de parteneriat.”, povesteste Dragos Penca. Ideea de la care a pornit afacerea a fost pasiunea lui pentru Croatia. „O tara frumoasa, pentru care, in 1999, nu existau oferte turistice. Ne-am gandit sa initiem noi acest lucru in Romania”, spune Penca. Dificultatile nu au fost putine. „Ne-am lovit de probleme la care nu ne gandisem niciodata. Spre exemplu, trebuia sa convingem CFR-ul sa ne inchirieze, pentru cinci luni, niste vagoane de dormit. Nu am reusit, fiindca nu inspiram incredere din cauza varstei si nici nu cunosteam limbajul tehnic. In concluzie, l-am angajat pe tatal unui prieten, care lucrase in transport. Acel om, in varsta, ne-a reprezentat si ne-a ajutat de fiecare data. Secretul este varsta si prestanta”, spune Penca. Millenium Tours are acum oferte turistice in toata Europa. In acelasi timp, exista patru destinatii traditionale pentru clientii sai: Botiza, un sat intreg care este inchiriat de Revelion, in Maramures, Praga, tot de Revelion, cu transport in vagon de dormit, Salzburg si, desigur, Croatia.