Subţierea pachetelor de beneficii reprezintă un neajuns atât pentru angajaţi, cât şi pentru companiile care furnizează aceste servicii. Cele mai afectate sunt fondurile de pensii private şi firmele de training.

În schimb, furnizorii de tichete au şanse să depăşească actuala criză aproape neatinşi. „În ultimele şase luni, am observat o uşoară scădere a numărului beneficiarilor de bonuri de masă în cadrul companiilor mari şi foarte mari, consecinţă a disponibilizărilor din ultimul semestru“, spune Philippe Blecon, director general al Accor Services România, liderul acestui sector. Însă reculul a fost compensat, spune el, de un trend ascendent de clienţi noi în rândul IMM-urilor, pentru că „antreprenorii care până în acest an preferau să utilizeze metode de stimulare financiară sunt mult mai interesaţi acum de orice  metode de eficientizare a costurilor, inclusiv în domeniul bugetelor de cheltuieli cu salariaţii“. Şi celălalt mare jucător de pe această piaţă, Sodexo, a remarcat aceleaşi tendinţe în rândul companiilor. „Până acum, am fost afectaţi doar de retragerea clienţilor care au făcut restructurări sau au falimentat, în special din industrii gen auto, construcţii şi textile“, spune Adina Popa, manager de marketing şi dezvoltare al grupului francez, care crede că, oricum, singurul segment problematic este cel al bonusurilor de masă: „încă avem creştere, datorită faptului că rata de penetrare a tichetelor – cadou nu şi-a atins maturitatea.“

Pensiile facultative, pariul ratat

Cel mai comun beneficiu oferit salariaţilor în SUA şi în Europa de Vest, pensia facultativă, a intrat în atenţia companiilor autohtone în urmă cu mai puţin de doi ani, odată cu lansarea pilonului III. Astăzi, aproximativ 60% din totalul poliţelor încheiate sunt achitate exclusiv de angajator şi mai puţin de o treime sunt contribuţii individuale.

„Avem din ce în ce mai puţini clienţi nou-atraşi în fiecare lună, pe fondul condiţiilor economice nefavorabile“, afirmă Crinu Andănuţ, CEO al Allianz-Țiriac Pensii Private. Ca şi ceilalţi jucători de pe această piaţă, compania a fost nevoită să îşi revizuiască în scădere cu o treime estimările anterioare, care prevedeau atragerea a circa 150.000 de clienţi noi pentru acest an. Chiar dacă nu le asigură bunăstarea la vârsta a treia, marile companii îşi ajută angajaţii să se menţină în formă. Pentru managementul World Class Fitness România, cel mai popular furnizor de servicii de întreţinere corporală pentru companiile bucureştene, anul a început prost, pentru că, într-un timp scurt, au fost reziliate, la cererea clienţilor, trei contracte. Din fericire, această mişcare a reprezentat excepţia, nu regula. Potrivit directorului de marketing Elena Petre, majoritatea firmelor au scăzut sumele alocate pentru acest beneficiu, însă au preferat să nu renunţe definitiv, cel puţin pentru moment, la acordarea de abonamente la sală pentru angajaţi.

Firmele de training dau înapoi cu doi ani

150-27452-14_cantina1_11_cc.jpg„Luând în considerare situaţia din primul trimestru, suntem acum aproximativ la acelaşi nivel ca în 2007“, apreciază directorul TMI, Octavian Pantiş. Remarcând că, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cifra de afaceri şi volumul de muncă au scăzut cu circa 40%, Diana Rosetka, general manager al grupului UBD, crede că, în 2009, firmele de training „vor munci mai mult pentru mai multe proiecte mai mici, ceea ce implică un efort şi un cost de vânzare mai mari per total“.

Unele companii au redus aproape complet cheltuielile de training, în timp ce altele au ales să contracareze criza investind în dezvoltarea profesională a angajaţilor. Prin urmare, aşa cum observă Cristina Pop, PR manager al Trend Consult, una dintre companiile cu cea mai mare greutate pe această piaţă, „chiar dacă numărul de contracte a scăzut, avem în discuţie de două ori mai multe proiecte decât în aceeaşi perioadă a anului trecut“.

„Avem clienţi care ne-au anunţat că anul acesta nu vor investi în training“, afirmă Alexandru Gheorghe, directorul de marketing al Human Invest. Totuşi, spune el, „în acest moment, suntem implicaţi într-o serie de licitaţii pe contracte de câteva milioane de euro la clienţi mari din telecom, banking, pharma, FMCG şi IT.“

Pentru Skill Team, companie organizatoare atât de programe de training, cât şi de teambuilding, începutul de an a fost îngrijorător. „Cererea pentru acest segment era aproape nulă“, spune Marin Manolache, managing partner în cadrul companiei. Acum, lucrurile merg mai bine şi pentru că „strategia noastră a fost să nu ne limităm la cursurile cu care am atras până acum clienţii, ci să dezvoltăm programe noi, create exact pentru a depăşi perioada de criză“. Prin urmare, printre cele mai cerute cursuri se numără „Stress Relief“, „Office Conflicts“ sau „Încheierea şi încetarea contractului de muncă“.

40% este rata de scădere a cifrei de afaceri, în primele luni ale anului, a unuia dintre cei mai mari furnizori de training din România, filiala locală a UBD, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2008

9% este proporţia în care a scăzut gradul de colectare a contribuţiilor la pilonul III de pensii, în perioada septembrie 2008 – februarie 2009, în cazul companiei Allianz-Țiriac Pensii Private

Lipsa de bonusuri duce la depresie

O cercetare realizată de compania de consultanţă KPMG în rândul a 900 de companii britanice arată că beneficiile tăiate de cele mai multe firme sunt călătoriile oferite drept bonus salariaţiilor şi sucurile sau gustările gratuite. Prin urmare, o treime din angajaţi se declară îngrijoraţi de viitorul lor financiar, iar unul din zece consideră că aceste preocupări influenţează negativ performanţa la locul de muncă. Există şi optimişti: aproape 30% cred că lucrurile vor merge în curând mai bine.

În timp ce unele companii nu le mai dau angajaţilor decât salariile, altele au considerat că actuala criză este cel mai bun moment să îşi diversifice oferta de beneficii. Este cazul operatorului aerian EasyJet, care a implementat în ianuarie una dintre cele mai avantajoase scheme din piaţă, sau al diviziei britanice a uneia dintre cele mai afectate bănci din lume, Citigroup, care le oferă angajaţilor, începând de luna aceasta, noi beneficii, între care, de exemplu, întreţinerea centralelor termice.