Speculând numărul în creştere al IMM-urilor, operatorii mai speră să câştige din telefonia fixă

Industria telecom a căzut de acord asupra faptului că zilele telefoniei fixe sunt numărate. Totuşi, piaţa românească e plină de noi oferte pe acest segment, adresate clienţilor business. Care să fie motivul?

Când operatorul de telefonie mobilă Zapp a lansat, anul trecut, serviciul FixTel, nu puţine voci, inclusiv din cadrul concurenţei, s-au întrebat ce succes poate avea un serviciu care oferă, practic, aceeaşi conexiune prin reţeaua de telefonie mobilă, dar realizată prin intermediul unui aparat telefonic fix. Cu alte cuvinte, de ce aş achiziţiona, persoană fizică sau companie fiind, un telefon mobil mai mare şi mai greu, pe care să îl ţin pe birou pe post de fix. Reprezentanţii companiei spun însă că, la un an de la lansare, serviciul s-a bucurat de succes. Cât de mare a fost succesul rămâne o enigmă, pentru că oficialii Zapp nu doresc să facă public numărul clienţilor serviciului FixTel. Totuşi, mutarea nu a lăsat indiferentă competiţia, care a reacţionat prin lansarea unor servicii similare, iar Romtelecom, ai cărui clienţi sunt principalii vizaţi de serviciile de telefonie fixă lansate de ceilalţi operatori, nu a rămas nici el fără replică. „FixTel este un serviciu preferat altor soluţii similare şi pentru că are tarife competitive cu cele practicate de Romtelecom, ducând la economii importante în ceea ce priveste cheltuielile generate de serviciile de telefonie, aria de acoperire este foarte mare, disponibilitate imediată, nu necesită instalare, poate fi activat oriunde în ţară în aria de acoperire Zapp, este wireless şi poate fi mutat cu uşurinţă“, enumeră Carmen Lazar, corporate affairs manager la Zapp, punctele-cheie pe care a mizat operatorul în încercarea de a atrage o parte din clienţii sau potenţialii clienţi ai Romtelecom.

Între profitabilitate şi cotă de piaţă

68-6508-18business39.jpgPentru fostul monopolist însă, prezentarea noii oferte de telefonie fixă adresate segmentului business de săptămâna trecută reprezintă, dacă nu încercarea de a atrage noi companii în portofoliu, măcar păstrarea actualilor clienţi, asaltaţi de competiţie cu oferte peste cele cu care Romtelecom a obişnuit piaţa. Mai întâi, operatorii alternativi de telefonie fixă, cabliştii, iar mai apoi telefonia mobilă au muşcat serios din cota de piaţă a serviciului de telefonie fixă clasică atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe cel casnic. Cu reducerea drastică de tarife operată, Romtelecom ar putea risca însă să îşi diminueze profitabilitatea, în încercarea de a-şi păstra cota de piaţă. Totuşi, George Makowski, directorul executiv Comercial-Segment Business al operatorului, crede că „strategia va avea impact în ambele planuri: menţinerea unei bune profitabilităţi şi păstrarea, chiar creşterea bazei de clienţi. O companie bună este cea care reuşeste să aibă un echilibru între aceste două componente: cota de piaţă câştigată şi profitabilitate“. Miza bătăliei pentru segmentul reprezentat de IMM, chiar în condiţiile unui declin al comunicaţiilor fixe în favoarea celor mobile sau alternative (voce prin internet), este faptul că acest tip de clienţi, pe lângă veniturile mai mari pe utilizator pe care le aduc în comparaţie cu utilizatorii casnici, sunt şi în creştere numerică. „Vom fi mult mai prezenţi cu oferte dedicate segmentului de clienţi business, mult mai bine adaptate cerinţelor acestora, care evoluează rapid“, spune şi Yorgos Ioannidis, director general al Romtelecom.

Numai că bătălia se va da nu doar cu Zapp şi operatorii alternativi, RCS-RDS şi UPC, ci şi cu Vodafone, care a lansat, tot săptămâna trecută, Office Zone, telefonia fixă pentru IMM, un serviciu similar cu Vodafone Acasă, şi cu Orange, operator care pregăteşte o ofertă similară, pe care nu a dorit însă să o detalieze. De ce ar fi mai viabilă telefonia fixă printr-o reţea mobilă decât cea tradiţională sau prin internet? „Utilizatorii vor avea acces la o serie de servicii suplimentare, cunoscute deja de către clienţii noştri de telefonie mobilă“, adaugă Dana Berceanu, manager voice messaging and ISS la Vodafone România, la lista avantajelor acestui tip de serviciu. Reversul medaliei este însă că o reţea mobilă, mai ales în interiorul clădirilor, este mai dificil de întreţinut. „În ceea ce priveşte aglomerarea reţelei, avem o politică proactivă, urmărind încontinuu gradul de încărcare pe fiecare staţie GSM/3G pentru a preveni situaţiile de congestie“, explică Dana Berceanu.

Bătălia va deveni însă cu adevărat interesantă atunci când cabliştii vor intra, dar nu pe telefonia fixă, ci şi pe cea mobilă, iar pachetele de soluţii integrate vor face diferenţa.