Nici tipenie nu se zareste in caminele studentesti in perioada Sarbatorilor de iarna. Fiecare abia asteapta sa miroasa putin a vacanta pentru a alerga catre orasul natal, la mama acasa. Unii insa, mai curajosi sau mai energici isi cauta un job temporar, pentru zilele de Craciun sau chiar pentru noaptea de Revelion. Unele agentii de publicitate si de turism, organizatoare de evenimente speciale, cauta personal in plus pentru promovare sau prestare de diverse servicii.
Un astfel de exemplu de proiect special de Craciun este asa-numita Agentie Mos Craciun din cadrul firmei specializate in turism „La Piovra”. Mica activitate sezoniera de pregatire si trimitere de Mosi Craciun este printre cele mai vechi ale firmei, Daniela si Dan Anghelescu castigand de pe urma ei inca din anul 1993. Acum ei o pastreaza printre activitatile cu profil turistic, mai mult de placere, ca pe un hobby. „Noi nu castigam foarte mult din aceste cateva zile. Nu este o afacere profitabila in sine. Fiecare Mos pleaca pe traseu cu o masina cu sofer. Cheltuielile sunt destul de mari cu benzina, costumele, remuneratiile… Abia reusim sa le acoperim”, marturiseste Daniela. Agentia are de multi ani clienti fideli, care ii cauta pentru „furnizare” de cadouri de la Mos Craciun. Echipa de Mosi a firmei numara cam 10-12 oameni in fiecare an, majoritatea studenti. De multe ori, aceasta echipa nu face fata tuturor solicitarilor in seara de ajun, desi fiecare dintre costumati onoreaza de obicei peste zece contracte. Se intampla ca actiunea de impartire de cadouri sa se extinda si in zilele urmatoare. Unul din sediile agentiei se afla chiar in complexul studentesc Regie, iar Mosii au fost recrutati in fiecare an dintre studenti. Marcel Badita a devenit Mos inca din anul III de facultate, in anul 1997, si chiar si acum mai lucreaza in cadrul agentiei. „Sunt copii pe care deja ii cunosc foarte bine, la care merg in fiecare an. Pe acestia mi-e mai usor sa-i abordez, dar in general nu este o slujba simpla. Responsabilitatea este foarte mare si efortul depus de asemenea.”
Un Mos Craciun este platit cu 10% din valoarea unui contract la care se adauga remuneratia fixa de 80.000 de lei pentru o prestatie. Astfel, la un contract in valoare medie de 400.000 de lei, Mosului ii revin 120.000 de lei. Inmultind cu un numar de 10 deplasari pe seara, obtinem un castig de 1.200.000 lei.     

Calitati necesare unui Mos Craciun

· Sa-i placa foarte mult copiii
· Sa-si ia munca in serios
· Sa fie adaptabil si spontan
· Sa nu se lase intimidat de reactiile copiilor sau parintilor
· Sa reziste la munca pe timpul noptii

Tipuri de servicii si valoarea contractelor

Mos Craciun particular    400.000 lei
agentul preia pe un formular datele despre copilul clientului si se va adapta dupa caz    

Mos Craciun publicitar    200.000 lei/ora
1. pentru magazine, baruri etc. Agentul creeaza antren, felicita clientii si le ofera eventual fluturasi sau mici atentii;
2. o echipa de Mosi cu insemnele firmei imparte material publicitar in puncte cheie din oras;
3. agentul duce oferta firmei la potentiali clienti si parteneri

Mos Craciun pentru firme    500.000 lei/ora
Agentul ofera cadouri din partea firmei pentru angajati, de la angajati pentru patroni, participa la „bradul festiv” sau felicita din partea firmei partenerii importanti de afaceri

Craciunita    500.000 lei/ora
o prezenta feminina agreabila alaturi de Mos Craciun la receptii, petreceri etc.
Nota: pentru fiecare tip de serviciu agentul primeste acelasi procentaj de 10% din contract plus 80.000 de lei prestatia pentru o deplasare.
Sursa: La Piovra Turista SRL