Compania americana dezvolta aplicatii soft pentru firmele de brokeraj din America, care deservesc marile burse de marfuri din lume: ChicagoBoard of Trade, Chicago Mercantile Exchange, New York Board of Trade. Autorii softurilor sunt 30 de programatori din Arad si Timisoara.
„Noi nu vindem programe, ci servicii, la care clientii nostri se aboneaza prin contract lunar. Procedam asemanator companiilor care ofera servicii de telefonie”, declara Marius Anta. Aplicatiile dezvoltate de Computervoice Systems permit distributia in timp real a cotelor si a preturilor practicate la bursele de marfuri, stiri specializate, informatii de cont si portofoliu.
Iata cum suna o informatie utila furnizata brokerilor de cei de la Computervoice Systems: „asta noapte a fost un frig puternic in Florida si au inghetat livezile de portocali, deci e de asteptat ca pretul sucului de portocale sa creasca foarte mult”.
La randul lor, brokerii isi informeaza clientii despre sortimentele de marfuri tranzactionate intr-o anumita perioada, evolutia contractelor futures si de optiuni. De cele mai multe ori, rapiditatea cu care aceste date ajung in posesia oamenilor de afaceri este cheia succesului.
Cum au ajuns insa programatorii romani sa fie cooptati la realizarea acestor aplicatii? In 1999, Marius Anta a propus ca activitatea de programare sa se desfasoare la biroul din Arad, dupa care, in 2000, aceasta a fost extinsa si in Timisoara.
Amintindu-si de inceputuri, Marius Anta marturiseste ca partea cea mai dificila a investitiei sale in Romania a fost cand a trebuit sa convinga americanii ca si in Romania exista tineri foarte bine pregatiti, capabili sa dezvolte soft de calitate. In prezent, la firma condusa de Marius Anta, sunt angajati 30 de programatori care aduc venituri anuale de peste 200.000 dolari – cifra urmand sa se dubleze in anii urmatori.
Se testeaza un sistem de recunoastere vocala
Pe langa extinderea serviciilor in telecomunicatii, Computervoice Systems testeaza si o aplicatie care permite recunoasterea vocala. Aceasta facilitate este, de fapt, o functie adaugata serviciului actual – INFOline. Recunoasterea vocala va permite clientilor sa plaseze ordine (de cumparare sau vanzare) la bursa vorbind la telefon cu sistemul automat, fara interventia brokerului.
La Timisoara si Arad, aplicatiile sunt dezvoltate exclusiv de romani, sub coordonarea biroului din Chicago, iar serviciile si aplicatiile sunt vandute exclusiv in America.
Cum Marius Anta este directorul general al firmei din Chicago, cea mai mare parte a timpului o petrece in SUA, avand in tara un administrator de incredere, in persoana lui Nicolae Aanitei.
Orice proiect de lucru are un responsabil la biroul din Chicago, care tine legatura permanent, pe de o parte cu clientii si pe de alta parte cu un sef de proiect din Romania.
„Actualmente, o parte din angajati sunt studenti care au venit la noi pentru practica de vara si pe care suntem interesati sa-i pastram in firma pentru a munci cu jumatate de norma”, marturiseste Marius Anta.
De asemenea, directorul general de la Computervoice Systems isi exprima satisfactia ca, pana acum, nu i-a plecat nici un programator la o alta societate din Romania. Exceptiile au fost Germania, Canada si SUA. „Incerc sa fiu cat mai apropiat de colegii mei, programatori mai tineri, si sa-i coordonez de asa maniera, incat sa fie si ei multumiti de atmosfera, conditiile de lucru si venituri”, conchide Anta.     

Sistemele de recunoaStere vocalA – invenTie IBM
Softul de recunoastere vocala pe care il testeaza cei de la Computervoice Systems, se inscrie in tendinta actuala de dezvoltare a sistemelor de recunoastere faciala sau vocala, cu aplicabilitate in domeniul afacerilor si al securitatii (mai ales dupa 11 septembrie). Primii care au creat un soft de recunoastere vocala sunt cercetatorii de la IBM. Producatorul american a lansat in 1996 softul de recunoastere vocala ViaVoice, compatibil cu toate sistemele de operare existente (Windows, Macintosh, Linux). In septembrie 2000, Scotiabank si subsidiara sa pentru comert electronic e-Scotia au lansat pe piata canadiana un serviciu de tranzactii financiare prin recunoastere vocala. Serviciul, destinat initial nevazatorilor, permite executarea
tranzactiilor prin comenzi vocale, fara sa mai fie necesara folosirea tastelor telefonului. E-Scotia si Avaya Canada Corp. au dezvoltat noul sistem folosind ca platforma de lucru softul ViaVoice de la IBM.