Romania datoreaza altor state, ca urmare a neachitarii obligatiilor unor companii locale de asigurari fata de partenerii straini, doua milioane euro. Jumatate din aceasta suma ar trebui acoperita de compania Grup As, iar cealalta jumatate de societatea Metropol. Ambele au insa dificultati financiare si nu mai figureaza printre membrii BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din Romania). Ele au fost excluse din birou la inceputul lunii noiembrie si, drept urmare, li s-a retras dreptul de a emite asigurari de raspundere civila tip Carte Verde.
In aceste conditii, responsabilitatea platilor revine celorlalti membri ai BAAR. Daca acestia nu vor achita sumele restante pana la sfarsitul lunii mai, cand in insula greceasca Creta este programata adunarea generala a birourilor Conventiei Carte Verde, pe ordinea de zi a acestei adunari va figura, mai mult ca sigur, propunerea excluderii Romaniei din Conventie.
Pentru romanii care vor dori sa plece cu masina in strainatate la vara, efectele unei asemenea decizii se vor traduce in primul rand in cheltuieli suplimentare, ei fiind nevoiti sa cumpere asigurarea Carte Verde de pe teritoriul fiecarui stat tranzitat si la preturi de cateva ori mai mari.
Pentru companiile de asigurari locale, excluderea ar echivala cu pierderea unui business important, asigurarile Carte Verde reprezentand intre 3 si 7% din portofoliul acestora.
Ragazul pe care il mai are Romania (statul fiind semnatarul Conventiei, dar BAAR avand atributii de plata) pentru a achita datoriile este asadar de trei luni. Ce fac in acest timp membrii BAAR ?
„Companiile care vand Carte Verde au constituit un fond de garantie din care se vor achita datoriile. Contributia fiecarei firme va fi de 75.000 euro, bani care vor trebui achitati in doua transe. Primii 50.000 euro vor trebui varsati la inceputul lui martie, iar restul ceva mai tarziu”, declara Maria Bugeanu, secretar general al BAAR
Numai ca, la un calcul sumar, chiar in conditiile in care toate cele 11 companii membre BAAR vor achita aceasta suma, in fondul de garantie se va strange mai putin de jumatate din necesarul achitarii datoriei. Pentru a plati integral sumele restante, fiecare companie ar trebui sa cotizeze la fond cu circa 182 mii euro, bani greu daca nu imposibil de disponibilizat, cel putin, pentru o parte din firme.
„Noi speram ca achitand o parte din datorie, sa beneficiem de o reesalonare a acesteia, astfel ca la adunarea generala din mai sa nu fim exclusi din Conventie. Nu stim insa daca acest lucru va fi posibil”, spune Maria Bugeanu.
Cele mai mari sume sunt datorate Biroului Ungar Carte Verde (MABIS) si Allianz Hungaria Bisztosito, datorii mai mici existand si pe relatiile Italia sau Germania. Pana acum doar Iugoslavia a mai fost exclusa din Conventie, din cauza datoriilor acumulate, insa in cazul tarii vecine se pare ca au existat si motive politice.
Dupa ce vor varsa contributia la fondul de garantie, companiile membre BAAR vor trebui sa gaseasca o solutie pentru a-si recupera banii de la Metropol si Grup As.
„Singura alternativa este cea de regres in justitie, este de parere Maria Bugeanu. De altfel, membrii BAAR sunt constienti ca va trece multa vreme pana isi vor vedea banii inapoi”.
Chiar daca oficial BAAR nu este subordonat Comisiei de Supraveghere, in calitate de organism de reglementare, CSA a luat de curand decizia de a efectua un control la cele doua firme restantiere la plata.