„Simbolul pierdut” a spart multe recorduri la vânzări şi a dat emoţii industriei de carte în primele două zile, când formatul electronic se vindea mai bine decât cel tradiţional. La doar două săptămâni de la lansarea internaţională, editorii români ai lui Dan Brown scot un tiraj special pe care îl vând pe bază de tichete de precomandă.

Autorul „Codului lui da Vinci” este un fenomen în sine pe piaţa de carte, şi asta nu datorită talentului său literar ieşit din comun, ci datorită instinctului său de marketing incredibil. A reuşit, cu fiecare volum, să apese exact butoanele care declanşează cele mai puternice reacţii în public, traduse în cifre de vânzări record şi atacând fără complexe tabu-uri religioase şi culturale.

Succesul nebun al „Codului…”, care s-a vândut în mai bine de 40 de milioane de exemplare, poate fi atribuit felului obraznic, în opinia multora, în care speculează pe marginea relaţiei dintre Iisus şi Maria Magdalena.

„Simbolul pierdut” merge pe aceeaşi reţetă, preparată cu ceva mai multă prudenţă de această dată, abordând un subiect din mitologia Francmasoneriei, o altă zonă fierbinte a imaginarului colectiv contemporan. Cartea a fost lansată în limba engleză de editura Doubleday, pe 15 septembrie, într-un tiraj de 5,6 de milioane de exemplare, şi a vândut un milion de copii în primele 24 de ore şi 2 milioane de copii la o saptămână după lansare, un record pentru literatura pentru adulţi, surclasând cartea de memorii a lui Bill Clinton, „Viaţa mea”, şi recordul precedent, deţinut de „Hannibal” de Thomas Harris.

Tiraj special pentru sărbătorile de iarnă

Un tiraj special al volumului „Simbolul pierdut” va fi pus la dispoziţia publicului din România, în premieră naţională, pe bază de tichete de precomandă. Grupul editorial RAO pregăteşte o lansare specială pe data de 10 decembrie, pentru a specula apetitul de shopping de dinainte de sărbătorile de iarnă, iar cartea va apărea în librării începând cu 18 ianuarie 2010.

Sistemul de precomandă constă în achiziţionarea unui tichet disponibil în magazinele partenere din toată ţara, în librăriile şi pe site-urile RAO, la preţul de 45,99 de lei (faţă de 59,99 lde lei cât va costa volumul în ianuarie).

Totuşi, vânzările „Simbolului Pierdut” nu se compară cu cele ale romanul pentru adolescenţi „Harry Potter” sau cu cele ale romanului „Twilight”, de Stephanie Meyer. „Harry Potter şi prinţul semipur”, al şaselea volum din seria lui K. J. Roeling,  s-a vândut în 9 milioane de exemplare în primele 24 de ore de la lansare!

E-book-ul ameninţă tiparul

Piaţa de carte electronică este şi ea interesată de ultima bombă a lui Dan Brown, „Simbolul Pierdut” fiind primul blockbuster de când Kindle şi alte e-readere au intrat în mainstrem. „Cele mai fierbinţi probleme care se pun acum în cercurile de edituri sunt legate de stabilirea datei de lansare şi a preţului pentru versiunea electronică a cărţii”, scria „New York Times” înainte de lansarea cărţii lui Brown.

Editorii ştiu că utilizatorii de Kindle nu vor să plătească pentru versiunea print şi nici să aştepte pasiv versiunea electronică a unor cărţi disponibile în librării. Cei mai mulţi îşi vor muta preferinţele către grupurile editoriale care au aceeaşi dată de lansare pentru ambele versiuni.

„Simbolul pierdut” s-a lansat în versiune electronică tot pe 15 septembrie, în acelaşi timp cu versiunea harcover,  preţul Amazon Kindle fiind cel standard pentru bestseller-uri, de 9,99 de dolari. Vânzările online din primele zile de la lansare au dat fiori reci pe şira spinării industriei tiparului, când topurile Amazon arătau că vânzările cărţii electronice le depăşeau pe cele în format printat. “„are ultimul volum al lui Dan Brown semnalează o nouă eră?”, se întrbau editorii de la FastCompany. „Posibilitatea ca versiunea Kindle a cărţii lui Brown să depăşească în vânzări ediţiile tipărite pe Amazon ar putea fi un moment monumental în industria e-book-urilor”, răspundea CNet.

Vocile care prevesteau declinul hârtiei s-au stins după 48 de ore de la lansare, iar la sfârşitul primei săptămâni, din cele peste 2 milioane de exemplare vândute doar 100.000 erau în versiune Kindle.